26.11.2020

Edullisin Tiikeri – Triumph Tiger 850 Sport laajentaa mallistoa alaspäin

Triumph Tiger 850 Sport

Triumph korvaa viime vuonna esitellyn Tiger 900 -perusmallin kaudeksi 2021 Tiger 850 Sport -mallilla, jossa iskutilavuus on pidetty samana mutta viritysastetta laskettu matalammaksi.

Triumph esitteli viime kaudeksi täysin uuden Tiger 900 -seikkailupyörämalliston, jossa perusmalli Tiger 900:n lisäksi oli erikseen matkailukäyttöön suunnattu Tiger 900 GT ja maastoajopainotteisempi Tiger 900 Rally -malli. Ja molemmista vielä paremmin varustellut Pro-versiot, jolloin kasaan saatiin viiden version mallisto.

Triumph Tiger 850 Sport

Perusmalli Tiger 900 korvataan vain vuosi ensiesittelynsä jälkeen Triumph Tiger 850 Sportilla, jossa poikkeavasta mallinumerosta huolimatta on sama 888-kuutioinen rivikolmosmoottori kuin ysisatasissakin. Vaatimattomampaa mallimerkintää puolustaa alempi moottoriteho, sillä ysisatasen 95 hevosvoimaa ja 87 newtonmetriä on laimennettu lukemiin 85 hevosvoimaa ja 82 newtonmetriä. Se on luonnollisesti kuristettavissa 35 kilowatin A2-tehoiseksi, jolloin vääntölukemana on 78 newtonmetriä. GT- ja Rally -versiot pysyvät edelleen tuotannossa ilman muutoksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riittävä varustetaso

Triumph Tiger 850 Sport

Varustetaso ei ole yltäkylläinen, mutta ”hinnat alkaen” -malliksi vähintäänkin riittävä. Triumph on panostanut jousitus- ja jarrukomponenttien laatuun ja urheilullisuuteen. Jarruina on Brembon Stylema -jarrut 320-millisillä levyillä. Marzocchin jousituselementeissä säätömahdollisuutena on vain takajousen esijännityksen säätö. Mittaristona on viiden tuuman TFT-näyttö. Ajotiloja on kaksi (Road ja Rain), ja sekä ABS että luistonesto on kytkettävissä pois käytöstä kuljettajan niin halutessa. Tuulilasi on perusmallissakin korkeussäädettävä. Urheilullisia ominaisuuksia korostaa luistokytkin, joka estää takarenkaan luistotaipumusta moottorijarrutustilanteissa sekä pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Led-valot päiväajovaloilla ostaja saa ilman lisähintaa.

Triumph Tiger 850 Sport

Tiger 900:n moottorin erikoisuus on, että rivikolmosen sytytysjärjestys on poikkeava 1-3-2 ja sytytysväli epätasainen. Triumph käyttää siitä nimeä T-plane. Ratkaisulla on haettu pehmeyttä ja vääntöä alakierroksilla, mikä helpottaa erityisesti maastoajoa ja takarenkaan pitoa huonoissa olosuhteissa.

Tiger 850 Sportin hinta Suomessa on 15 200 euroa, kun GT- ja Rally -mallien hintahaarukka on 17 550–19 970 euroa.

Triumph Tiger 850 Sport

Triumph Tiger 850 Sport

  • Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 888 cc
  • Teho: 85 hv (62,5 kW) / 8500 r/min (A2: 47,6 hv (35 kW) / 7000 r/min)
  • Vääntö: 82 Nm / 6500 r/min (A2: 78 Nm / 3750 r/min)
  • Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli: 1556 mm
  • Istuinkorkeus: 810-830 mm
  • Tankin tilavuus: 20 litraa
  • Kuivapaino: 192 kg
  • Hinta: 15 200 €

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Triumph

Luetuimmat