9.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: aavistuksen kevyempi Subaru Outback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston lippulaiva on uusiutunut, mutta miksi halvin versio tuntuu houkuttelevimmalta? Hyvää: Runsaat tilat, runsas varustelu, hiljaisuus, jatkuva neliveto. Huonoa: Vaisu kiihtyvyys, heijasteleva kosketusnäyttö. Pikaisen silmäyksen perusteella Subaru Outback näyttää olevan maskia lukuun ottamatta ennallaan. Tarkemmin katsoessa huomaa korin kaikkien osien uusiutuneen, samalla painoa ja ilmanvastusta on saatu viilattua alaspäin. Alustan perusratkaisut ja mitoitus on pidetty ennallaan, mutta ohjausta, jousitusta ja iskunvaimennusta on hienosäädetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatUusi Subaru Outback on melko tarkkaan entisen kokoinen, parin sentin pituuskasvu on käytetty kokonaan keulaosan muotoihin. Enemmän iloa on siitä, että sisäleveys on kasvanut nelisen senttiä. Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista, yllättäen tällöin keskipaikka saattaa olla mukavin, sillä reunapaikoilla ohimo hipoo yläkarmin kauhukahvoihin.Polvi- ja jalkatilat olivat runsaat jo ennestään. Takaselkänojan kallistusmahdollisuus lisää matkustajien viihtyisyyttä, siinä missä kuskia ilahdutetaan tuhdimmalla istuimella, niin selkänoja kuin istuinosakin ovat aiempaa runsaammin mitoitetut.Tavaratila on suuri kooltaan ja selkeä muodoltaan (559–1 848 litraa). Laadukkaasti verhoillun tilan pohjan alla on lokeroita varusteille ja tilan laajennus käy näppärästi kontin seinässä olevista kahvoista takaselkänoja kaatamalla.Tuttu voimalinjaOutback on motorisoitu nelisylinterisellä vastaiskumoottorilla ja symmetrisellä jatkuvalla nelivedolla. Säätyvä neliveto on 60:40 etuvetopainotteinen ja varustettu X-mode-valinnalla, joka muuttaa kaasun annostelua ja vaihteiston toimintaa maastoajoon sopivammaksi.Moottorivaihtoehtoja on kaksilitrainen diesel (150 hv) tai nyt ajettu 2,5-litrainen bensiinimoottori. Molemmat on nyt viilattu Euro6-päästötasolle. Suhteessa paremmin on onnistuttu bensiinimoottorin kanssa, sillä sen hiilidioksidipäästö on saatu puristettua samalle tasolle dieselin kanssa.Koeajossa kahdeksan litran huitteille jäävä keskikulutus on kohtuulukema isolle vapaastihengittävälle bensiininelivedolle. Sillä ei ole mitään hävettävää kilpailijoiden uusia pieniä bensaturboja vastaan. Dieselin 3 700 euron lisähinnan kuolettamiseksi joutuu viettämään tien päällä keskivertoa enemmän.Outbackin vaihteisto on aina portaaton CVT-vaihteisto. Se toimii kuin mikä tahansa automaattivaihteisto, mutta optimivälitys säätyy portaattomasti ja pehmeästi ketjuvedon ansiosta. Kiihdytyksissä ja vaihteistoa ratin siivekkeistä käyttäen on käytössä kuusi esivalittua välitystä, kone ei huuda samoilla kierroksilla koko kiihdytystä.Vaihteisto on ohjelmoitu keskittymään polttoainetalouteen, kiihdytykset eivät ole niin ripeitä kuin teholukemalta odottaisi.Runsas varusteluOutbackin varustelutasot ovat Base, Ridge ja Summit. Jo Base on erittäin kattavasti varusteltu, pari tonnia kalliimpi Ridge tuo lisää enää nahkaverhoilun ja avaimettoman käynnistyksen/sisäänpääsyn. Vielä viisituhatta euroa kalliimpaa Summittia on jo vaikea perustella kattoluukun tai suurempien pyörien takia.Ilahduttavinta on uusimpien turvallisuusvarusteiden kuuluminen perusvarusteluun. Eyesight-stereokamerajärjestelmä erottaa niin kiinteät esteet kuin liikkuvatkin kohteet ja jarruttaa automaattisesti välttäen törmäyksiä. Sama järjestelmä hoitaa kaistavahdin ja turvaväliä pitävän vakionopeussäätimen työt.Harvoin malliston halvin versio tuntuu houkuttelevimmalta, mutta Outbackin tapauksessa Base-varustus ja perusbensiinivoimanlähde täyttävät useimpien vaatimukset.Teksti ja kuvat: Petri Munukka https://youtube.com/watch?v=rHIOkJOjiek Video: Subaru Subaru Outback 2.5i Ridge Hinta alkaen 43 059 € Moottori Bensiinimoottori 2 498 cm³, bokserimoottori, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 129 kW (175 hv), 5800 r/min Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous