3.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV e-Boxer tarjoaa kevyttä hybriditekniikkaa olematta kevythybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun perinteiden eli jatkuvan nelivedon ja bokserimoottorin keskelle lisättiin sähkömoottori. Subaru XV e-Boxer toimiikin hyvin huomaamattomasti. Hyvää: kokonaisuus, laatuvaikutelma, omaperäisyys. Huonoa: puhditon tekniikka, ohjaus, rengasmelu. Japanilainen oman tiensä kulkija Subaru lisäsi pienehköön moottorivalikoimaansa kevyet hybridivoimalinjat. Näistä ensimmäisenä koeajoomme päätyi korkea viistoperä XV e-Boxer.Vaikka sähkömoottorin teho on ainoastaan 16,7 hevosvoimaa, todellisuudessa kyse ei ole kevythybridistä. Niissä kun sähkömoottori toimii ainoastaan avustavana voimavarana. Jostain syystä Subaru on päättänyt, että se haluaa hybridiensä liikkuvan myös pelkän sähkön voimin. Akun kapasiteettia ei ilmoiteta, mutta laskukaavalla 118,4 volttia kertaa 4,8 ampeerituntia saadaan kapasiteetiksi 568 wattituntia – suurin piirtein saman verran kuin sähköpolkupyörässä.Jokainen osannee päätellä, ettei tällaisilla lukemilla autoa liikuteta kovassa vauhdissa sähköllä. Koeajon aikana sähkön voimin saavutettiinkin parhaimmillaan 16 kilometrin tuntinopeus ennen polttomoottorin käynnistymistä.Äänettömästi muutaman kymmenen metrin liikkuminen parkkihallissa ei ole välttämättä kenellekään tarpeellinen toiminto, mutta se alleviivaa Subarun persoonallisuutta, joka jaksaa yhä viehättää. Sähkömoottorin pääasiallinen syy lienee kuitenkin kulutuksen ja sitä kautta päästöjen pudottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvanut kulutuslukema on pienempiVanhan sähköttömän mallin NEDC-kulutukseksi ilmoitetaan 7,0 litraa sadalle kilometrille, nykyinen on mitattu huomattavasti tiukemman WLTP-normin mukaisesti tuloksella 7,9 l/100 km. Tämä kertonee enemmän päästönormien eroista kuin itse hybridin eduista, mutta tehtaan mukaan sähköistys on pudottanut kulutusta kymmenellä prosentilla. Ajossa pientä sähkölisää ei juurikaan huomaa. Alamäkiä rullattaessa mittaristossa saattaa silloin tällöin vilahtaa EV-valo, joka kertoo täysin sähköisestä ajamisesta. Jarrutuntuma on erinomainen. Moottoritielle kiihdyttäessä Subarulle tunnuksenomainen bokserimoottori karjuu rajusti, kierrokset pysyvät lähes kuudessa tuhannessa kunnes matkanopeus on saavutettu.Edes pieni ekoilu ei ole saanut Subarua luopumaan toisesta tavaramerkistään, joka on tietenkin jatkuva neliveto. Vaikka avustava neliveto pudottaisikin kulutusta huomattavasti, Subaru haluaa tarjota jokapyörävedon katkottomasti. Hybridivoimalinja korjaa myös aiempia puutteita. Kaksi vuotta sitten koeajamamme XV samalla kaksilitraisella moottorilla ja portaattomalla vaihteistolla ryntäili liikkeellelähdössä holtittomasti. Nyt liikkeellelähtö tapahtuu pääsääntöisesti sähkön voimin, ja ryömittäminenkin onnistuu ongelmitta.Pikkumaisuudet eivät pilaa kokonaisuuttaAjettaessa auto täristää hieman, eivätkä rengasäänetkään ole sieltä hiljaisimmasta päästä. Ohjaus tuntuu nopeissa käännöksissä epäloogiselta, ja vauhdikkaissa mutkissa tuntuu kuin auton kori haluaisi jatkaa matkaansa alkuperäiseen suuntaan, vaikka renkaat ovat jo kääntyneet.Kuitenkin XV on kokonaisuutena hyvä, eikä pieniin epäkohtiin tule arkiajossa kiinnitettyä huomiota. Ainoastaan omituiset piippaukset ohjaamossa välillä hätkähdyttävät, sillä ääni on samanlainen kuin matkapuhelimen akun loppuessa, eikä syytä kaikille äännähdyksille aina löydy.Hybriditekniikka ei itsessään ole syy ostaa Subaru XV:tä, eikä se tee autosta ekologista, mutta jos sähköistämisen avulla saadaan kulutusta, päästöjä ja autoveroa yhtään alaspäin, on kyseessä tervetullut uudistus.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Subaru XV e-Boxer Summit Hinta alkaen 41 812 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 812 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 12,3 kW (16,7 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 110 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 180 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2665 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1270 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen