Ajoneuvot | Esittely | Pariisi 2018 | 6.10.2018

Ferrari Monza SP1 ja SP2: uskomaton 810 hevosvoiman retrohulluttelu

1950-luvun tyyli ja kaikkien aikojen vaparimylly tekevät Ferrari Monzan reseptistä uskomattoman.

Jaa artikkeli

Ferrari päätti juhlistaa komeaa historiaansa uudella Icona-mallisarjalla, joka ammentaa upean italialaismerkin kunniakkaasta menneisyydestä. Ensimmäisenä malleina paljastettiin Ferrari Monza SP1 ja SP2, jotka ammentavat 1950-luvun barchetta-herrasmiessportteihin. Pientä venettä tarkoittava nimi jäi elämään, vaikka korityylin autoilla kuitattiin nimiin niin Mille Miglia kuin 24 tunnin Le Manskin. Spidereista mallit eroavat siinä, että kattoja, säävarusteita tai täysikokoisia tuulilaseja ei barchetoista löydy.

Ferrari Monza SP1 ja SP2

Pariisin autonäyttelyssä esillä olleet Ferrari Monza SP1 ja SP2 ovat siis kunnianosoitus näille klassikkokilpureille, eikä malleissa nähdä kummoisia sääsuojuksia. SP1:n ja SP2:n merkittävin ero on istuinten määrä, sillä nykyistä täyskorkeaa istuinta ei voida vain peittää tonneau-tyyppisellä suojuksella. Valmistaja kehuu käyttäneensä hiilikuitua kattavasti, jotta Monza ei vain näyttäisi kevyeltä. Uutta tekniikkaa edustaa puolestaan ”virtuaalinen tuulilasi”, joka on patentoitu ilmanohjaustekniikka, jotta viima ja kimalaiset eivät rankaisisi kuljettajan naamaa ylenpalttisesti.

Ferrari Monza SP1 ja SP2

Tarkoituksella kaksiosainen ja menneitä muisteleva ulkonäkö on kruunattu vielä komealla rengastuksella. Edessä rengaskoko on 275/30 ZR 21 ja takana eri tavalla dramaattinen 315/30 ZR 20.

Luonnollisesti yksipaikkaisenakin saatava avosportti on sangen kuljettajakeskeinen. Ohjauspyörän ja mittariston lisäksi harvat tarpeelliset toiminnot on niputettu keskitunnelin konsoliin, joka on kallistettu kuskin työpistettä kohti. Muuta sanottavaa pelkistetystä ohjaamotyylistä ei juuri olekaan, paitsi että Ferrari lienee oikeassa mainitessaan, että se on pyrkinyt karsimaan häiritsevät tekijät minimiin.

Ferrari Monza SP1 ja SP2

Kaikkien aikojen vapari

Ferrari Monza SP1 ja SP2 lainaavat voimanlähteensä pääpiirteittäin 812 Superfastista. 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12 on tosin saanut uutta magiaa imupuolelle ja avoautossa ei ole mitään keinoa paeta myöskään laulukoneen soinnilta. Luvassa on nyt 810 hevosvoimaa 8 500 r/min kierroslukemalla ja 719 Nm huippuvääntö tulee sekin riemastuttavalla 7 000 r/min kierrosluvulla. Punaviiva on asetettu 8 900 r/min lukemaan.

Ferrari Monza SP1 ja SP2

1 500 kilogrammaa painavalta SP1:ltä 0–100 km/h taittuu 2,9 sekunnissa eikä 20 kilogrammaa painavampi SP2 ole sen huonompi. Huippunopeudeksi luvataan yli 300 km/h ja 100–0 km/h jarrutusarvo on puolestaan 32 metriä. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Ferrari Monza SP1 ja SP2

Ferrarin mukaan auton kanssa tulee seitsemän vuoden huolto-ohjelma, joka kattaa määräaikaishuollot 20 000 kilometrin tai vuoden välein. Italialaisvalmistaja on kiinnostunut myös kuljettajiensa pukeutumisesta, joten Monzan yhteydessä nähdään koko joukko asusteita kaulahuiveista ajokenkiin. Erityisen ylpeä valmistaja on retrohenkisestä hiilikuitukypärästä, jonka ostaja saa auton mukana.

 

Viileä parin miljoonan euron hinta karsinee ostajaehdokkaita. Alustavasti Ferrari Monza ei ole myöskään katulaillinen Yhdysvalloissa. Icona-erikoismallien tuotantomäärä jäänee alle 500 kappaleeseen ja lopulta on ostajan toiveesta kyse, että onko auto SP1 vai SP2.

Siispä: yksin vai kaksin?

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu