18.1.2023

Elämänsä vedossa – Nissan GT-R tuo ripauksen nostalgiaa vuosimalliin 2024

Harva automalli säilyy tuotannossa 16 vuoden ikään, ja vielä harvempi näyttää 16 vuoden iässä näin freesiltä. Nissan GT-R katsoo vuosimalliin 2024 edetessään myös vähän taaksepäin.

Urheiluautojen kunniagalleriaan itsensä jo ajat sitten leimannut R35-sukupolven GT-R on uudistunut lanseerausvuotensa 2007 jälkeen monta kertaa, muttei vielä kertaakaan kovin perusteellisesti. Näin siis myös mallivuoden 2024 edustaja on lopulta hyvinkin sama tuote, kuin GT-R silloin 16 vuotta sitten.

Tokyo Auto Salonissa ensi-iltansa saanut '2024 GT-R säilyttää tälläkin kertaa 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:nsa, käsityönä kasattuna ja samoilla spekseillä. Muutokset keskittyvätkin lähinnä ulkokuoreen, johon saaduista uudistuksista osa palvelee urheiluauton suorituskykypäämääriä, kun taas toisissa keskitytään ulkonäköasioihin - nekin tuiki tärkeitä, kun tämänkaltaisesta autosta puhutaan.

Keulan ilmeessä huomionarvoista on ensinnäkin nyky-Nissaneille tunnusomaisen V-kuvion häipyminen maskista. Edeltäviä sukupolvia jollain tasolla enemmän muistuttava etusäleikkö on nyt myös läpäisevämpi, paremman jäähdytyksen ja aerodynamiikan nimissä.

Ei niin kaukaa menneisyydestä paluun mallistoon tekee nyt GT-R T-spec, joka lainaa ajonvakautus- ja jarruteknologiaa NISMO:lta, ja jonka voi tunnistaa kullanväristen RAYS -vanteiden lisäksi hyvin esimerkiksi kahdesta erityisestä värivaihtoehdostaan. Midnight Purple III on kunnianosoitus vuoden 1999 Skyline GT-R V-Specille. Millenium Jade on puolestaan suoraan peräisin Skyline GT-R V-Spec II Nür -mallista vuodelta 2002. Sisätiloissa tunnelmaa luo puolestaan tummanvihreä verhoilu sekä totta kai T-spec -tunnukset.

GT-R on Nissanille erinomainen PR-veturi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

NISMO edelleen parasta mitä rahalla saa

Mallivuoden 2024 päivitykset koskivat myös GT-R NISMO:a, tuota malliston 600-hevosvoimaista ykköstykkiä. Jos nyt edelleenkin kaikki perusasiat GT-R:n ratakireimmässä versiossa säilyvät ennallaan, on hiottavaa löytynyt niin aerodynamiikasta kuin ajoteknologiastakin.

NISMO on päivittänyt GT-R:n korin aerodynamiikkasarjoja keulan, takadiffuusorin sekä etusiipien osalta. Malli saa myös uuden, aiempaa 10 prosenttia suuremman takasiiven, joka kiinnittyy paikalleen joutsenenkaulakannattimilla. Nämä ominaisuudet parantavat downforcea, mutta valmistajan mukaan myöskään ilmanvastuskerroin ei ole niistä kärsinyt, vaan lukema on sama kuin ennen, 0,26.

NISMO:ssa hyödynnetään nyt ensi kertaa etuakselin kitkalukkoa.

NISMO appearance package on sekin päivittynyt. Paketti sisältää hiilikuituidusta valmistetun konepellin, tunnusomaisen moottorikopan sen alla sekä punaisella korostetut 20-tuumaiset RAYS -vanteet.

Alkuperäisiä Skyline GT-R:iä ei myyty koskaan virallisesti Japanin ulkopuolella, ja tämä nykyinen GT-R olikin erilainen muun muassa juuri siltä osin, että sitä on valmistettu myös vasemmanpuoleisella ohjauksella ja vientimarkkinoille. Edelleenkin GT-R:ää viedään Japanin ulkopuolelle, ja jopa muille mantereille, mutta valitettavasti Eurooppa ei niihin mantereisiin myöskään mallivuonna 2024 kuulu. GT-R:ssä on kuitenkin kyse sellaisen hintaluokan autosta, että mikäli sellaiseen on varaa, on varmasti myös mahdollisuus järjestää auto tyylikkäällä tavalla maahan.

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat