16.11.2021

Ducati Streetfighter V2 – pienempi mutta silti pippurinen

Ducati Streetfighter V2

Ducatin 208-hevosvoimainen Streetfighter V4 saa alapuolelleen Streetfighter V2:n, jonka 153 hevosvoimaa tarjoavat urheilullisen suorituskyvyn helpommin hallittavassa muodossa.

Kaksi vuotta sitten esitellyn Ducati Streetfighter V4:n 208 hevosvoimaa ja 200 kiloa on yhdistelmä, jota tarvitsee harvoin, ja sen kaikkea suorituskykyä pystyy hyödyntämään aivan yhtä harvoin, jos koskaan. Niin hauskaa kuin yletön teho onkin, niin useimmille motoristeille riittää vähempikin. Uusi Streetfighter V2 tarjoilee lähes samat ominaisuudet, mutta selvästi edullisemmassa ja helpommin hallittavassa muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu resepti

Ducati Streetfighter V4:n resepti oli yksinkertainen; otetaan merkin tehokkaimmasta sporttimalli  Panigale V4:stä tekniikka, karsitaan katteet pois ja muokataan ajoasentoa pystymmäksi. Nyt samaa kaavaa noudatetaan pykälää pienemmässä kokoluokassa. Streetfighter V2:n lähtökohtana on ollut Panigale V2, jolle on tehty samat muutokset. 955-kuutioisen moottorin huipputeho on Panigale V2:n 155 hevosvoimasta laskenut kaksi hevosvoimaa, joten kuivapainoltaan 178-kiloiselle pyörälle on helppo ennustaa todella urheilullista suorituskykyä.

Ducati Streetfighter V2

Leveämpi ja korkeammalle sijoitettu ohjaustanko sekä alemmas ja eteenpäin siirretyt jalkatapit tekevät ajoasennosta miellyttävämmän katuajoa silmälläpitäen. Yksipuoleinen takahaarukka on 16 millimetriä Panigalen haarukkaa pidempi, millä on tavoiteltu lisää vakautta ajettavuuteen, ja samalla hillitty keulimistaipumusta kiihdytyksissä.

Jarruista ja jousituksesta ei ole tingitty

Panigaleen verrattuna toisiovälitystä on lyhennetty, jotta moottori reagoisi kaasukahvan liikkeisiin mahdollisimman terävästi maantienopeuksissa. Alumiinimonokokkirunko kiinnittyy moottorin etuosaan, ja takahaarukka moottorin takaosaan, jolloin moottori toimii varsinaisen tehtävänsä ohella siinä välissä myös osana kantavaa rakennetta.

Showan Big Piston -keula ja takapään Sachs-monojousitus tasoittavat menoa, ja kuljettaja voi molemmissa päissä säätää esijännitystä sekä puristus- ja paluuvaimennusta. Panigaleen verrattuna jousituksen perusasetuksia on muutettu pehmeämmiksi. Jarrut on lainattu sellaisenaan Panigalesta, eli etupäässä on Brembon nelimäntäiset ja radiaalikiinnitteiset M4-32 monobloc -satulat yhdessä 320-millisten levyjen kanssa.

Ducati Streetfighter V2

Elektroniikkapaketti pitää sisällään kolme eri ajotilaa: Sport, Road ja Wet. Takarenkaan luiston, eturenkaan keulimisen ja ABS-jarrujen toimintaa säädellään kuusiakselisen liiketunnistimen avulla. Myös moottorijarrun tehokkuus on säädettävissä ja vakiovarustukseen kuuluu kytkimettömän vaihteiden vaihdon molempiin suuntiin mahdollistava quickshifter-vaihdeavustin. Lisävarustelistalle on jätetty GPS-pohjainen DDA-tiedonkeruu (Ducati Data Analyzer) sekä multimediajärjestelmä. Tarjolla on vain punainen väri yhdessä mustien vanteiden kanssa. Ducati Streetfighter V2 saapuu jälleenmyyjille joulukuun 2021 aikana.

Ducati Streetfighter V2

Ducati Streetfighter V2

Moottori: nestejäähdytteinen V2, 955cc
Teho: 112 kW (153 hv) / 10 750 r/min
Vääntö: 101,4 Nm / 9 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1465 mm
Istuinkorkeus: 845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Kuivapaino: 178 kg
Paino tankattuna: 200 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat