15.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vaikeasti päivitettävä – Mercedes-Benz E 300 de Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 300 de ei ehkä komistunut faceliftissä, mutta kokonaisuus on sen verran hiottu, että huomio kiinnittyy yksityiskohtiin. Hyvää: voimalinjan toiminta, mukavuus, ajettavuus. Huonoa: ohjauspyörän painikkeet, alustan loppusilaus, akkukyhmyn jatkokausi. Vaikka valmistaja inhoaa taksimersuksi nimittämistä, kertoo maine jotain Stuttgartin keskikokoisesta. Mercedes-Benz E 300 de on samalla markkinoiden mielenkiintoisimpia autoja dieselmoottorin ja lataushybridin yhdistävän voimalinjansa ansiosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viilausten tie W/S213 E-sarjan kasvopesussa valmistaja tyytyi muovaamaan keulailmettä hiukan sulaneempaan suuntaan: selkeät linjat katosivat yleispyöreyden tieltä. Tarkoituksena oli tuoda auton perä ja keula enemmän linjaan malliston muiden autojen kanssa, mutta uusi särmitön olemus ei tunnu parannukselta. Matkustamossa suurimmat uutuudet liittyvät käyttöliittymään. Kahden näytön lasiohjaamo on muuttunut Mercedeksen nykytyyliin MBUX-käyttöjärjestelmää hyödyntäväksi, joten kokonaisuuden hallinta on aiempaa loogisempaa, ja järjestelmä osaa enemmän toimintoja. Suomessa autoissa on aina vakiona kookkaampi 12,3 tuuman näyttökoko. Lisäksi E-sarja on saanut jälleen uusia ja päivitettyjä ajoavustimia. Kuljettajan kannalta uuden ohjauspyörän luulisi olevan pieni muutos. Nappiarmeija on siirtynyt kosketusta aistivan hipaisulevyn taakse, ja esimerkiksi äänenvoimakkuuden hienosäätö tapahtuu periaatteessa elegantisti peukaloa liu’uttamalla. Lättänä levy on kuitenkin vaikeampi hallittava peukalotuntumalla. Kun vielä vakionopeudensäätimen cancel rekisteröityy usein vasta kolmannella painalluksella, ei voi kuin ihmetellä autoalan hinkua yhdistää oikeiden nappien ja kosketusnäyttöjen huonoja puolia digiaikaa tavoitellessaan. Valtakunnassa loput ennallaan Muuten asiat ovat E-sarjassa ennallaan: Mercedeksen puuviilut ovat alan upeimpia, osa muovilaaduista edelleen liian halvan oloisia ja lataushybridin tunnistaa tavaratilan akkukyhmystä. Voimalinjaan ei ole tullut isoja muutoksia. Yhdellä akullisella voi ajaa noin 50 kilometriä, yhdellä tankillisella dieseliä noin koko Suomen halki. Farmarikorin ja dieselhybridin yhdistelmän voi valita nelivedon lisäksi takavetona, bensiinin kohdalla farkku on aina takavetoinen. Koeajojaksossa maantiepainotteinen keskikulutus jäi 4,5 litraan per 100 kilometriä, mitä voidaan pitää muhkealle nelivetofarkulle hyvänä suorituksena. Luonnollisesti lataamisen määrällä, ajoympäristöllä, matkan pituudella ja ajo-ohjelmalla voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Lataamiseen kuluu latauspisteestä riippuen vajaasta kahdesta kuuteen tuntia. Hybridijärjestelmän navigaattoriohjaus toimii esimerkiksi herättelemällä polttomoottorin moottoritietä varten, mutta järjestelmä pyrkii säästämään turhankin paljon sähköä perille. Yhdessä hyvän 7,4 kilowatin asiointilataustehon kanssa sähköajoa voisi suosia enemmänkin, joskin ajotilavalinnalla voi ohjailla hybridin toimintaa. Kaasupolkimen kalibrointi tuntuu turhan herkältä herättämään polttomoottorin silloinkin, kun pieni sähkökiihdytys riittäisi. Selkeämpi kynnys tekisi ajamisesta sujuvampaa, vaikka voimalinja toimiikin pehmeästi myös moottoreita vaihdellessa. Vaikeasti parannettava E-sarjan alusta on perusvireeltään hyvä, mutta rosot ja kuopat herättävät epäilyksen, ettei autoon valittu rengastus pelaa yhteen jousituksen ja iskunvaimennuksen kanssa. E-sarjan kohdalla Mercedes on ehkä törmännyt ongelmaan, että sangen hyvää on vaikea parantaa, joten aivan kaikki muutokset eivät ole olleet onnistuneita. Toisaalta puutteet ovat aika vähäisiä, jos kuljettajalla on aikaa murehtia ohjauspyörän painikkeiden tuntumasta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz E 300 de 4Matic T A Business Avantgarde EQ Power Hinta alkaen 67 064 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 790 € Moottori Ladattava hybridi, dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 400 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 13,5 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A, 1 x 32 A). Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 225 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 38 g/km Mitat pituus 4945 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2939 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan