7.6.2023 Ajoneuvot Erikoinen havainto Sardiniassa – Rally1-autot kestävät heikosti vettä Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sardinian MM-rallin muuttui poikkeuksellisen rankaksi selviytymistaisteluksi, kun taivas aukesi. Mistä oikein oli kyse? Peräti neljä kärkikuljettajaa joutui ongelmiin, kun kauden kuudes MM-ralli sujuteltiin sateisissa olosuhteissa Sardiniassa. Syy oli joen ylityksissä ja muissa vesiesteissä, joita Sardinian rallin reitillä riitti lauantaina taivaalta ripsineen sateen lisäksi. Kymmeniä vuosia vanha konsti, jossa kartanlukija operoi moottorin ilmanoton hetkeksi umpeen oli unohtunut tyystin. Lammikot eivät tulleet kenellekään yllätyksenä, sillä esimerkiksi lauantaiaamuna, aurinkoisessa säässä ajetun päivän toisen erikoiskokeen maalissa ollut joen ylitys oli riittävän haastava ja olisi ehdottomasti tarvinnut väliaikaisen suojauksen moottorille. Tai vaihtoehtoisesti kävelyvauhtiin tiputetun vauhdin. Rally1-autot ovat yllättävän herkkiä vedelle. Hyundai koki Portugalin rallissa kaksi turborikkoa, joista voi ainakin epäillä veden pääsyä moottorin imuilmalle tarkoitettuihin kanaviin. Nyt kuitenkin kävi niin, että Ott Tänak uskoi lähestyneensä paikkaa sopivalla vauhdilla. Erikoiskokeen maaliin oli enää sata metriä matkaa, mutta niin vain kävi, että miehen Ford pääsi maaliviivalle vain sähkömoottorin turvin. Virolainen keskeytti siirtymälle, sillä auton moottori kastui liiaksi, eikä matkan jatkaminen ollut enää mahdollista. Jo aamun ensimmäisellä erikoiskokeella vastaava keskeytys oli tullut Toyotan Takamoto Katsutalle. Japanilainen rysäytti nuoruuden innolla autonsa veteen niin, että keulan säleiköt vain lentelivät ilmaan ja veden paine rikkoi kriittisiä osia auton moottoritilasta. Ongelmissa olivat myös Sébastien Ogier ja Elfyn Evans, joskin heidän autonsa moottorit kuivuivat sen verran, että matkan jatkaminen onnistui. Evans tosin joutui nilkuttamaan aamupäivän loppuun vajaatehoisella autollaan. Thierry Neuville oli ainut ”kuivin jaloin” Sardinian MM-rallin vesiesteistä selvinnyt kuljettaja. Taktisesti fiksu ajo palkittiin voitolla, joka oli belgialaiselle ja Hyundaille kauden ensimmäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei pitänyt olla yllätys Vaikka Rally1-autot ovat vasta toista vuotta mukana sarjassa, on niiden polttomoottori tismalleen sama, joka oli WRC-autoissa käytössä jo vuosina 2017 - 2022. Runko on sittemmin muuttunut putkirungoksi ja rungon päälle on kasattu halutut paneelit, mutta itse moottori on ottanut höykytystä ja kosteutta osakseen jo kymmenissä ajetuissa MM-ralleissa ja niihin valmistavissa ennakkotesteissä. Neljä autoa kymmenestä tarkoittaa sitä, että aivan kaikki eivät uittaneet autoaan lätäköissä liiaksi. Esapekka Lapin tyyli, jossa hän jarrutti vauhdin pois sopivissa ajoin ennen estettä ja ajoi sitten veto päällä yli vedestä, näytti selkeästi toimivimmalta. Tällöin auton jouset eivät olleet puristuneet pohjaan, vaan auto oli täydellisen vaakasuora, kelluva versio itsestään, eikä keula päässyt kauhaisemaan voimalla vettä konepellin ylle. Niinpä oikea kysymys kuuluukin, oliko kyseessä enemmänkin taktinen kömmähdys, jossa kuljettaja itse oli päävastuussa mokastaan? Varmaa on ainakin se, että mikäli seuraavana vuorossa oleva Kenian Safari-ralli sattuu olemaan kostea, ongelmia tulee varmasti. Nykyiset autot eivät kestäisi syvään mutalammikkoon syöksymistä missään nimessä, joten toivoa sopii, että olosuhteet pysyvät kuivana. Todennäköistä on, että tiimeille on käynyt lapsus suunnittelun kanssa, sillä nykymuotoisen MM-sarjan ainut ralli, jossa vesiesteet tuhosivat huolettomien kuljettajien autoja, oli Argentiinan osakilpailu. Maassa on ajettu viimeksi 2019, eikä paluusta ole puhuttu, joten unohduksiin on jäänyt vesimassan aiheuttama tuhovoima, joka vauhdikkaassa kohtaamisessa auton kanssa vaatii kuljettajalta erittäin tarkan ajotekniikan. Voitettavaa on vähän. Timo Alanne on Toyotan säämiehenä nähnyt jos jonkinlaista keliä. Sardinian olosuhteet hän saattoi raportoida tiimille, mutta jäi kuljettajan vastuulle, kuinka kovaa hän vesilammikoihin ajaa. Hybridin hyödyntäminen unohtunut Hopeareunuksena voi todeta kastumistapauksista sen verran, että auton sähkömoottori pääsi oikeuksiinsa ja kuljettajat pystyivät raahautumaan hieman pidemmälle. Näin etenkin Tänakin tapauksessa, jossa hänen autonsa olisi muussa tapauksessa jäänyt kapean sillan tukkeeksi aivan erikoiskokeen maaliviivan tuntumassa. Toisaalta, hybridi myytiin sarjaan idioottivarmana, itselatautuvana ikiliikkujana, mutta toisin on käynyt. Sähkömoottorin osuus on jäänyt olemattomaksi, eivätkä autotehtaat ole varmuudella saaneet minkäänlaista markkinointihyötyä Rally1-autojen teknologiasta. Oli selvää, että hybridi on vain satunnaisena apuna sääntöjen salliessa, mutta sähkömoottorin latautuminen pelkällä jarruenergialla on jäänyt haaveeksi. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lisää aiheesta Hybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Korjaako FIA virheliikkeensä jo ensi vuodeksi? – Hybridit eivät ole tuoneet haluttua markkinahyötyä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku