7.6.2023 Ajoneuvot Erikoinen havainto Sardiniassa – Rally1-autot kestävät heikosti vettä Hyundai kehitti omasta autostaan niin kilpailukykyisen kauden 2022 aikana, että tiimi on vaikeasti voitettavissa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sardinian MM-rallin muuttui poikkeuksellisen rankaksi selviytymistaisteluksi, kun taivas aukesi. Mistä oikein oli kyse? Peräti neljä kärkikuljettajaa joutui ongelmiin, kun kauden kuudes MM-ralli sujuteltiin sateisissa olosuhteissa Sardiniassa. Syy oli joen ylityksissä ja muissa vesiesteissä, joita Sardinian rallin reitillä riitti lauantaina taivaalta ripsineen sateen lisäksi.Kymmeniä vuosia vanha konsti, jossa kartanlukija operoi moottorin ilmanoton hetkeksi umpeen oli unohtunut tyystin. Lammikot eivät tulleet kenellekään yllätyksenä, sillä esimerkiksi lauantaiaamuna, aurinkoisessa säässä ajetun päivän toisen erikoiskokeen maalissa ollut joen ylitys oli riittävän haastava ja olisi ehdottomasti tarvinnut väliaikaisen suojauksen moottorille. Tai vaihtoehtoisesti kävelyvauhtiin tiputetun vauhdin.Rally1-autot ovat yllättävän herkkiä vedelle. Hyundai koki Portugalin rallissa kaksi turborikkoa, joista voi ainakin epäillä veden pääsyä moottorin imuilmalle tarkoitettuihin kanaviin.Nyt kuitenkin kävi niin, että Ott Tänak uskoi lähestyneensä paikkaa sopivalla vauhdilla. Erikoiskokeen maaliin oli enää sata metriä matkaa, mutta niin vain kävi, että miehen Ford pääsi maaliviivalle vain sähkömoottorin turvin. Virolainen keskeytti siirtymälle, sillä auton moottori kastui liiaksi, eikä matkan jatkaminen ollut enää mahdollista.Jo aamun ensimmäisellä erikoiskokeella vastaava keskeytys oli tullut Toyotan Takamoto Katsutalle. Japanilainen rysäytti nuoruuden innolla autonsa veteen niin, että keulan säleiköt vain lentelivät ilmaan ja veden paine rikkoi kriittisiä osia auton moottoritilasta.Ongelmissa olivat myös Sébastien Ogier ja Elfyn Evans, joskin heidän autonsa moottorit kuivuivat sen verran, että matkan jatkaminen onnistui. Evans tosin joutui nilkuttamaan aamupäivän loppuun vajaatehoisella autollaan.Thierry Neuville oli ainut ”kuivin jaloin” Sardinian MM-rallin vesiesteistä selvinnyt kuljettaja. Taktisesti fiksu ajo palkittiin voitolla, joka oli belgialaiselle ja Hyundaille kauden ensimmäinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi pitänyt olla yllätysVaikka Rally1-autot ovat vasta toista vuotta mukana sarjassa, on niiden polttomoottori tismalleen sama, joka oli WRC-autoissa käytössä jo vuosina 2017 - 2022. Runko on sittemmin muuttunut putkirungoksi ja rungon päälle on kasattu halutut paneelit, mutta itse moottori on ottanut höykytystä ja kosteutta osakseen jo kymmenissä ajetuissa MM-ralleissa ja niihin valmistavissa ennakkotesteissä.Neljä autoa kymmenestä tarkoittaa sitä, että aivan kaikki eivät uittaneet autoaan lätäköissä liiaksi. Esapekka Lapin tyyli, jossa hän jarrutti vauhdin pois sopivissa ajoin ennen estettä ja ajoi sitten veto päällä yli vedestä, näytti selkeästi toimivimmalta. Tällöin auton jouset eivät olleet puristuneet pohjaan, vaan auto oli täydellisen vaakasuora, kelluva versio itsestään, eikä keula päässyt kauhaisemaan voimalla vettä konepellin ylle.Niinpä oikea kysymys kuuluukin, oliko kyseessä enemmänkin taktinen kömmähdys, jossa kuljettaja itse oli päävastuussa mokastaan?Varmaa on ainakin se, että mikäli seuraavana vuorossa oleva Kenian Safari-ralli sattuu olemaan kostea, ongelmia tulee varmasti. Nykyiset autot eivät kestäisi syvään mutalammikkoon syöksymistä missään nimessä, joten toivoa sopii, että olosuhteet pysyvät kuivana.Todennäköistä on, että tiimeille on käynyt lapsus suunnittelun kanssa, sillä nykymuotoisen MM-sarjan ainut ralli, jossa vesiesteet tuhosivat huolettomien kuljettajien autoja, oli Argentiinan osakilpailu. Maassa on ajettu viimeksi 2019, eikä paluusta ole puhuttu, joten unohduksiin on jäänyt vesimassan aiheuttama tuhovoima, joka vauhdikkaassa kohtaamisessa auton kanssa vaatii kuljettajalta erittäin tarkan ajotekniikan. Voitettavaa on vähän.Timo Alanne on Toyotan säämiehenä nähnyt jos jonkinlaista keliä. Sardinian olosuhteet hän saattoi raportoida tiimille, mutta jäi kuljettajan vastuulle, kuinka kovaa hän vesilammikoihin ajaa.Hybridin hyödyntäminen unohtunutHopeareunuksena voi todeta kastumistapauksista sen verran, että auton sähkömoottori pääsi oikeuksiinsa ja kuljettajat pystyivät raahautumaan hieman pidemmälle. Näin etenkin Tänakin tapauksessa, jossa hänen autonsa olisi muussa tapauksessa jäänyt kapean sillan tukkeeksi aivan erikoiskokeen maaliviivan tuntumassa.Toisaalta, hybridi myytiin sarjaan idioottivarmana, itselatautuvana ikiliikkujana, mutta toisin on käynyt. Sähkömoottorin osuus on jäänyt olemattomaksi, eivätkä autotehtaat ole varmuudella saaneet minkäänlaista markkinointihyötyä Rally1-autojen teknologiasta.Oli selvää, että hybridi on vain satunnaisena apuna sääntöjen salliessa, mutta sähkömoottorin latautuminen pelkällä jarruenergialla on jäänyt haaveeksi.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaHybriditekniikka saapuu rallipoluille – yhteistehoa yli 500 hevosvoimaa Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Korjaako FIA virheliikkeensä jo ensi vuodeksi? – Hybridit eivät ole tuoneet haluttua markkinahyötyäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta