2.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromuotoiltun Fiat 500 X:n vahvuudet tulevat esiin cityviidakossa. Hyvää: Sisätilat, ajoasento, istuimet, parantunut viimeistely. Huonoa: Tavaratila, ohjauksen keskialue. Suomessa Fiat on maahantuojavaihdoksien takia päässyt luisumaan myyntitilaston hännille. Muuallakin vaurastuvassa Euroopassa perinteinen pikkuautojen osaaja on ahtaalla. Valopilkkuna on toiminut retrohenkinen Fiat 500. Sen tila-autoversio 500L ei kuitenkaan johtanut menestykseen, joten nyt yritetään maasturimaisemmalla crossover -mallilla. Pienten citymaasturien luokka on kasvanut kohisten niin menekiltään kuin saatavilla olevien mallien määrältäänkin. Juuri tähän rakoon 500X yrittää, samoin kuin samassa tehtaassa yhtenevälle tekniikalle rakentuva sisarmallinsa Jeep Renegade. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilat yllättävät Fiat 500X ei ole piskuisen 500:en venytetty versio, yhteistä on vain retromuotoilu. Aina viisiovinen ja viisipaikkainen 500X on aivan eri kokoluokan auto, esimerkiksi pituutta on 70 cm enemmän. Kilpailijoista mittapuuta hakemalla lähelle osuvat ainakin Opel Mokka ja Skoda Yeti. Perinteisestä äijämäisestä maasturilinjasta poikkeavat pyöreät muodot ja sukulaisuus perus-500:een antavat ennakko-odotuksen ahtaista sisätiloista. Se osoittautuu kuitenkin harhaksi. Etupenkillä tilaa on pitkällekin kuskille. Näin hyviä istuimia ja luonnikasta ajoasentoa ei Fiatissa ole tainnut koskaan ennen olla. Takaistuimella tilaa on mukavasti varsinkin kahdelle, mutta lasikattoinen versio nipistää siivunsa pääntiloista. Perheautona 500X:ssä ensimmäisenä ahdistaa tavaratilan koko, joka on vain pikkuautojen luokkaa. Tavaratila pohjan saa asetettua eri korkeuksille, mutta lastauskynnys on aina melko korkea. Etuveto pääosassa Myynti alkaa toukokuussa kolmella moottoriversiolla, etuvetoisena kuusivaihteisella käsivaihteistolla joko 1,4 Multiair –bensiiniturbolla (140 hv) tai 1,6 Multijet –dieselillä (120 hv). Nelivetomallissa on 2,0 Multijet (140 hv) ja yhdeksänpykäläinen automaatti. Neliveto kytkeytyy automaattisesti pidon heiketessä, muutoin edetään etuvedolla. Pienten citymaasturien luokan tapaan suurin osa 500X:n myynnistä tulee olemaan etuvetoisia ja bensiinimoottorisia, niinpä halvimmaksi malliksi on myöhemmin tulossa vapaastihengittävä 1,6 (110 hv). Bensiinimoottoriseen nelivetomalliin tulee aikanaan kireämpi 1,4 (170 hv). Paletin ääripäitä, 1.3 –pikkudieseliä ja Lähi-Itään tarkoitettua 2.4 –bensiinimoottoria ei Suomessa nähdä. Varustetasot ovat Pop, Pop Star ja Lounge. Varustelu- ja hintaneuvottelujen ollessa vielä käynnissä maahantuoja veikkaa keskimmäisestä Pop Starista suosituinta ja lupaa sen päihittävän kilpailijoiden varustelun. Retroteema ei näy varustelussa, modernit elektroniset turvajärjestelmät ovat saatavilla. Napakka ajettava Fiat 500X ei varsinaisesti ole tarkoitettu maastoon, mutta lyhyiden koriylityksien ja isojen pyörien ansiosta se selviää hankalammistakin kohdista. Maasturimaisemmilla helmoilla varustetussa Cross –versiossa maavaraa on vain muutama milli enemmän. Etuvetomallien etenemistä helpottaa elektroninen tasauspyörästön lukko. Uutuuden vahvuudet tulevat paremmin esiin cityviidakossa. Korkeampaan autoon on helpompi nousta, tosin näkyvyys takaviistoon ja äärimittojen hahmottaminen on rajoittunutta. Napakan puoleinen jousitus selviytyy isoistakin heitoista kunnialla, mutta samalla myös pienet epätasaisuudet tulevat ilmi turhan selkeästi. Omaan makuuni tällaiseen autoon lutuisampi pehmeys olisi sopinut paremmin. Uusi Fiat 500X yllättää positiivisesti niin ominaisuuksillaan kuin parantuneella viimeistelylläänkin. Myynnin suurimmaksi esteeksi noussee vain hinnoittelu. Fiat on asemoimassa uutuuttaan melko kunnianhimoisesti imagoonsa ja kilpailijoihinsa nähden. Vaikkapa Nissan Juken hintaisena 500X löytäisi varmasti asiakkaita, mutta joillakin markkinoilla julkaissut hinnat ovat pikemminkin Qashqain tasoa. Siinäpä on uudelle kauppiasverkostolle työsarkaa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat 500 X 1.4 Multiair Lounge Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori 1 368 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,8 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4248 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 245 l Omamassa: 1320 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku