6.10.2018 Ajoneuvot Ferrari Monza SP1 ja SP2: uskomaton 810 hevosvoiman retrohulluttelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1950-luvun tyyli ja kaikkien aikojen vaparimylly tekevät Ferrari Monzan reseptistä uskomattoman. Ferrari päätti juhlistaa komeaa historiaansa uudella Icona-mallisarjalla, joka ammentaa upean italialaismerkin kunniakkaasta menneisyydestä. Ensimmäisenä malleina paljastettiin Ferrari Monza SP1 ja SP2, jotka ammentavat 1950-luvun barchetta-herrasmiessportteihin. Pientä venettä tarkoittava nimi jäi elämään, vaikka korityylin autoilla kuitattiin nimiin niin Mille Miglia kuin 24 tunnin Le Manskin. Spidereista mallit eroavat siinä, että kattoja, säävarusteita tai täysikokoisia tuulilaseja ei barchetoista löydy. Pariisin autonäyttelyssä esillä olleet Ferrari Monza SP1 ja SP2 ovat siis kunnianosoitus näille klassikkokilpureille, eikä malleissa nähdä kummoisia sääsuojuksia. SP1:n ja SP2:n merkittävin ero on istuinten määrä, sillä nykyistä täyskorkeaa istuinta ei voida vain peittää tonneau-tyyppisellä suojuksella. Valmistaja kehuu käyttäneensä hiilikuitua kattavasti, jotta Monza ei vain näyttäisi kevyeltä. Uutta tekniikkaa edustaa puolestaan "virtuaalinen tuulilasi", joka on patentoitu ilmanohjaustekniikka, jotta viima ja kimalaiset eivät rankaisisi kuljettajan naamaa ylenpalttisesti. Tarkoituksella kaksiosainen ja menneitä muisteleva ulkonäkö on kruunattu vielä komealla rengastuksella. Edessä rengaskoko on 275/30 ZR 21 ja takana eri tavalla dramaattinen 315/30 ZR 20. Luonnollisesti yksipaikkaisenakin saatava avosportti on sangen kuljettajakeskeinen. Ohjauspyörän ja mittariston lisäksi harvat tarpeelliset toiminnot on niputettu keskitunnelin konsoliin, joka on kallistettu kuskin työpistettä kohti. Muuta sanottavaa pelkistetystä ohjaamotyylistä ei juuri olekaan, paitsi että Ferrari lienee oikeassa mainitessaan, että se on pyrkinyt karsimaan häiritsevät tekijät minimiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikkien aikojen vapari Ferrari Monza SP1 ja SP2 lainaavat voimanlähteensä pääpiirteittäin 812 Superfastista. 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12 on tosin saanut uutta magiaa imupuolelle ja avoautossa ei ole mitään keinoa paeta myöskään laulukoneen soinnilta. Luvassa on nyt 810 hevosvoimaa 8 500 r/min kierroslukemalla ja 719 Nm huippuvääntö tulee sekin riemastuttavalla 7 000 r/min kierrosluvulla. Punaviiva on asetettu 8 900 r/min lukemaan. 1 500 kilogrammaa painavalta SP1:ltä 0–100 km/h taittuu 2,9 sekunnissa eikä 20 kilogrammaa painavampi SP2 ole sen huonompi. Huippunopeudeksi luvataan yli 300 km/h ja 100–0 km/h jarrutusarvo on puolestaan 32 metriä. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Ferrarin mukaan auton kanssa tulee seitsemän vuoden huolto-ohjelma, joka kattaa määräaikaishuollot 20 000 kilometrin tai vuoden välein. Italialaisvalmistaja on kiinnostunut myös kuljettajiensa pukeutumisesta, joten Monzan yhteydessä nähdään koko joukko asusteita kaulahuiveista ajokenkiin. Erityisen ylpeä valmistaja on retrohenkisestä hiilikuitukypärästä, jonka ostaja saa auton mukana. Viileä parin miljoonan euron hinta karsinee ostajaehdokkaita. Alustavasti Ferrari Monza ei ole myöskään katulaillinen Yhdysvalloissa. Icona-erikoismallien tuotantomäärä jäänee alle 500 kappaleeseen ja lopulta on ostajan toiveesta kyse, että onko auto SP1 vai SP2. Siispä: yksin vai kaksin? Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?