Ajoneuvot | Koeajo | 3.7.2020

Koeajo: Subaru XV e-Boxer tarjoaa kevyttä hybriditekniikkaa olematta kevythybridi

Subarun perinteiden eli jatkuvan nelivedon ja bokserimoottorin keskelle lisättiin sähkömoottori. Subaru XV e-Boxer toimiikin hyvin huomaamattomasti. Hyvää: kokonaisuus, laatuvaikutelma, omaperäisyys. Huonoa: puhditon tekniikka, ohjaus, rengasmelu.

Jaa artikkeli

Japanilainen oman tiensä kulkija Subaru lisäsi pienehköön moottorivalikoimaansa kevyet hybridivoimalinjat. Näistä ensimmäisenä koeajoomme päätyi korkea viistoperä XV e-Boxer.

Vaikka sähkömoottorin teho on ainoastaan 16,7 hevosvoimaa, todellisuudessa kyse ei ole kevythybridistä. Niissä kun sähkömoottori toimii ainoastaan avustavana voimavarana. Jostain syystä Subaru on päättänyt, että se haluaa hybridiensä liikkuvan myös pelkän sähkön voimin. Akun kapasiteettia ei ilmoiteta, mutta laskukaavalla 118,4 volttia kertaa 4,8 ampeerituntia saadaan kapasiteetiksi 568 wattituntia – suurin piirtein saman verran kuin sähköpolkupyörässä.

Subaru XV

Jokainen osannee päätellä, ettei tällaisilla lukemilla autoa liikuteta kovassa vauhdissa sähköllä. Koeajon aikana sähkön voimin saavutettiinkin parhaimmillaan 16 kilometrin tuntinopeus ennen polttomoottorin käynnistymistä.

Äänettömästi muutaman kymmenen metrin liikkuminen parkkihallissa ei ole välttämättä kenellekään tarpeellinen toiminto, mutta se alleviivaa Subarun persoonallisuutta, joka jaksaa yhä viehättää. Sähkömoottorin pääasiallinen syy lienee kuitenkin kulutuksen ja sitä kautta päästöjen pudottaminen.

Kasvanut kulutuslukema on pienempi

Vanhan sähköttömän mallin NEDC-kulutukseksi ilmoitetaan 7,0 litraa sadalle kilometrille, nykyinen on mitattu huomattavasti tiukemman WLTP-normin mukaisesti tuloksella 7,9 l/100 km. Tämä kertonee enemmän päästönormien eroista kuin itse hybridin eduista, mutta tehtaan mukaan sähköistys on pudottanut kulutusta kymmenellä prosentilla.

Ajossa pientä sähkölisää ei juurikaan huomaa. Alamäkiä rullattaessa mittaristossa saattaa silloin tällöin vilahtaa EV-valo, joka kertoo täysin sähköisestä ajamisesta. Jarrutuntuma on erinomainen. Moottoritielle kiihdyttäessä Subarulle tunnuksenomainen bokserimoottori karjuu rajusti, kierrokset pysyvät lähes kuudessa tuhannessa kunnes matkanopeus on saavutettu.

Edes pieni ekoilu ei ole saanut Subarua luopumaan toisesta tavaramerkistään, joka on tietenkin jatkuva neliveto. Vaikka avustava neliveto pudottaisikin kulutusta huomattavasti, Subaru haluaa tarjota jokapyörävedon katkottomasti.

Hybridivoimalinja korjaa myös aiempia puutteita. Kaksi vuotta sitten koeajamamme XV samalla kaksilitraisella moottorilla ja portaattomalla vaihteistolla ryntäili liikkeellelähdössä holtittomasti. Nyt liikkeellelähtö tapahtuu pääsääntöisesti sähkön voimin, ja ryömittäminenkin onnistuu ongelmitta.

Pikkumaisuudet eivät pilaa kokonaisuutta

Ajettaessa auto täristää hieman, eivätkä rengasäänetkään ole sieltä hiljaisimmasta päästä. Ohjaus tuntuu nopeissa käännöksissä epäloogiselta, ja vauhdikkaissa mutkissa tuntuu kuin auton kori haluaisi jatkaa matkaansa alkuperäiseen suuntaan, vaikka renkaat ovat jo kääntyneet.

Subaru XV

Kuitenkin XV on kokonaisuutena hyvä, eikä pieniin epäkohtiin tule arkiajossa kiinnitettyä huomiota. Ainoastaan omituiset piippaukset ohjaamossa välillä hätkähdyttävät, sillä ääni on samanlainen kuin matkapuhelimen akun loppuessa, eikä syytä kaikille äännähdyksille aina löydy.

Hybriditekniikka ei itsessään ole syy ostaa Subaru XV:tä, eikä se tee autosta ekologista, mutta jos sähköistämisen avulla saadaan kulutusta, päästöjä ja autoveroa yhtään alaspäin, on kyseessä tervetullut uudistus.

Jaa artikkeli

Keskustelu