29.9.2018 Ajoneuvot Fiat 600 – hifidragster mutta ei kiihdytysauto Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isän ostama Fiat 600 -peltoauto unohtui vuosiksi mökille. Sitten siitä piti rakentaa Abarth Replica kadulle, mutta lopulta tuloksena olikin palkintorohmu autonäyttelyihin. 1980-luvulla Tero Komulaisen isä osti Fiat 600:n peltoautoksi veljeksille. Sillä opeteltiin autolla ajamisen alkeet, ja lopulta se unohtui pitkäksi ajaksi mökille. Vasta vuonna 2010, ulkomailla asuessaan, Komulainen muisti uudelleen vanha Fiatin ja mietti että sille pitäisi tehdä. Ihan vaikka jo edesmenneen isän muistoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHifibrändin esittelyautoksiKaverit kuskasivat Fiatin raadon mökiltä. Ajatuksena oli rakentaa siitä Abarth Replica -katuauto, mutta lopullinen suunnitelma - ja motivaatio - antoivat vielä odottaa itseään. Vuonna 2014 Komulaisen ystävä alkoi tuoda italialaista autohifibrändiä Suomeen, ja yhdessä mietittiin että Fiat 600 sopisi Dragster-hifibrändin esittelyautoksi. Siitä alkoi rakentaminen brändin nimen mukaiseen ulkoasuun. Väritys oli musta, ja vaikka auto Tero Komulaisen mukaan oli pahasti keskeneräinen, voitettiin sillä mm. kolme Suomenmestaruutta autohifi-kisoissa. Mestaruuksien lisäksi tuli mm. hopeaa, pronssia ja Fiat valittiin myös yleisön suosikiksi.Tänä keväänä uusi amerikkalainen autohifibrändi DD Audio halusi Fiatin mukaan markkinointiinsa ja siitä lähti Fiatin uusi rakentaminen vauhdilla liikkeelle.– Kaikki luulivat meidän rakentavan Fiatia American Car Showta varten, mutta mepä aloitettiinkin kausi Itävallassa autohifikisoissa ja paluumatkalla pysähdyttiin Ruotsissa Elmia-näyttelyssä, josta kotiintuomisina oli pari pokaalia, sanoo Tero Komulainen.”Voiko sillä oikeasti ajaa?”Sen jälkeen on kierretty Suomessa eri näyttelyitä, ja hyvällä menestyksellä. Dragster-look on jäänyt elämään, vaikka ”pääsponsori” onkin vaihtunut matkan varrella. Voiko sillä oikeasti ajaa, ajetaanko sillä kiihdytyskisoja vai onko kyseessä puhdas näyttelyauto?– Hyvä kysymys, sitä meiltä kysytään aina ensimmäisenä. Moottorissa on alkuperäinen lohko, joten suorituskyky on toissijainen aspekti. Eilen videoitiin kun ajettiin auto tallista trailerille, samoin kun ajettiin se tuosta ovelta tänne osastolle. Kun aina epäillään, ettei tällä voisi muka ajaa, naureskelee Komulainen.Voimakas teema rakentelussa miellyttää omistajaa.– Tästä olisi enemmän kuin helppoa tehdä sellainen sekamelska. Toinen tärkeä asia on, että kaikki tehdään itse. Esimerkiksi penkit, ratti, kaikki oven verhoukset (metallista) ja kaiuttimien kehykset ovat omaa tuotantoa.Tyylilaji poikkeaa selvästi näyttelyautojen valtavirrasta, ja hyvin tuloksin. – Tuossa naapuriosastolla on kilpakumppani Elmiasta, kisailtiin siellä parhaasta sisustuksesta, ja voitettiin tuo puoli metri levitetty Jaguar, jossa on alcantara-sisustus.Projekti kulkee nimellä Fiat Vimo, isän lempinimen mukaan. Samalla nimellä sen löytää myös facebookista, josta voi seurata rakentelua ja näyttelymenestystä.Se liikkuu sittenkin: https://facebook.com/dragsterfiatvimo/videos/1114577402040677/Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen