21.11.2021

Ducati Streetfighter V4 SP – superbike-tekniikalla malliston huipulle

Ducati Streetfighter V4 SP

Kun Streetfighter V4 S -malliin lisätään hiilikuituvanteet, enemmän elektroniikkaa, tyylikkäitä yksityiskohtia Superleggera-mallista, tekniikkaa suoraan superbike-luokasta ja Ducati Corse -kilpatiimin ”talvitesti-väritys”, saadaan lopputuloksena Streetfighter V4 SP.

Ducati Streetfighter V4 S on tähän asti edustanut tehokkaiden nakupyörien ehdotonta huippua markkinoilla. Nyt Ducati korottaa panoksia esittelemällä sen yläpuolelle Streetfighter V4 SP:n, joka on ladattu täyteen ajo-ominaisuuksia parantavia yksityiskohtia ja ulkonäköä on samalla muokattu vieläkin kilpailuhenkisemmäksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän painoa, parempaa suorituskykyä

Moottoriin ei ole koskettu, vaan SP:n 1 103-kuutioinen Desmosedici Stradale V4-moottori tuottaa samat 208 hevosvoimaa kuin V4 S. Tehopainosuhde on kuitenkin parempi, sillä SP:n painoa on saatu puristettua alemmaksi mm. hiilikuituvanteilla ja samasta materiaalista valmistetulla etulokasuojalla.

Ducati Streetfighter V4 SP

Hiilikuidusta valmistetut vanteet ovat 1,4 kiloa kevyemmät kuin V4 S:n takoalumiinivanteet. Etupyörän inertiaa ne vähentävät 26 prosenttia ja takana vastaava lukema on peräti 46 prosenttia, joten SP kääntyy selvästi herkemmin mutkiin. Tankattuna vaa’an viisari pysähtyy 196 kilogramman lukemaan, mikä on kolme kiloa vähemmän kin V4 S:n lukema.

Tekniikka ja ulkonäkö MM-kilpureista

SP on saanut Ducatin MotoGP ja Superbike-tiimien talvitestivärityksen, mikä tarkoittaa mattamustaa väritystä ja vanteita yhdessä harjatun alumiinitankin kanssa. Punaisten yksityiskohtien lisäksi kokonaisuutta piristävät Italian lipun värit hiilikuituisissa siivissä. Rajoitettuna eränä valmistettavan SP-mallin ohjaustankoon on kaiverrettu pyörän järjestysnumero. Jarruina on eksklusiiviset Brembo Stylema R -jarrusatulat ja 330-milliset levyt. Jousituksena on semiaktiivinen Öhlins Smart EC 2.0. V4 S:n monilevyinen märkäkytkin on vaihdettu yhdeksänlevyiseen kuivakytkimeen yhdessä STM:n valmistaman luistokytkimen kanssa. Samaa ratkaisua Ducati käyttää mm. Superbike-kilpurissaan.

Ducati Streetfighter V4 SP

Säädettävät jalkatapit on alumiinista CNC-koneistettu. Painoa on säästetty myös vaihtamalla pyörään litiumioniakku. Vakiona elektroniikkapaketti pitää sisällään kuljettajan valittavat ajoasetukset, kaarre-ABS-jarrut, säädettävän sutimiseneston ja sivuttaisluiston, keulimiseneston, lähtöavustimen, moottorijarrun säädön ja kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen.

Streetfighter V4 SP saapuu jälleenmyyjille tammikuussa 2022.

Ducati Streetfighter V4 SP

Moottori: nestejäähdytteinen V4 desmodromisella venttiiliohjauksella, 1 103 cc
Teho: 153 kW (208 hv) / 13 000 r/min
Vääntö: 123 Nm / 9 500 r/min
Voimansiirto: kuivakytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 488 mm
Istuinkorkeus: 845 mm
Tankin tilavuus: 16 litraa
Paino tankattuna: 196 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Luetuimmat