29.9.2018 Ajoneuvot Fiat 600 – hifidragster mutta ei kiihdytysauto Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isän ostama Fiat 600 -peltoauto unohtui vuosiksi mökille. Sitten siitä piti rakentaa Abarth Replica kadulle, mutta lopulta tuloksena olikin palkintorohmu autonäyttelyihin. 1980-luvulla Tero Komulaisen isä osti Fiat 600:n peltoautoksi veljeksille. Sillä opeteltiin autolla ajamisen alkeet, ja lopulta se unohtui pitkäksi ajaksi mökille. Vasta vuonna 2010, ulkomailla asuessaan, Komulainen muisti uudelleen vanha Fiatin ja mietti että sille pitäisi tehdä. Ihan vaikka jo edesmenneen isän muistoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHifibrändin esittelyautoksiKaverit kuskasivat Fiatin raadon mökiltä. Ajatuksena oli rakentaa siitä Abarth Replica -katuauto, mutta lopullinen suunnitelma - ja motivaatio - antoivat vielä odottaa itseään. Vuonna 2014 Komulaisen ystävä alkoi tuoda italialaista autohifibrändiä Suomeen, ja yhdessä mietittiin että Fiat 600 sopisi Dragster-hifibrändin esittelyautoksi. Siitä alkoi rakentaminen brändin nimen mukaiseen ulkoasuun. Väritys oli musta, ja vaikka auto Tero Komulaisen mukaan oli pahasti keskeneräinen, voitettiin sillä mm. kolme Suomenmestaruutta autohifi-kisoissa. Mestaruuksien lisäksi tuli mm. hopeaa, pronssia ja Fiat valittiin myös yleisön suosikiksi.Tänä keväänä uusi amerikkalainen autohifibrändi DD Audio halusi Fiatin mukaan markkinointiinsa ja siitä lähti Fiatin uusi rakentaminen vauhdilla liikkeelle.– Kaikki luulivat meidän rakentavan Fiatia American Car Showta varten, mutta mepä aloitettiinkin kausi Itävallassa autohifikisoissa ja paluumatkalla pysähdyttiin Ruotsissa Elmia-näyttelyssä, josta kotiintuomisina oli pari pokaalia, sanoo Tero Komulainen.”Voiko sillä oikeasti ajaa?”Sen jälkeen on kierretty Suomessa eri näyttelyitä, ja hyvällä menestyksellä. Dragster-look on jäänyt elämään, vaikka ”pääsponsori” onkin vaihtunut matkan varrella. Voiko sillä oikeasti ajaa, ajetaanko sillä kiihdytyskisoja vai onko kyseessä puhdas näyttelyauto?– Hyvä kysymys, sitä meiltä kysytään aina ensimmäisenä. Moottorissa on alkuperäinen lohko, joten suorituskyky on toissijainen aspekti. Eilen videoitiin kun ajettiin auto tallista trailerille, samoin kun ajettiin se tuosta ovelta tänne osastolle. Kun aina epäillään, ettei tällä voisi muka ajaa, naureskelee Komulainen.Voimakas teema rakentelussa miellyttää omistajaa.– Tästä olisi enemmän kuin helppoa tehdä sellainen sekamelska. Toinen tärkeä asia on, että kaikki tehdään itse. Esimerkiksi penkit, ratti, kaikki oven verhoukset (metallista) ja kaiuttimien kehykset ovat omaa tuotantoa.Tyylilaji poikkeaa selvästi näyttelyautojen valtavirrasta, ja hyvin tuloksin. – Tuossa naapuriosastolla on kilpakumppani Elmiasta, kisailtiin siellä parhaasta sisustuksesta, ja voitettiin tuo puoli metri levitetty Jaguar, jossa on alcantara-sisustus.Projekti kulkee nimellä Fiat Vimo, isän lempinimen mukaan. Samalla nimellä sen löytää myös facebookista, josta voi seurata rakentelua ja näyttelymenestystä.Se liikkuu sittenkin: https://facebook.com/dragsterfiatvimo/videos/1114577402040677/Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”