28.1.2015

Koeajo: entistä laadukkaampi Ford Mondeo

Tilaa, ajettavuutta ja varustelua yhdistettynä näyttävään ulkonäköön. Hyvää: valot, äänettömyys, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: ohjaava kaistavahti, epävarma nopeusrajoitusten luku.

Uusi Ford Mondeo jäi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2015 –valinnassa kakkoseksi, mutta mitään hävettävää hopeasijassa ei ole – päinvastoin.

Pitkä odotus Mondeon uudistamisesta on tietenkin luonut paljon odotuksia. Vaativankaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse pettyä. Mondeo onnistuu tekemään ison loikan entisestä malliversiosta tuoden mukanaan hiukan yllätystäkin. Sellaiseksi voidaan lukea takaistuimen turvavyöt, joihin on rakennettu turvatyyny. Hiukan outoon, paksuun vyöhön tottuu nopeasti.

Myös ajettavuus yllättää. Puutteita edes Suomen kuraisilla ja huonokuntoisilla teillä on vaikea löytää. Automaattivaihteiston toiminta on huomaamatonta.

Mukavan ajettavuuden lisäksi vaikutuksen tekee matkustamon äänettömyys. Se luo mielikuvaa entistä laadukkaammasta autosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ristiriitainen kaistavahti

Vaikein totuteltava oli yllättäen kaistavahti, joka ei vain varoita siitä, että olet siirtymässä viivan yli, vaan myös pyrkii kääntämään ohjausta pitääkseen auton kaistaviivojen välissä. Ainakin raskaassa loskakelissä tämä ominaisuus kannattaisi kytkeä pois, sillä loskaimun ja kaistavahdin toimintaa on aika ajoin vaikea erottaa toisistaan.

Kaistavahtiin ei voi myöskään liikaa luottaa, sillä mittaristosta seuraten enimmän aikaa näytti siltä, ettei järjestelmä pysty hahmottamaan teidemme kuluneita kaistamerkintöjä. Koeajon perusteella jäikin vaikutelma, että ohjauspyörää täristävät ja äänimerkein varoittavat kaistavahdit voivat olla tositilanteessa – esimerkiksi kuljettajan nukahtaessa – paljon luotettavampi ratkaisu.

Valot mukautuvat

Kuratalven synkkyydessä kuljettaja arvostaa hyviä valoja yli kaiken. Ne onkin toteutettu Mondeossa niin hyvin, että valojen merkitys koko koeajon yleismielikuvassa on erittäin suuri. Valoautomatiikassa ei ollut havaittavissa minkäänlaisia viiveitä. Valot mukautuivat joustavasti ja nopeasti ympäristöön ja ajotapahtumiin.

Myös vallitsevan nopeusrajoituksen näyttö mittaristossa on hyödyllinen varuste, mutta sen toiminta aiheutti hiukan hämmennystä.

Kun Mondeo lukee nopeusrajoitukset kameralla liikennemerkeistä, tieto on luotettavaa. Toisinaan se kuitenkin nappaa nopeusrajoitustiedon navigointiohjelmasta ja se johti koeajossa toistuviin liian korkeisiin nopeusrajoituksiin.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost A6 Titanium

Hinta alkaen

35 290 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

41 595 €

Ajoneuvovero

130 €/ v

Moottori

1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 6000 r/min

Vääntö

240 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

240 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,1 s

Huippunopeus

214 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,7 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

146 g/km

Mitat

pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2850 mm
Tavaratila: 429 l
Omamassa: 1505 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat