3.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Subaru XV e-Boxer tarjoaa kevyttä hybriditekniikkaa olematta kevythybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun perinteiden eli jatkuvan nelivedon ja bokserimoottorin keskelle lisättiin sähkömoottori. Subaru XV e-Boxer toimiikin hyvin huomaamattomasti. Hyvää: kokonaisuus, laatuvaikutelma, omaperäisyys. Huonoa: puhditon tekniikka, ohjaus, rengasmelu. Japanilainen oman tiensä kulkija Subaru lisäsi pienehköön moottorivalikoimaansa kevyet hybridivoimalinjat. Näistä ensimmäisenä koeajoomme päätyi korkea viistoperä XV e-Boxer.Vaikka sähkömoottorin teho on ainoastaan 16,7 hevosvoimaa, todellisuudessa kyse ei ole kevythybridistä. Niissä kun sähkömoottori toimii ainoastaan avustavana voimavarana. Jostain syystä Subaru on päättänyt, että se haluaa hybridiensä liikkuvan myös pelkän sähkön voimin. Akun kapasiteettia ei ilmoiteta, mutta laskukaavalla 118,4 volttia kertaa 4,8 ampeerituntia saadaan kapasiteetiksi 568 wattituntia – suurin piirtein saman verran kuin sähköpolkupyörässä.Jokainen osannee päätellä, ettei tällaisilla lukemilla autoa liikuteta kovassa vauhdissa sähköllä. Koeajon aikana sähkön voimin saavutettiinkin parhaimmillaan 16 kilometrin tuntinopeus ennen polttomoottorin käynnistymistä.Äänettömästi muutaman kymmenen metrin liikkuminen parkkihallissa ei ole välttämättä kenellekään tarpeellinen toiminto, mutta se alleviivaa Subarun persoonallisuutta, joka jaksaa yhä viehättää. Sähkömoottorin pääasiallinen syy lienee kuitenkin kulutuksen ja sitä kautta päästöjen pudottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvanut kulutuslukema on pienempiVanhan sähköttömän mallin NEDC-kulutukseksi ilmoitetaan 7,0 litraa sadalle kilometrille, nykyinen on mitattu huomattavasti tiukemman WLTP-normin mukaisesti tuloksella 7,9 l/100 km. Tämä kertonee enemmän päästönormien eroista kuin itse hybridin eduista, mutta tehtaan mukaan sähköistys on pudottanut kulutusta kymmenellä prosentilla. Ajossa pientä sähkölisää ei juurikaan huomaa. Alamäkiä rullattaessa mittaristossa saattaa silloin tällöin vilahtaa EV-valo, joka kertoo täysin sähköisestä ajamisesta. Jarrutuntuma on erinomainen. Moottoritielle kiihdyttäessä Subarulle tunnuksenomainen bokserimoottori karjuu rajusti, kierrokset pysyvät lähes kuudessa tuhannessa kunnes matkanopeus on saavutettu.Edes pieni ekoilu ei ole saanut Subarua luopumaan toisesta tavaramerkistään, joka on tietenkin jatkuva neliveto. Vaikka avustava neliveto pudottaisikin kulutusta huomattavasti, Subaru haluaa tarjota jokapyörävedon katkottomasti. Hybridivoimalinja korjaa myös aiempia puutteita. Kaksi vuotta sitten koeajamamme XV samalla kaksilitraisella moottorilla ja portaattomalla vaihteistolla ryntäili liikkeellelähdössä holtittomasti. Nyt liikkeellelähtö tapahtuu pääsääntöisesti sähkön voimin, ja ryömittäminenkin onnistuu ongelmitta.Pikkumaisuudet eivät pilaa kokonaisuuttaAjettaessa auto täristää hieman, eivätkä rengasäänetkään ole sieltä hiljaisimmasta päästä. Ohjaus tuntuu nopeissa käännöksissä epäloogiselta, ja vauhdikkaissa mutkissa tuntuu kuin auton kori haluaisi jatkaa matkaansa alkuperäiseen suuntaan, vaikka renkaat ovat jo kääntyneet.Kuitenkin XV on kokonaisuutena hyvä, eikä pieniin epäkohtiin tule arkiajossa kiinnitettyä huomiota. Ainoastaan omituiset piippaukset ohjaamossa välillä hätkähdyttävät, sillä ääni on samanlainen kuin matkapuhelimen akun loppuessa, eikä syytä kaikille äännähdyksille aina löydy.Hybriditekniikka ei itsessään ole syy ostaa Subaru XV:tä, eikä se tee autosta ekologista, mutta jos sähköistämisen avulla saadaan kulutusta, päästöjä ja autoveroa yhtään alaspäin, on kyseessä tervetullut uudistus.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Subaru XV e-Boxer Summit Hinta alkaen 41 812 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 812 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 12,3 kW (16,7 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 110 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 180 g/km Mitat pituus 4465 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2665 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1270 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta