21.2.2022 Ajoneuvot Eemeli ei kuvia kumartele: Mercedes-AMG EQE 53+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskyvyllään parhaimmillaan 1 000 newtonmetriä kehittävä sähkö-Eemeli nousee kaikkien aikojen ripeimpien AMG-Mersujen joukkoon. Isosiskokin saattaa jäädä jalkoihin. Mercedes-AMG EQE on lisäksi kaikkien aikojen toinen sähköinen AMG-malli, tullen markkinoille isosiskonsa Mercedes-AMG EQS:n vanavedessä. Moottori on esitellyt kummatkin EQ-sedanit, ja EQS:n kohdalta on olemassa jo ajokokemustakin. Pääasialliset erot näiden kahden mallin välillä ovat – kuten perinteisten E:n ja S:nkin tapauksessa – koko ja varustelun taso, jotka tietysti vaikuttavat myös hintaan ja moottorointiin. Nyt on aika sukeltaa EQE:n kohdalla AMG-maailmaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikuttavissa lukemissaEQE ei itse asiassa ole aivan järisyttävän paljoa EQS:ää pienempi. Kuitenkin, parisen sataa kiloa pienemmästä omamassasta johtuen, vaikka EQS 53:ssa on hiukan EQE 53:a paremmat voimavarat, laittaa pikkusisko sille suorituskykylukemillaan kampoihin. Vertailu menee jo sekunnin kymmennyksiin tai sadasosiin, mutta kiihtyvyyslukemat näyttäisivät asettuvan vajaan 0,1 sekunnin turvin EQE:n puolelle. 3,3 sekunnissa (Race Start -ajotilassa, boost-toiminnolla) nollasta sataan kiihtyvä EQE 53+ olisi näin kiihtyvyydeltään kaikkein ripein Mercedes, ainakin juuri tällä hetkellä.Maksimisuorituskyvyn ulosotto vaatii akulta vähintään 70 prosentin varaustasoa. Käytettävää kapasiteettia virtalähteestä löytyy 90,6 kilowattitunnin verran. Toimintamatkaa luvataan parhaimmillaan 555 kilometriä.EQE 53 tarjoaa vahvoissa lainausmerkeissä ”perusmallina” 460 kilowatin eli 626 hevosvoiman edestä tehoa ja 950 newtonmetrin vääntömomentin. Suorastaan ehtymättömään vauhdinnälkään tarjolla on AMG Dynamic Plus -paketin muodossa 45 kilowatin tehonlisäys ja 50 newtonmetrin lisävääntö, jälkimmäisen noustessa näin pyöreään 1 000 newtonin lukemaan ja mahdollistaen edellä esitetyn kaltaiset suorituskykylukemat. Molemmat mallit ovat nelivetoisia.Tämä kuva pyrkii havainnollistamaan sähkömoottoreiden kokoa ja sijoittelua autossa. Ääntähän ne eivät tuota, mutta onneksi tilanteen pelastaa AMG Sound Experiencen äänikoneisto, joka kykenee tarvittaessa imitoimaan melkein mitä vain autoiluun liittyvää ääntä.Mikään maailman kovin rata-auto ei sirompikaan sähkö-AMG ole, siitä pitää huolen reilun 2,5 tonnin omamassa, joka tehokkaista jarruista ja hyvästä alustasta (AMG Ride Control+ -ilmajousituksineen) huolimatta ilman muuta kankeuttaa auton ajokäyttäytymistä. Lisäksi huippunopeus rajoittuu 220 kilometriin tunnissa EQE 53:ssa ja vastaavasti 240:ään Plus -mallissa.Sisällä tunnelma on paljokas. Runsaista yksityiskohdista AMG-sieluun viittaavat esimerkiksi ohjauspyörän malli, näyttökompleksin grafiikat sekä istuimet.Ehkä vähän hillitympää AMG-tyyliäKuten EQS:n AMG-versiosta, myös EQE:sta kyllä näkee ulospäin, kuka vastaa virityksistä. Polttomoottorisissa AMG-malleissa olemme kuitenkin tottuneet näkemään vahvoja helmalevityksiä, ilmanohjaimia, muskeloitua konepeltiä, korostusvärillä maalattuja jarrusatuloita ja näyttäviä pakoputken ulostuloja, mutta sähkömalleissa on tähän mennessä keskitytty toisenlaisiin yksityiskohtiin.Keltainen jarrusatula pilkistää 21-tuumaisten vanteiden välistä. Pyörien asento muistuttaa meitä nelipyöräohjauksesta.Nekin kaikki liittyvät ilman muuta aerodynamiikkaan, mutta eivät ehkä pääasiallisesti downforceen, vaan mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Sähköautoissa näihin asioihin kiinnitetään tunnetusti erityistä huomiota. Keulasta löytyy nykyisille AMG-malleille ominainen vahva pystyripainen maski, mutta se on luotu illuusiona täysin sileään keulaan. Sähköjärjestelmän jäähdytysilma otetaan sisään alempaa. Muutoin urheilullisuutta korostetaan voimakkaiden korisarjojen lähinnä tummanpuhuvilla kontrastivärivalinnoilla (AMG Night-paketti), vaikka löytyyhän muun muassa takaluukun reunasta pientä spoileria ja sen sellaista.EQE 43 pysyy paremmin hansikkaassaEdellä läpikäydyn kaltaiset suorituskykylukemat ovat sen verran hurjia ja nopeimpien sähköautojenkin mittapuulla lähellä kärkitasoa, että varsinkin taajamaolosuhteissa saa jo olla tarkkana, kuinka paljon kaasua tuleekaan painaneeksi. Heille, jotka haluavat päästä osaksi sähköisen AMG-Mersun tarjoamista hienoista ominaisuuksista, mutta jotka eivät koe tarvitsevansa aivan niin järisyttäviä tehoja, on tehty EQE 43 -malli.Kaikesta huolimatta, 350 kilowatin tehoilla ja 858 newtonmetrin vääntömomentilla EQE 43 kiihtyy nollasta sataseen hyvinkin säädyllisissä 4,2 sekunnissa, huippunopeuden ollessa sähköautolle kohtuulliset 210 km/h. Tämäkin malli on nelivetoinen, ja ohikulkijan on vaikea erottaa sitä EQE 53:sta.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”