21.2.2022 Ajoneuvot Eemeli ei kuvia kumartele: Mercedes-AMG EQE 53+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskyvyllään parhaimmillaan 1 000 newtonmetriä kehittävä sähkö-Eemeli nousee kaikkien aikojen ripeimpien AMG-Mersujen joukkoon. Isosiskokin saattaa jäädä jalkoihin. Mercedes-AMG EQE on lisäksi kaikkien aikojen toinen sähköinen AMG-malli, tullen markkinoille isosiskonsa Mercedes-AMG EQS:n vanavedessä. Moottori on esitellyt kummatkin EQ-sedanit, ja EQS:n kohdalta on olemassa jo ajokokemustakin. Pääasialliset erot näiden kahden mallin välillä ovat – kuten perinteisten E:n ja S:nkin tapauksessa – koko ja varustelun taso, jotka tietysti vaikuttavat myös hintaan ja moottorointiin. Nyt on aika sukeltaa EQE:n kohdalla AMG-maailmaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikuttavissa lukemissa EQE ei itse asiassa ole aivan järisyttävän paljoa EQS:ää pienempi. Kuitenkin, parisen sataa kiloa pienemmästä omamassasta johtuen, vaikka EQS 53:ssa on hiukan EQE 53:a paremmat voimavarat, laittaa pikkusisko sille suorituskykylukemillaan kampoihin. Vertailu menee jo sekunnin kymmennyksiin tai sadasosiin, mutta kiihtyvyyslukemat näyttäisivät asettuvan vajaan 0,1 sekunnin turvin EQE:n puolelle. 3,3 sekunnissa (Race Start -ajotilassa, boost-toiminnolla) nollasta sataan kiihtyvä EQE 53+ olisi näin kiihtyvyydeltään kaikkein ripein Mercedes, ainakin juuri tällä hetkellä. Maksimisuorituskyvyn ulosotto vaatii akulta vähintään 70 prosentin varaustasoa. Käytettävää kapasiteettia virtalähteestä löytyy 90,6 kilowattitunnin verran. Toimintamatkaa luvataan parhaimmillaan 555 kilometriä. EQE 53 tarjoaa vahvoissa lainausmerkeissä ”perusmallina” 460 kilowatin eli 626 hevosvoiman edestä tehoa ja 950 newtonmetrin vääntömomentin. Suorastaan ehtymättömään vauhdinnälkään tarjolla on AMG Dynamic Plus -paketin muodossa 45 kilowatin tehonlisäys ja 50 newtonmetrin lisävääntö, jälkimmäisen noustessa näin pyöreään 1 000 newtonin lukemaan ja mahdollistaen edellä esitetyn kaltaiset suorituskykylukemat. Molemmat mallit ovat nelivetoisia. Tämä kuva pyrkii havainnollistamaan sähkömoottoreiden kokoa ja sijoittelua autossa. Ääntähän ne eivät tuota, mutta onneksi tilanteen pelastaa AMG Sound Experiencen äänikoneisto, joka kykenee tarvittaessa imitoimaan melkein mitä vain autoiluun liittyvää ääntä. Mikään maailman kovin rata-auto ei sirompikaan sähkö-AMG ole, siitä pitää huolen reilun 2,5 tonnin omamassa, joka tehokkaista jarruista ja hyvästä alustasta (AMG Ride Control+ -ilmajousituksineen) huolimatta ilman muuta kankeuttaa auton ajokäyttäytymistä. Lisäksi huippunopeus rajoittuu 220 kilometriin tunnissa EQE 53:ssa ja vastaavasti 240:ään Plus -mallissa. Sisällä tunnelma on paljokas. Runsaista yksityiskohdista AMG-sieluun viittaavat esimerkiksi ohjauspyörän malli, näyttökompleksin grafiikat sekä istuimet. Ehkä vähän hillitympää AMG-tyyliä Kuten EQS:n AMG-versiosta, myös EQE:sta kyllä näkee ulospäin, kuka vastaa virityksistä. Polttomoottorisissa AMG-malleissa olemme kuitenkin tottuneet näkemään vahvoja helmalevityksiä, ilmanohjaimia, muskeloitua konepeltiä, korostusvärillä maalattuja jarrusatuloita ja näyttäviä pakoputken ulostuloja, mutta sähkömalleissa on tähän mennessä keskitytty toisenlaisiin yksityiskohtiin. Keltainen jarrusatula pilkistää 21-tuumaisten vanteiden välistä. Pyörien asento muistuttaa meitä nelipyöräohjauksesta. Nekin kaikki liittyvät ilman muuta aerodynamiikkaan, mutta eivät ehkä pääasiallisesti downforceen, vaan mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Sähköautoissa näihin asioihin kiinnitetään tunnetusti erityistä huomiota. Keulasta löytyy nykyisille AMG-malleille ominainen vahva pystyripainen maski, mutta se on luotu illuusiona täysin sileään keulaan. Sähköjärjestelmän jäähdytysilma otetaan sisään alempaa. Muutoin urheilullisuutta korostetaan voimakkaiden korisarjojen lähinnä tummanpuhuvilla kontrastivärivalinnoilla (AMG Night-paketti), vaikka löytyyhän muun muassa takaluukun reunasta pientä spoileria ja sen sellaista. EQE 43 pysyy paremmin hansikkaassa Edellä läpikäydyn kaltaiset suorituskykylukemat ovat sen verran hurjia ja nopeimpien sähköautojenkin mittapuulla lähellä kärkitasoa, että varsinkin taajamaolosuhteissa saa jo olla tarkkana, kuinka paljon kaasua tuleekaan painaneeksi. Heille, jotka haluavat päästä osaksi sähköisen AMG-Mersun tarjoamista hienoista ominaisuuksista, mutta jotka eivät koe tarvitsevansa aivan niin järisyttäviä tehoja, on tehty EQE 43 -malli. Kaikesta huolimatta, 350 kilowatin tehoilla ja 858 newtonmetrin vääntömomentilla EQE 43 kiihtyy nollasta sataseen hyvinkin säädyllisissä 4,2 sekunnissa, huippunopeuden ollessa sähköautolle kohtuulliset 210 km/h. Tämäkin malli on nelivetoinen, ja ohikulkijan on vaikea erottaa sitä EQE 53:sta. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?