12.2.2020

Ducati Superleggera – 234-hevosvoimainen hiilikuitutaideteos 500 nopeimmalle

Ducati Superleggera

Peräti 1,54 hevosvoimaa jokaista kiloa kohti. Ducati lyö pöytään tuotantomoottoripyörien tehopainosuhde-ennätyksen uudella Superleggerallaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkien aikojen tehokkain ja teknisesti edistyksellisin sarjatuotanto-Ducati. Näin määrittelee bolognalaisvalmistaja uuden 500 kappaleen rajoitettuna eränä valmistettavan Ducati Superleggeran.

Painosta 16 kiloa pois

Ducati Superleggera

Lähtökohtana on ollut Ducati Panigale V4, jonka jo valmiiksi alhaisesta kuivapainosta on raavittu muutoksilla pois vielä uskomattomat 16 kiloa. Tähän on päästy valmistamalla sekä runko, takahaarukka että vanteet hiilikuidusta, ensimmäistä kertaa katulaillisessa tuotantomoottoripyörässä. Pelkästään hiilikuidun käytöllä painonsäästöä on saatu aikaan 6,7 kiloa. Hiilikuituinen takahaarukka on perusmallin takahaarukkaa pidempi, millä on pyritty parantamaan kevyen mutta tehokkaan Superleggeran rata-ajo-ominaisuuksia.

Ducati Superleggera

Moottorina on Panigale V4R:n 998-kuutioinen V4, joka katulaillisella pakoputkistolla tuottaa 224 hevosvoiman huipputehon. Katulaillisin varustein kuivapainoa on 159 kiloa. Kun siihen vaihdetaan Akrapovicin ratakäyttöön suunniteltu titaanivaimennin ja karsitaan turhat katuajovarusteet pois, tipahtaa paino 152,2 kiloon ja teho nousee 234 hevosvoimaan. Tehopainosuhde on tällöin 1,54 hevosvoimaa per kilo, kun se vakiovarustein on ”vain” 1,41 hevosvoimaa kiloa kohti. Moottorissa on desmodrominen venttiilikoneisto ja kuivakytkin.

Kuljettajaa avustavat elektroniset ajoavustimet ovat Evo2-tasoa ja lisäksi pyörän vakautta on parannettu katteiden sivuille asennetuilla siivillä, jotka painavat pyörää alas 50 kilon voimalla 270 kilometrin tuntinopeudessa. Ajoasetuksina on RaceA, RaceB ja Sport sekä niiden lisäksi kuljettajan muokattavissa olevat ajotilat. Jousitusratkaisut on kopioitu suoraan kilparadoilta ja esimerkiksi etujousituksena on Öhlinsin paineistettu teleskooppi.

Eikä tässä vielä kaikki

Ducati Superleggera

Jos kuulostaa tylsältä ja tavalliselta, niin Superleggeran omistajille tarjotaan mahdollisuutta kokeilla World Superbike -sarjan Ducati Panigale V4R -kisapyörää Mugellon radalla. Jos ei vieläkään säväytä, niin viidensadan Superleggeran ostajista 30 saa mahdollisuuden kokeilla Andrea Dovizioson tai Danilon Petruccin MotoGP-kilpailuissa käyttämää Desmosedici GP20-kisapyörää. Viimeistään siinä vaiheessa kannattaa harkita jo Superleggeran omistajille - ja vain heille - tarjolla olevaa pyörän väreihin soinnutettua Superleggera-premiumnahkapukua ja Arain valmistamaa ja niinikään pyörän väreihin soinnutettua hiilikuitukypärää. Mutta muista, että Superleggeroita riittää vain 500 nopeimmalle. Toimitukset alkavat kesäkuussa 2020.

Luetuimmat