9.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: aavistuksen kevyempi Subaru Outback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston lippulaiva on uusiutunut, mutta miksi halvin versio tuntuu houkuttelevimmalta? Hyvää: Runsaat tilat, runsas varustelu, hiljaisuus, jatkuva neliveto. Huonoa: Vaisu kiihtyvyys, heijasteleva kosketusnäyttö. Pikaisen silmäyksen perusteella Subaru Outback näyttää olevan maskia lukuun ottamatta ennallaan. Tarkemmin katsoessa huomaa korin kaikkien osien uusiutuneen, samalla painoa ja ilmanvastusta on saatu viilattua alaspäin. Alustan perusratkaisut ja mitoitus on pidetty ennallaan, mutta ohjausta, jousitusta ja iskunvaimennusta on hienosäädetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Uusi Subaru Outback on melko tarkkaan entisen kokoinen, parin sentin pituuskasvu on käytetty kokonaan keulaosan muotoihin. Enemmän iloa on siitä, että sisäleveys on kasvanut nelisen senttiä. Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista, yllättäen tällöin keskipaikka saattaa olla mukavin, sillä reunapaikoilla ohimo hipoo yläkarmin kauhukahvoihin. Polvi- ja jalkatilat olivat runsaat jo ennestään. Takaselkänojan kallistusmahdollisuus lisää matkustajien viihtyisyyttä, siinä missä kuskia ilahdutetaan tuhdimmalla istuimella, niin selkänoja kuin istuinosakin ovat aiempaa runsaammin mitoitetut. Tavaratila on suuri kooltaan ja selkeä muodoltaan (559–1 848 litraa). Laadukkaasti verhoillun tilan pohjan alla on lokeroita varusteille ja tilan laajennus käy näppärästi kontin seinässä olevista kahvoista takaselkänoja kaatamalla. Tuttu voimalinja Outback on motorisoitu nelisylinterisellä vastaiskumoottorilla ja symmetrisellä jatkuvalla nelivedolla. Säätyvä neliveto on 60:40 etuvetopainotteinen ja varustettu X-mode-valinnalla, joka muuttaa kaasun annostelua ja vaihteiston toimintaa maastoajoon sopivammaksi. Moottorivaihtoehtoja on kaksilitrainen diesel (150 hv) tai nyt ajettu 2,5-litrainen bensiinimoottori. Molemmat on nyt viilattu Euro6-päästötasolle. Suhteessa paremmin on onnistuttu bensiinimoottorin kanssa, sillä sen hiilidioksidipäästö on saatu puristettua samalle tasolle dieselin kanssa. Koeajossa kahdeksan litran huitteille jäävä keskikulutus on kohtuulukema isolle vapaastihengittävälle bensiininelivedolle. Sillä ei ole mitään hävettävää kilpailijoiden uusia pieniä bensaturboja vastaan. Dieselin 3 700 euron lisähinnan kuolettamiseksi joutuu viettämään tien päällä keskivertoa enemmän. Outbackin vaihteisto on aina portaaton CVT-vaihteisto. Se toimii kuin mikä tahansa automaattivaihteisto, mutta optimivälitys säätyy portaattomasti ja pehmeästi ketjuvedon ansiosta. Kiihdytyksissä ja vaihteistoa ratin siivekkeistä käyttäen on käytössä kuusi esivalittua välitystä, kone ei huuda samoilla kierroksilla koko kiihdytystä. Vaihteisto on ohjelmoitu keskittymään polttoainetalouteen, kiihdytykset eivät ole niin ripeitä kuin teholukemalta odottaisi. Runsas varustelu Outbackin varustelutasot ovat Base, Ridge ja Summit. Jo Base on erittäin kattavasti varusteltu, pari tonnia kalliimpi Ridge tuo lisää enää nahkaverhoilun ja avaimettoman käynnistyksen/sisäänpääsyn. Vielä viisituhatta euroa kalliimpaa Summittia on jo vaikea perustella kattoluukun tai suurempien pyörien takia. Ilahduttavinta on uusimpien turvallisuusvarusteiden kuuluminen perusvarusteluun. Eyesight-stereokamerajärjestelmä erottaa niin kiinteät esteet kuin liikkuvatkin kohteet ja jarruttaa automaattisesti välttäen törmäyksiä. Sama järjestelmä hoitaa kaistavahdin ja turvaväliä pitävän vakionopeussäätimen työt. Harvoin malliston halvin versio tuntuu houkuttelevimmalta, mutta Outbackin tapauksessa Base-varustus ja perusbensiinivoimanlähde täyttävät useimpien vaatimukset. Teksti ja kuvat: Petri Munukka https://youtube.com/watch?v=rHIOkJOjiek Video: Subaru Subaru Outback 2.5i Ridge Hinta alkaen 43 059 € Moottori Bensiinimoottori 2 498 cm³, bokserimoottori, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 129 kW (175 hv), 5800 r/min Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?