17.9.2021 Ajoneuvot Tulivuoritoimintaa – uusi Subaru WRX näyttää kuumemmalta kuin koskaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäksi Seulaset kertoivat meille, että WRX nielee mukisematta tietä kuin tietä. Subaru tekee autoja omalla tavallaan, ja saa näköjään myös luonnonvoimat osaksi markkinointistrategiaansa. Nimittäin, samaan aikaan, kun Subaru of America julkisti uuden WRX:n maailmalle netissä paikallista aikaa 10. syyskuuta, purkautui auton synnyinmaassa Japanissa tulivuori Suwanosejima. Subaruhan on aikaisemmalta nimeltään Fuji Heavy Industries – Fujikin on tulivuori. Tällä kertaa pääsimme tämännäköistä aasinsiltaa pitkin auton muotoiluelementteihin. Jatketaan siis tulivuoriteemalla, jota on vahvasti havaittavissa takavaloissa, jotka näyttävät vuorenrinnettä pitkin valuvalta laavalta. Onko tämä nyt sitten laavalampun uusi tuleminen? Jos silmäillään yleisemmin auton korindesignia, voidaan kyllä todeta, että WRX:llä suorat kilpailijat ovat vähässä. Uutuus on edeltäjiäänsäkin rohkeampi kokonaisuus. Perustaltaan ja profiililtaan auton voidaan sanoa karkeasti olevan Honda Civicin tai Mazda3:n kokoinen sedan. Kun tähän sitten lisätään diffuusoria ja ilmanohjainta, rivi pakoputkia, vähintäänkin riittävästi seikkailumuovia sekä ihan vain tarvittavan särmikkäät koripellit, voidaan ainakin ulkonäön perusteella alkaa puhua WRX:stä. WRX ei ole enää vuodesta 2014 lähtien perustunut Imprezaan, vaan on ihan oma mallinsa, vaikka osuukin kooltaan ja monilta rakenteellisilta yksityiskohdiltaan lähelle valtavirtaisempia Imprezaa ja XV:tä. Varsinkin keulassa on nähtävissä sukunäköä toisen polven Levorgiin. Uusi WRX on rakennettu mainittujen sukulaismallien tavoin Subaru Global Platformille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toivotunlainen voimalinja On päivänselvää, että Subaru-fanit haluavat omansa bokserimoottorilla ja SAWD-nelivedolla, nehän ovat japanilaisvalmistajan ehdottomia tavaramerkkejä. Mutta Yhdysvalloissa, jossa käsin vaihtamisesta ei yleisesti pidetä, 75 prosenttia WRX-asiakkaista on halunnut omansa nimenomaan käsivalintaisella vaihteistolla. Asiakkaiden toiveet ovat päätyneet voimalinjaan asti, jossa kuusilovinen manuaalivaihtoehto on edelleen mukana kuvioissa. Toinen vaihtoehto on kahdeksanvaihteinen Subaru Performance Transmission -automaattilaatikko, jonka vaihdot sujuvat nyt jopa puolet aiempaa sutjakammin sekä myös pehmeämmin ja monilta osin optimaalisemmin, kiitos avustavan teknologian. Itse BOXER on totutusti nelisylinterinen. 2,4-litraiseksi kasvaneena ja ahdettuna se antaa tasan 271 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä, jälkimmäinen laajalla kierrosalueella 2 000 – 5 200. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty huomiota erityisesti muun muassa imuilman puhtauteen sekä jäähdytykseen. Samaista konetta samoilla virityksillä on huhuttu istutettavaksi myös Japanissa myytävään Levorg-farmariin. Uuden WRX:n alusta on edeltäjäänsä jäykempi joka suunnassa, ja auton painopistettä on saatu laskettua. Jousitus sallii yhä kovemman vauhdin yhä karskimmalla pinnalla. Ohjaus on uudistetun sähköisen tehostuksen kautta terävämpi ja tuntumaltaan luonnollisempi. Myöskään Subaru Tecnica International eli STI-siipi ei ole unohtanut uutuutta, vaan WRX STI tullaan näkemään vähän tuonnempana. Sitä ennen (ja toki myös sen jälkeen) vauhdinnälkäisimpiä WRX-asiakkaita hemmotellaan uudella GT-varustetasolla. Se muun muassa antaa parannuksia alustaan ja ajettavuuteen sekä auton säädettävyyteen ja tuo sisätiloihin Recaron räätälöidyt urheiluistuimet sekä muita tyylillisiä yksityiskohtia sisälle ja ulos. Sisällä kaikki näyttää niin käteensopivalta, kuin WRX:n kaltaisessa autossa kuuluukin. Keskeltä tummanpuhuvaa kojelautaa löytyy Subaru Starlink -järjestelmän 11,6-tuumainen pystypäinen näyttöpääte, jollaisen olemme nähneet jo esimerkiksi uudessa Outbackissa. Ratkaisu vaikuttaa varsin onnistuneelta, sillä valtava näyttö uppoaa kivuttoman oloisesti osaksi tämän matalaprofiilisen auton sisustaa. Tämä ratkaisu ei tosin löydy hinnat alkaen -mallista, siellä tarjotaan päällekkäin kahta pienempää näyttöä. Lähinnä Amerikkaa varten - hyvästä syystä Subarun kotimaan Japanin ohella eniten tähtimerkin autoja, mukaan lukien WRX:iä myydään Yhdysvalloissa. Jokaisesta Japanin ulkopuolelle laivatusta tuhannesta Subarusta noin 700 myydään Amerikassa, jossa on myös joidenkin mallien valmistusta. Näiden tietojen perusteella ei enää liene epäselvää, miksi Amerikan-markkinoihin kannattaa panostaa. Meikäläinen Subaru-mallisto koostuu vain kolmesta mallista, Foresterista, Outbackista ja XV:stä, jotka ovat kaikki korkean maavaran malleja, eikä WRX:ääkään ole näillä näkymin odotettavissa myyntiin tänne saakka. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Subaru Lisää aiheesta GR86 on uusi GT86 – Toyota-Subarun takavetosporttiin 255 hevosvoimaa? Koeajo: aavistuksen kevyempi Subaru Outback Koeajo: erikoisen nimen omaava Subaru Levorg 50 vuotta Subarun vastaiskumoottoreita – onnea boxereille! Erottaudu, jää mieleen – Subarun tie Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan