26.11.2023

Ennakkoluulojen saattelemana – mutta onhan uudessa Subaru Foresterissa sentään todella paljon hyvääkin

Kuva Subaru

Ennen kuin juuri kukaan on päässyt edes kepillä koskettamaan uutta Subaru Foresteria, se vaikuttaa saaneen osakseen melko epätavallisen paljon kritiikkiä. Eipäs nyt kuitenkaan hötkyillä, vaan tutustutaan tarkemmin, mitä kaikkea kuudennen polven Foresterilla on tarjottavanaan.

Kansainvälisiä autouutisia tai somea ei tarvinnut kauaa seurata, ennen kuin kävi selväksi, että Subarun muotoilutiimille oltiin vaatimassa jo potkuja. Uusi Forester sai ensi-iltansa vastikään Los Angelesin autonäyttelyssä, ja siten tietysti suuri enemmistö ennakkotuomioista tuli lähinnä kuvien perusteella.

Ulkonäkö olikin se nimenomainen juttu, joka somekansaa häiritsi. Foresterin on koettu menneen liian pliisuun tai tavanomaiseen katumaasturisuuntaan, ja muistuttavan yleisilmeeltään liikaa Toyota RAV4:ää, mutta keulastaan vastaavasti Ford Exploreria. Yhtään yhteistä peltiä tai muovia Foresterilla ja RAV4:llä (saati sitten Explorerilla) ei kuitenkaan ole, mutta mikäli huhut paikkansa pitävät, RAV4:n hybriditekniikkaa saattaa olla myöhemmin tulossa Foresteriin.

Tuleva Forester istuu käytännössä nykymallin, vuonna 2018 debytoineen viitospolven kanssa samoissa mitoissa. Esimerkiksi korkeus ja akseliväli ovat täysin samat, kokonaispituutta on sen sijaan tullut maltilliset kolme senttimetriä lisää.

Ulkonäkö on makuasia, ja siitä saa olla mitä mieltä vain. Paperille voi kuitenkin kirjoittaa faktoja, joiden perusteella uutuutta voi verrata edeltäjiinsä sekä kilpailijoihin, joita eittämättä on paljon, ja jotka pitävät rimaa korkealla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvempi kori, terävämpi ohjaus

Uutta Foresteria on siis syytetty tylsäksi perusautoksi, joka ei tuo Subarun puolesta mitään sanottavaa laajoille katumaasturimarkkinoille. Vertailukohtana on käytetty ensimmäisten kahden sukupolven Foresteria, jotka olivat matalaprofiilisia ja perustuivat Imprezaan. Kolmannesta sukupolvesta eteenpäin Foresterit ovat puolestaan olleet sukua Subarun isommille malleille Legacylle ja Outbackille, ja olleet korkeakorisia katumaastureita. Tämä kuudes sukupolvi rakentuu edeltäjänsä tavoin eri suuntiin venyvälle Subaru Global Platformille.

Uudella Foresterilla on vielä matkaa Eurooppaan, ja jääkin nähtäväksi, saako Boxer Diesel vielä jatkoa täällä. Pohjois-Amerikan markkinoille esitellyissä avausversioissa ainoa voimanlähde on 2,5-litrainen ahtamaton bensiinibokseri, joka on peräisin edeltävästä sukupolvesta. Hybridivaihtoehtokin on jo vahvistettu, ja kuten todettua, se saattaa olla Toyota-sukuinen, mutta edelleen mahdollisesti bokserivetoinen.

Foresterin tarkoitus onkin ennen muuta tuoda Subaru-DNA:ta, urheilullista ajettavuutta, etenemiskykyä ja symmetriseen nelivetoon yhdistetty bokserimoottori käytännöllisen ja aina vain suositumman katumaasturin asuun.

Mainitussa tavoitteessa kuudennen sukupolven Foresteria auttaa muun muassa se, että auton korista on saatu kymmenen prosenttia edeltäjäänsä jäykempi, johtuen muun muassa vahvemmista hitsauksista. Korin parantunut vääntöjäykkyys parantaa totta kai ajettavuutta.

Ohjaukseen liittyen hyvät uutiset koskevat sähköistä ohjaustehostinta, joka on periaatteessa lainattu Subaru WRX -urheilusedanista. Tämän pitäisi tietää paitsi terävämpää, myös luonnollisempaa ohjaustuntumaa.

Mukavampi ja hiljaisempi

Urheilullisuus ei ole valttikortti joka tilanteessa, varsinkin kun on kyse perheautosta. Korin parantunut vääntöjäykkyys vaikuttaakin myös tälle osa-alueelle, tehden autosta omalta osaltaan hiljaisemman ja mukavamman. Myös istuimet, varsinkin edessä, on suunniteltu uudella tavalla mukavuus edellä ja äänenvaimennusta on parannettu. Oman osuutensa tekee niin ikään portaaton automaattivaihteisto, jonka toiminta on säädetty aiempaakin sulavammaksi.

Yksi osa auton mukavuutta ja käytännöllisyyttä on tietysti myös se, että autoon kulkeminen olisi mahdollisimman sujuvaa, ja että istuinkorkeus olisi monien mieleen. Kuudes sukupolvi onkin tasan yhtä korkea kuin edeltäjänsä, ja myös maavaraa löytyy samat 23 senttimetriä, mikä on enemmän kuin luokassa keskimäärin.

Turvallisempi kuin koskaan, digiasiat ajan tasalle

Subarulla on maine paitsi urheilullisten, myös turvallisten autojen valmistajana, ja Forester saakin pari uutta tai uudistettua mielenkiintoista turvaominaisuutta.

Ensinnäkin ympäröivää liikennettä vahtivan EyeSight -stereokamerajärjestelmän näkökenttää on laajennettu, ja se osaa nyt ottaa aiempaa paremmin jalankulkijat sekä pyöräilijät, muiden parannusten muassa. Kokonaan uusi juttu on puolestaan automaattinen hätäpysäytysjärjestelmä. Se aktivoituu, jos esimerkiksi moottoritieajossa adaptiivisen vakionopeudensäätimen ollessa päällä kuljettaja menee tiedottomaksi. Järjestelmä pysäyttää tällöin auton, kytkee hätävilkut päälle, ja ottaa pelastuspalveluihin yhteyttä.

Nyky-Foresterin digiasiat, lähinnä keskiarvoa pienemmät näyttöruudut, ovat ehkä pitäneet autoa jonkin verran markkinakärkeä perässä. Kaikkia potentiaalisia ostajia tämä ei haittaa, mutta uudet kaksi 7-tuumaista näyttöruutua tuovat digijutut Subarun nykytasolle, viimeisimmällä StarLink-softalla. Rahalla kokemusta voi ehostaa esimerkiksi juuri WRX:stä tutulla pystyllä 11,6-tuumaisella näytöllä langattomien Apple Carplay- ja Android Auto -liitäntöjen kera.

Subaru ilmoittaa Foresterin tavaratilan tilavuudeksi peräti 840 litraa toinen istuinrivi ylhäällä. Kuvan tavalla tilaa on 2 100 litraa, ja kuten näkyy, pohja on tasainen.

Jos vielä mainitsee joitain teknologia-aspekteja, joita Foresterissa ei ole aiemmin nähty, niihin kuuluu esimerkiksi takaluukun avaus jalan heilautuksella sekä ilmastoinnin säädöt käden heilautuksella. Tämä jälkimmäinen tulee ikään kuin sivutuotteena, sillä auton sisälle on asennettu kameroita, jotka valvovat kuljettajan keskittymisen tasoa. Ilmastoinnin ylläpitämää lämpötilaa voi siis säätää pelkästään nostamalla tai laskemalla kättään.

Uusi, järjestyksessään kuudennen sukupolven Subaru Forester etenee tuotantoon vasta ensi vuonna, ja tiedostaen Subarun nykyisen uusien mallien levittämispolitiikan, Eurooppaan uutuutta saadaan odottaa vieläkin pidempään.

Lähteet: Subaru, Carbuzz Kuvat: Subaru Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat