28.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: entistä laadukkaampi Ford Mondeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilaa, ajettavuutta ja varustelua yhdistettynä näyttävään ulkonäköön. Hyvää: valot, äänettömyys, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: ohjaava kaistavahti, epävarma nopeusrajoitusten luku. Uusi Ford Mondeo jäi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2015 –valinnassa kakkoseksi, mutta mitään hävettävää hopeasijassa ei ole – päinvastoin.Pitkä odotus Mondeon uudistamisesta on tietenkin luonut paljon odotuksia. Vaativankaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse pettyä. Mondeo onnistuu tekemään ison loikan entisestä malliversiosta tuoden mukanaan hiukan yllätystäkin. Sellaiseksi voidaan lukea takaistuimen turvavyöt, joihin on rakennettu turvatyyny. Hiukan outoon, paksuun vyöhön tottuu nopeasti.Myös ajettavuus yllättää. Puutteita edes Suomen kuraisilla ja huonokuntoisilla teillä on vaikea löytää. Automaattivaihteiston toiminta on huomaamatonta.Mukavan ajettavuuden lisäksi vaikutuksen tekee matkustamon äänettömyys. Se luo mielikuvaa entistä laadukkaammasta autosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRistiriitainen kaistavahtiVaikein totuteltava oli yllättäen kaistavahti, joka ei vain varoita siitä, että olet siirtymässä viivan yli, vaan myös pyrkii kääntämään ohjausta pitääkseen auton kaistaviivojen välissä. Ainakin raskaassa loskakelissä tämä ominaisuus kannattaisi kytkeä pois, sillä loskaimun ja kaistavahdin toimintaa on aika ajoin vaikea erottaa toisistaan.Kaistavahtiin ei voi myöskään liikaa luottaa, sillä mittaristosta seuraten enimmän aikaa näytti siltä, ettei järjestelmä pysty hahmottamaan teidemme kuluneita kaistamerkintöjä. Koeajon perusteella jäikin vaikutelma, että ohjauspyörää täristävät ja äänimerkein varoittavat kaistavahdit voivat olla tositilanteessa – esimerkiksi kuljettajan nukahtaessa – paljon luotettavampi ratkaisu.Valot mukautuvatKuratalven synkkyydessä kuljettaja arvostaa hyviä valoja yli kaiken. Ne onkin toteutettu Mondeossa niin hyvin, että valojen merkitys koko koeajon yleismielikuvassa on erittäin suuri. Valoautomatiikassa ei ollut havaittavissa minkäänlaisia viiveitä. Valot mukautuivat joustavasti ja nopeasti ympäristöön ja ajotapahtumiin.Myös vallitsevan nopeusrajoituksen näyttö mittaristossa on hyödyllinen varuste, mutta sen toiminta aiheutti hiukan hämmennystä.Kun Mondeo lukee nopeusrajoitukset kameralla liikennemerkeistä, tieto on luotettavaa. Toisinaan se kuitenkin nappaa nopeusrajoitustiedon navigointiohjelmasta ja se johti koeajossa toistuviin liian korkeisiin nopeusrajoituksiin.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mondeo 1.5 EcoBoost A6 Titanium Hinta alkaen 35 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 595 € Ajoneuvovero 130 €/ v Moottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 240 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 214 km/h Kulutus l/ 100 km 8,7 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4871 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 429 l Omamassa: 1505 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa