7.6.2023 Ajoneuvot Erikoinen havainto Sardiniassa – Rally1-autot kestävät heikosti vettä Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sardinian MM-rallin muuttui poikkeuksellisen rankaksi selviytymistaisteluksi, kun taivas aukesi. Mistä oikein oli kyse? Peräti neljä kärkikuljettajaa joutui ongelmiin, kun kauden kuudes MM-ralli sujuteltiin sateisissa olosuhteissa Sardiniassa. Syy oli joen ylityksissä ja muissa vesiesteissä, joita Sardinian rallin reitillä riitti lauantaina taivaalta ripsineen sateen lisäksi.Kymmeniä vuosia vanha konsti, jossa kartanlukija operoi moottorin ilmanoton hetkeksi umpeen oli unohtunut tyystin. Lammikot eivät tulleet kenellekään yllätyksenä, sillä esimerkiksi lauantaiaamuna, aurinkoisessa säässä ajetun päivän toisen erikoiskokeen maalissa ollut joen ylitys oli riittävän haastava ja olisi ehdottomasti tarvinnut väliaikaisen suojauksen moottorille. Tai vaihtoehtoisesti kävelyvauhtiin tiputetun vauhdin.Rally1-autot ovat yllättävän herkkiä vedelle. Hyundai koki Portugalin rallissa kaksi turborikkoa, joista voi ainakin epäillä veden pääsyä moottorin imuilmalle tarkoitettuihin kanaviin.Nyt kuitenkin kävi niin, että Ott Tänak uskoi lähestyneensä paikkaa sopivalla vauhdilla. Erikoiskokeen maaliin oli enää sata metriä matkaa, mutta niin vain kävi, että miehen Ford pääsi maaliviivalle vain sähkömoottorin turvin. Virolainen keskeytti siirtymälle, sillä auton moottori kastui liiaksi, eikä matkan jatkaminen ollut enää mahdollista.Jo aamun ensimmäisellä erikoiskokeella vastaava keskeytys oli tullut Toyotan Takamoto Katsutalle. Japanilainen rysäytti nuoruuden innolla autonsa veteen niin, että keulan säleiköt vain lentelivät ilmaan ja veden paine rikkoi kriittisiä osia auton moottoritilasta.Ongelmissa olivat myös Sébastien Ogier ja Elfyn Evans, joskin heidän autonsa moottorit kuivuivat sen verran, että matkan jatkaminen onnistui. Evans tosin joutui nilkuttamaan aamupäivän loppuun vajaatehoisella autollaan.Thierry Neuville oli ainut ”kuivin jaloin” Sardinian MM-rallin vesiesteistä selvinnyt kuljettaja. Taktisesti fiksu ajo palkittiin voitolla, joka oli belgialaiselle ja Hyundaille kauden ensimmäinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi pitänyt olla yllätysVaikka Rally1-autot ovat vasta toista vuotta mukana sarjassa, on niiden polttomoottori tismalleen sama, joka oli WRC-autoissa käytössä jo vuosina 2017 - 2022. Runko on sittemmin muuttunut putkirungoksi ja rungon päälle on kasattu halutut paneelit, mutta itse moottori on ottanut höykytystä ja kosteutta osakseen jo kymmenissä ajetuissa MM-ralleissa ja niihin valmistavissa ennakkotesteissä.Neljä autoa kymmenestä tarkoittaa sitä, että aivan kaikki eivät uittaneet autoaan lätäköissä liiaksi. Esapekka Lapin tyyli, jossa hän jarrutti vauhdin pois sopivissa ajoin ennen estettä ja ajoi sitten veto päällä yli vedestä, näytti selkeästi toimivimmalta. Tällöin auton jouset eivät olleet puristuneet pohjaan, vaan auto oli täydellisen vaakasuora, kelluva versio itsestään, eikä keula päässyt kauhaisemaan voimalla vettä konepellin ylle.Niinpä oikea kysymys kuuluukin, oliko kyseessä enemmänkin taktinen kömmähdys, jossa kuljettaja itse oli päävastuussa mokastaan?Varmaa on ainakin se, että mikäli seuraavana vuorossa oleva Kenian Safari-ralli sattuu olemaan kostea, ongelmia tulee varmasti. Nykyiset autot eivät kestäisi syvään mutalammikkoon syöksymistä missään nimessä, joten toivoa sopii, että olosuhteet pysyvät kuivana.Todennäköistä on, että tiimeille on käynyt lapsus suunnittelun kanssa, sillä nykymuotoisen MM-sarjan ainut ralli, jossa vesiesteet tuhosivat huolettomien kuljettajien autoja, oli Argentiinan osakilpailu. Maassa on ajettu viimeksi 2019, eikä paluusta ole puhuttu, joten unohduksiin on jäänyt vesimassan aiheuttama tuhovoima, joka vauhdikkaassa kohtaamisessa auton kanssa vaatii kuljettajalta erittäin tarkan ajotekniikan. Voitettavaa on vähän.Timo Alanne on Toyotan säämiehenä nähnyt jos jonkinlaista keliä. Sardinian olosuhteet hän saattoi raportoida tiimille, mutta jäi kuljettajan vastuulle, kuinka kovaa hän vesilammikoihin ajaa.Hybridin hyödyntäminen unohtunutHopeareunuksena voi todeta kastumistapauksista sen verran, että auton sähkömoottori pääsi oikeuksiinsa ja kuljettajat pystyivät raahautumaan hieman pidemmälle. Näin etenkin Tänakin tapauksessa, jossa hänen autonsa olisi muussa tapauksessa jäänyt kapean sillan tukkeeksi aivan erikoiskokeen maaliviivan tuntumassa.Toisaalta, hybridi myytiin sarjaan idioottivarmana, itselatautuvana ikiliikkujana, mutta toisin on käynyt. Sähkömoottorin osuus on jäänyt olemattomaksi, eivätkä autotehtaat ole varmuudella saaneet minkäänlaista markkinointihyötyä Rally1-autojen teknologiasta.Oli selvää, että hybridi on vain satunnaisena apuna sääntöjen salliessa, mutta sähkömoottorin latautuminen pelkällä jarruenergialla on jäänyt haaveeksi.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaHybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Korjaako FIA virheliikkeensä jo ensi vuodeksi? – Hybridit eivät ole tuoneet haluttua markkinahyötyäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon