7.6.2023 Ajoneuvot Erikoinen havainto Sardiniassa – Rally1-autot kestävät heikosti vettä Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sardinian MM-rallin muuttui poikkeuksellisen rankaksi selviytymistaisteluksi, kun taivas aukesi. Mistä oikein oli kyse? Peräti neljä kärkikuljettajaa joutui ongelmiin, kun kauden kuudes MM-ralli sujuteltiin sateisissa olosuhteissa Sardiniassa. Syy oli joen ylityksissä ja muissa vesiesteissä, joita Sardinian rallin reitillä riitti lauantaina taivaalta ripsineen sateen lisäksi.Kymmeniä vuosia vanha konsti, jossa kartanlukija operoi moottorin ilmanoton hetkeksi umpeen oli unohtunut tyystin. Lammikot eivät tulleet kenellekään yllätyksenä, sillä esimerkiksi lauantaiaamuna, aurinkoisessa säässä ajetun päivän toisen erikoiskokeen maalissa ollut joen ylitys oli riittävän haastava ja olisi ehdottomasti tarvinnut väliaikaisen suojauksen moottorille. Tai vaihtoehtoisesti kävelyvauhtiin tiputetun vauhdin.Rally1-autot ovat yllättävän herkkiä vedelle. Hyundai koki Portugalin rallissa kaksi turborikkoa, joista voi ainakin epäillä veden pääsyä moottorin imuilmalle tarkoitettuihin kanaviin.Nyt kuitenkin kävi niin, että Ott Tänak uskoi lähestyneensä paikkaa sopivalla vauhdilla. Erikoiskokeen maaliin oli enää sata metriä matkaa, mutta niin vain kävi, että miehen Ford pääsi maaliviivalle vain sähkömoottorin turvin. Virolainen keskeytti siirtymälle, sillä auton moottori kastui liiaksi, eikä matkan jatkaminen ollut enää mahdollista.Jo aamun ensimmäisellä erikoiskokeella vastaava keskeytys oli tullut Toyotan Takamoto Katsutalle. Japanilainen rysäytti nuoruuden innolla autonsa veteen niin, että keulan säleiköt vain lentelivät ilmaan ja veden paine rikkoi kriittisiä osia auton moottoritilasta.Ongelmissa olivat myös Sébastien Ogier ja Elfyn Evans, joskin heidän autonsa moottorit kuivuivat sen verran, että matkan jatkaminen onnistui. Evans tosin joutui nilkuttamaan aamupäivän loppuun vajaatehoisella autollaan.Thierry Neuville oli ainut ”kuivin jaloin” Sardinian MM-rallin vesiesteistä selvinnyt kuljettaja. Taktisesti fiksu ajo palkittiin voitolla, joka oli belgialaiselle ja Hyundaille kauden ensimmäinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi pitänyt olla yllätysVaikka Rally1-autot ovat vasta toista vuotta mukana sarjassa, on niiden polttomoottori tismalleen sama, joka oli WRC-autoissa käytössä jo vuosina 2017 - 2022. Runko on sittemmin muuttunut putkirungoksi ja rungon päälle on kasattu halutut paneelit, mutta itse moottori on ottanut höykytystä ja kosteutta osakseen jo kymmenissä ajetuissa MM-ralleissa ja niihin valmistavissa ennakkotesteissä.Neljä autoa kymmenestä tarkoittaa sitä, että aivan kaikki eivät uittaneet autoaan lätäköissä liiaksi. Esapekka Lapin tyyli, jossa hän jarrutti vauhdin pois sopivissa ajoin ennen estettä ja ajoi sitten veto päällä yli vedestä, näytti selkeästi toimivimmalta. Tällöin auton jouset eivät olleet puristuneet pohjaan, vaan auto oli täydellisen vaakasuora, kelluva versio itsestään, eikä keula päässyt kauhaisemaan voimalla vettä konepellin ylle.Niinpä oikea kysymys kuuluukin, oliko kyseessä enemmänkin taktinen kömmähdys, jossa kuljettaja itse oli päävastuussa mokastaan?Varmaa on ainakin se, että mikäli seuraavana vuorossa oleva Kenian Safari-ralli sattuu olemaan kostea, ongelmia tulee varmasti. Nykyiset autot eivät kestäisi syvään mutalammikkoon syöksymistä missään nimessä, joten toivoa sopii, että olosuhteet pysyvät kuivana.Todennäköistä on, että tiimeille on käynyt lapsus suunnittelun kanssa, sillä nykymuotoisen MM-sarjan ainut ralli, jossa vesiesteet tuhosivat huolettomien kuljettajien autoja, oli Argentiinan osakilpailu. Maassa on ajettu viimeksi 2019, eikä paluusta ole puhuttu, joten unohduksiin on jäänyt vesimassan aiheuttama tuhovoima, joka vauhdikkaassa kohtaamisessa auton kanssa vaatii kuljettajalta erittäin tarkan ajotekniikan. Voitettavaa on vähän.Timo Alanne on Toyotan säämiehenä nähnyt jos jonkinlaista keliä. Sardinian olosuhteet hän saattoi raportoida tiimille, mutta jäi kuljettajan vastuulle, kuinka kovaa hän vesilammikoihin ajaa.Hybridin hyödyntäminen unohtunutHopeareunuksena voi todeta kastumistapauksista sen verran, että auton sähkömoottori pääsi oikeuksiinsa ja kuljettajat pystyivät raahautumaan hieman pidemmälle. Näin etenkin Tänakin tapauksessa, jossa hänen autonsa olisi muussa tapauksessa jäänyt kapean sillan tukkeeksi aivan erikoiskokeen maaliviivan tuntumassa.Toisaalta, hybridi myytiin sarjaan idioottivarmana, itselatautuvana ikiliikkujana, mutta toisin on käynyt. Sähkömoottorin osuus on jäänyt olemattomaksi, eivätkä autotehtaat ole varmuudella saaneet minkäänlaista markkinointihyötyä Rally1-autojen teknologiasta.Oli selvää, että hybridi on vain satunnaisena apuna sääntöjen salliessa, mutta sähkömoottorin latautuminen pelkällä jarruenergialla on jäänyt haaveeksi.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaHybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Korjaako FIA virheliikkeensä jo ensi vuodeksi? – Hybridit eivät ole tuoneet haluttua markkinahyötyäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen