17.9.2021 Ajoneuvot Tulivuoritoimintaa – uusi Subaru WRX näyttää kuumemmalta kuin koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäksi Seulaset kertoivat meille, että WRX nielee mukisematta tietä kuin tietä. Subaru tekee autoja omalla tavallaan, ja saa näköjään myös luonnonvoimat osaksi markkinointistrategiaansa. Nimittäin, samaan aikaan, kun Subaru of America julkisti uuden WRX:n maailmalle netissä paikallista aikaa 10. syyskuuta, purkautui auton synnyinmaassa Japanissa tulivuori Suwanosejima. Subaruhan on aikaisemmalta nimeltään Fuji Heavy Industries – Fujikin on tulivuori. Tällä kertaa pääsimme tämännäköistä aasinsiltaa pitkin auton muotoiluelementteihin. Jatketaan siis tulivuoriteemalla, jota on vahvasti havaittavissa takavaloissa, jotka näyttävät vuorenrinnettä pitkin valuvalta laavalta. Onko tämä nyt sitten laavalampun uusi tuleminen? Jos silmäillään yleisemmin auton korindesignia, voidaan kyllä todeta, että WRX:llä suorat kilpailijat ovat vähässä. Uutuus on edeltäjiäänsäkin rohkeampi kokonaisuus. Perustaltaan ja profiililtaan auton voidaan sanoa karkeasti olevan Honda Civicin tai Mazda3:n kokoinen sedan. Kun tähän sitten lisätään diffuusoria ja ilmanohjainta, rivi pakoputkia, vähintäänkin riittävästi seikkailumuovia sekä ihan vain tarvittavan särmikkäät koripellit, voidaan ainakin ulkonäön perusteella alkaa puhua WRX:stä. WRX ei ole enää vuodesta 2014 lähtien perustunut Imprezaan, vaan on ihan oma mallinsa, vaikka osuukin kooltaan ja monilta rakenteellisilta yksityiskohdiltaan lähelle valtavirtaisempia Imprezaa ja XV:tä. Varsinkin keulassa on nähtävissä sukunäköä toisen polven Levorgiin. Uusi WRX on rakennettu mainittujen sukulaismallien tavoin Subaru Global Platformille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toivotunlainen voimalinja On päivänselvää, että Subaru-fanit haluavat omansa bokserimoottorilla ja SAWD-nelivedolla, nehän ovat japanilaisvalmistajan ehdottomia tavaramerkkejä. Mutta Yhdysvalloissa, jossa käsin vaihtamisesta ei yleisesti pidetä, 75 prosenttia WRX-asiakkaista on halunnut omansa nimenomaan käsivalintaisella vaihteistolla. Asiakkaiden toiveet ovat päätyneet voimalinjaan asti, jossa kuusilovinen manuaalivaihtoehto on edelleen mukana kuvioissa. Toinen vaihtoehto on kahdeksanvaihteinen Subaru Performance Transmission -automaattilaatikko, jonka vaihdot sujuvat nyt jopa puolet aiempaa sutjakammin sekä myös pehmeämmin ja monilta osin optimaalisemmin, kiitos avustavan teknologian. Itse BOXER on totutusti nelisylinterinen. 2,4-litraiseksi kasvaneena ja ahdettuna se antaa tasan 271 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä, jälkimmäinen laajalla kierrosalueella 2 000 – 5 200. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty huomiota erityisesti muun muassa imuilman puhtauteen sekä jäähdytykseen. Samaista konetta samoilla virityksillä on huhuttu istutettavaksi myös Japanissa myytävään Levorg-farmariin. Uuden WRX:n alusta on edeltäjäänsä jäykempi joka suunnassa, ja auton painopistettä on saatu laskettua. Jousitus sallii yhä kovemman vauhdin yhä karskimmalla pinnalla. Ohjaus on uudistetun sähköisen tehostuksen kautta terävämpi ja tuntumaltaan luonnollisempi. Myöskään Subaru Tecnica International eli STI-siipi ei ole unohtanut uutuutta, vaan WRX STI tullaan näkemään vähän tuonnempana. Sitä ennen (ja toki myös sen jälkeen) vauhdinnälkäisimpiä WRX-asiakkaita hemmotellaan uudella GT-varustetasolla. Se muun muassa antaa parannuksia alustaan ja ajettavuuteen sekä auton säädettävyyteen ja tuo sisätiloihin Recaron räätälöidyt urheiluistuimet sekä muita tyylillisiä yksityiskohtia sisälle ja ulos. Sisällä kaikki näyttää niin käteensopivalta, kuin WRX:n kaltaisessa autossa kuuluukin. Keskeltä tummanpuhuvaa kojelautaa löytyy Subaru Starlink -järjestelmän 11,6-tuumainen pystypäinen näyttöpääte, jollaisen olemme nähneet jo esimerkiksi uudessa Outbackissa. Ratkaisu vaikuttaa varsin onnistuneelta, sillä valtava näyttö uppoaa kivuttoman oloisesti osaksi tämän matalaprofiilisen auton sisustaa. Tämä ratkaisu ei tosin löydy hinnat alkaen -mallista, siellä tarjotaan päällekkäin kahta pienempää näyttöä. Lähinnä Amerikkaa varten - hyvästä syystä Subarun kotimaan Japanin ohella eniten tähtimerkin autoja, mukaan lukien WRX:iä myydään Yhdysvalloissa. Jokaisesta Japanin ulkopuolelle laivatusta tuhannesta Subarusta noin 700 myydään Amerikassa, jossa on myös joidenkin mallien valmistusta. Näiden tietojen perusteella ei enää liene epäselvää, miksi Amerikan-markkinoihin kannattaa panostaa. Meikäläinen Subaru-mallisto koostuu vain kolmesta mallista, Foresterista, Outbackista ja XV:stä, jotka ovat kaikki korkean maavaran malleja, eikä WRX:ääkään ole näillä näkymin odotettavissa myyntiin tänne saakka. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Subaru Lisää aiheesta GR86 on uusi GT86 – Toyota-Subarun takavetosporttiin 255 hevosvoimaa? Koeajo: aavistuksen kevyempi Subaru Outback Koeajo: erikoisen nimen omaava Subaru Levorg 50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille! Erottaudu, jää mieleen – Subarun tie Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku