7.9.2021

Mercedes-EQ EQE – jopa 660 kilometriä sulavasti sähköllä

Mercedes-EQ EQE

Mercedes-EQ EQE siirtää sähköisen EQS-Mersun huokeampaan hintaluokkaan. Yhdellä latauksella on edettävissä jopa 660 kilometriä.

Mercedes-Benz täydentää määrätietoisesti täyssähköisten ja ladattavien hybridimalliensa valikoimaa 8.9. yleisölle avautuvassa IAA-autonäyttelyssä Münchenissä, mutta ensimmäisiä autoja julkistetaan jo kovaa tahtia. Näistä mielenkiintoisimpaan päähän lukeutuu täyssähköinen Mercedes-EQ EQE tai Mercedes-Benz EQE tai jopa EQE by Mercedes-EQ. Kansankielellä voisi puhua täyssähköisestä Mersun E-sarjasta.

Joka tapauksessa tuo sulava sähköinen sedan tuo monella tapaa valmistajansa sähköisen lippulaivan EQS:n hieman huokeampaan hintaluokkaan. Tämä mahdollistaa sen jälleen hieman useamman kuluttajan kynsien ulottuville.

Mercedes-EQ EQE

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-EQ EQE

Samalla täysin uusi täyssähköinen Mercedes-Benz EQE on vastikään ensiesitellyn EQS:n jälkeen jo toinen automalli, joka perustuu Daimlerin premium-luokkaa varten kehittämään EVA2-perusrakenteeseen. Se on valmistajansa mukaan ensimmäisiä automalleja, joiden rakenteissa on käytetty kierrätysterästä auton tuotannon hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi.

Esikuvaansa kompaktimman EQE:n akseliväli on 3120 milliä eli vain 90 millimetriä EQS-mallia vähemmän. Ulko- ja sisämitoiltaan sen läheisin vertailukohta on valmistajan mukaan nykyinen CLS ja muotokin kieltämättä on lähempänä sitä kuin käytännöllistä E-sarjalaista. Mittakaavaa auttaa tieto vannekokojen osumisesta välille 19 - 21 tuumaa.

Mercedes-EQ EQE

Uutuus saapuu markkinoille tarkemmin muodossa Mercedes-EQ EQE 350. Tämä tarkoittaa 215 kilowatin (292 hv) huipputehoa ja 530 newtonmetrin huippuvääntöä. Näin suorituskyky kuulostaa osalle sähköautoihin tottuneista korkeintaan keskinkertaiselta, mutta toisaalta katsottuna vähintäänkin riittävältä.

Autossa on suurikokoinen 90 kilowattitunnin akku. Myös aerodynamiikkaan on selvästi panostettu ja WLTP-mittauksen mukainen kulutus vaihtelee välillä 15,7–19,3 kWh/100 km. Näin ollen auton toimintamatka on yhdellä latauksella jopa 660 kilometriä (WLTP).

Auton sisäänrakennettu laturi on vakiona 11 kilowatin tehoinen, mutta lisähinnasta sen tehon saa tuplattua. Pikalaturilla EQE osaa ottaa vastaan 170 kilowatin huipputehon. Jälkimmäisen avulla on teoriassa "tankattavissa" 250 kilometriä lisää toimintamatkaa vain 15 minuutin pysähdyksen aikana.

Mercedes-EQ EQE

Ohjaamo tuo hyvin vahvasti mieleen suuremman sisaren. Suurella näyttöpinnalla varustettu MBUX Hyperscreen -järjestelmä on tosin lisävaruste, joten ilman sitä ohjaamon tunnelma saattaa hieman latistua.

Uutuuteen on saatavilla myös sellaisia varusteita, kuten automaattisesti avautuvat etuovet sekä nelipyöräohjaus. Älykäs navigointijärjestelmä tukee verkon yli langattomasti tapahtuvia (OTA) päivityksiä. Vireystila-avustimeen on liitetty uusi kuljettajan mikrounesta varoittava ominaisuus, joka perustuu silmänripsien liikkeen seurantaan kojelautakameran avulla.

Mercedes-EQ EQE

Sisätiloja sähköuutuus tarjoaa jopa enemmän kuin nykyinen E-sarja, sillä esimerkiksi hartiatilaa on 27 millimetriä enemmän ja matkustamo on 80 millimetriä pidempi. Autossa istutaan 65 millimetriä E-sarjaa korkeammalla.

Tämä tosin näkyy negatiivisesti tavaratilan puolella, jonka vetoisuus jää 430 litraan. Eikä keulalta löydy minkäänlaista lisätilaa, sillä se ei edes aukea.

EQE:n myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä, ja autot valmistetaan Bremenissä sekä Kiinan kotimarkkinoita varten Pekingissä. Polttomoottorilla varustettu E-sarja lienee paras arvaus hintaluokasta, ainakin kunnes hinnasto julkaistaan.

Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: Daimler

Luetuimmat