29.9.2018

Fiat 600 – hifidragster mutta ei kiihdytysauto

Kuva Janne Huhtala
Fiat 600 – dragster mutta ei kiihdytysauto

Isän ostama Fiat 600 -peltoauto unohtui vuosiksi mökille. Sitten siitä piti rakentaa Abarth Replica kadulle, mutta lopulta tuloksena olikin palkintorohmu autonäyttelyihin.

1980-luvulla Tero Komulaisen isä osti Fiat 600:n peltoautoksi veljeksille. Sillä opeteltiin autolla ajamisen alkeet, ja lopulta se unohtui pitkäksi ajaksi mökille. Vasta vuonna 2010, ulkomailla asuessaan, Komulainen muisti uudelleen vanha Fiatin ja mietti että sille pitäisi tehdä. Ihan vaikka jo edesmenneen isän muistoksi.

Fiat 600 – dragster mutta ei kiihdytysauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hifibrändin esittelyautoksi

Kaverit kuskasivat Fiatin raadon mökiltä. Ajatuksena oli rakentaa siitä Abarth Replica -katuauto, mutta lopullinen suunnitelma - ja motivaatio - antoivat vielä odottaa itseään. Vuonna 2014 Komulaisen ystävä alkoi tuoda italialaista autohifibrändiä Suomeen, ja yhdessä mietittiin että Fiat 600 sopisi Dragster-hifibrändin esittelyautoksi. Siitä alkoi rakentaminen brändin nimen mukaiseen ulkoasuun. Väritys oli musta, ja vaikka auto Tero Komulaisen mukaan oli pahasti keskeneräinen, voitettiin sillä mm. kolme Suomenmestaruutta autohifi-kisoissa. Mestaruuksien lisäksi tuli mm. hopeaa, pronssia ja Fiat valittiin myös yleisön suosikiksi.

Fiat 600 – dragster mutta ei kiihdytysauto

Tänä keväänä uusi amerikkalainen autohifibrändi DD Audio halusi Fiatin mukaan markkinointiinsa ja siitä lähti Fiatin uusi rakentaminen vauhdilla liikkeelle.

– Kaikki luulivat meidän rakentavan Fiatia American Car Showta varten, mutta mepä aloitettiinkin kausi Itävallassa autohifikisoissa ja paluumatkalla pysähdyttiin Ruotsissa Elmia-näyttelyssä, josta kotiintuomisina oli pari pokaalia, sanoo Tero Komulainen.

Fiat 600 – dragster mutta ei kiihdytysauto

”Voiko sillä oikeasti ajaa?”

Sen jälkeen on kierretty Suomessa eri näyttelyitä, ja hyvällä menestyksellä. Dragster-look on jäänyt elämään, vaikka ”pääsponsori” onkin vaihtunut matkan varrella. Voiko sillä oikeasti ajaa, ajetaanko sillä kiihdytyskisoja vai onko kyseessä puhdas näyttelyauto?

Fiat 600 – dragster mutta ei kiihdytysauto

– Hyvä kysymys, sitä meiltä kysytään aina ensimmäisenä. Moottorissa on alkuperäinen lohko, joten suorituskyky on toissijainen aspekti. Eilen videoitiin kun ajettiin auto tallista trailerille, samoin kun ajettiin se tuosta ovelta tänne osastolle. Kun aina epäillään, ettei tällä voisi muka ajaa, naureskelee Komulainen.

Voimakas teema rakentelussa miellyttää omistajaa.

– Tästä olisi enemmän kuin helppoa tehdä sellainen sekamelska. Toinen tärkeä asia on, että kaikki tehdään itse. Esimerkiksi penkit, ratti, kaikki oven verhoukset (metallista) ja kaiuttimien kehykset ovat omaa tuotantoa.

Fiat 600 – dragster mutta ei kiihdytysauto

Tyylilaji poikkeaa selvästi näyttelyautojen valtavirrasta, ja hyvin tuloksin.
– Tuossa naapuriosastolla on kilpakumppani Elmiasta, kisailtiin siellä parhaasta sisustuksesta, ja voitettiin tuo puoli metri levitetty Jaguar, jossa on alcantara-sisustus.

Projekti kulkee nimellä Fiat Vimo, isän lempinimen mukaan. Samalla nimellä sen löytää myös facebookista, josta voi seurata rakentelua ja näyttelymenestystä.

Se liikkuu sittenkin:
https://facebook.com/dragsterfiatvimo/videos/1114577402040677/

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat