25.7.2020

Ford Mustang Mach-E 1400 sähköauto piirtää videolla neljällä

All-Electric Ford Mustang Mach-E 1400 Prototype

Ford Mustang Mach-E 1400 on 1400-hevosvoimainen sähköauton prototyyppi. Oheiselta videolta voi vilkaista kuinka vaivattomasti sähköauto voi polttaa kumia neljällä vetävällä pyörällä.

Ford Mustang Mach-E 1400 on valitettavasti vain yksittäiskappaleena valmistettu täyssähköinen prototyyppi, jonka suunnittelusta vastasi Ford Performance ja RTR Vehicles. Tällä Ford haluaa osoittaa kuinka paljon suorituskykyä sähköautosta voidaan saada irti. Ilkeämpi voisi huutaa kyseessä olevan yritys saada unohtamaan pettymys, kun selvisi uuden Mustang Machin tarkoittavan sähköistä katumaasturia.

Soikea sininen merkki on pyrkinyt viime aikoina kohottamaan sähköautojen haluttavuutta. Huhtikuussa julkaistiin Mustang Cobra Jet 1400 -kiihdytysauton prototyyppi ja ensimmäiset videot. Tuolle lupailtiin suorituskyvyksi neljännesmaili alta kahdeksan sekunnin.

Ford Mustang Mach-E 1400 Prototype rear

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Mustang Mach-E 1400

Tällä kertaa on vuorossa Ford Mustang Mach-E GT -katuauton perustalle rakennettu Ford Mustang Mach-E 1400 -prototyyppi. Seitsemän sähkömoottorin avulla luvataan 1400-hevosvoiman huipputehoa ja lisäksi koria on muokattu tuottamaan runsaasti downforcea. Jälkimmäinen on helppo huomata viimeistään valtavasta takasiivestä.

Ford Mustang Mach-E 1400 Prototype wing

Ilmeisesti mielessä on ollut lähinnä hauskanpito, sillä prototyypin lupaillaan olevan valmiina radalle, kiihdytyssuoralle tai vaikka gymkhanaan. Tästä voi päätellä, että sitä ei ole suunniteltu minkään yksittäisen lajin ehdoilla. Kilpasarjojen rajoituksien puuttuminen on sallinut aerodynamiikan rakentamisen ilman rajoitteita ja tätä on hyödynnetty ilmanottoaukkojen, keulan ilmanohjaimien ja valtavan takasiiven tapauksissa. Töitä on todella tehty, sillä Ford Performanden ja RTR:n työntekijöiden kerrotaan käyttäneen projektiin yli 10 000 tuntia.

Seitsemän sähkömoottoria on viisi enemmän kuin katulaillisessa sarjatuotantomallissa. Näistä kolme löytyy etuakselilta ja neljä on sijoitettu taakse. Moottorit tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet säätää autoa erilaisiin käyttötarkoituksiin driftaamisesta nopeille moottoriradoille.

Ford Mustang Mach-E 1400 Prototype side

– Haasteena oli saada hallittua seitsemän moottorin tehot, kommentoi Ford Performance moottoriurheiluohtaja Mark Rushbrook.

Prototyypin 56,8-kilowattitunnin akkukennot ovat pussin muodossa NMC-kemialla. Akut jäähdytetään nestemäisellä dielektrisellä aineella, joka mahdollistaa akkujen lataamisen hieman nopeammin ajojen välissä pitämällä akun lämmöt kurissa.

Ehkä hieman yllättäen voimansiirto on rakennettu mahdollistamaan erilaisten ratkaisujen vaikutus suorituskyvyn lisäksi myös sähkönkulutukseen. Näihin lukeutuvat vetotavat etuvedosta takavedon kautta nelivetoon ja auton voimanjako voidaankin valita täysin vapaasti akseleiden välillä. Rata-asetukset ja driftaamiseen tehdyt säädöt käyttävät täysin erilaisia ratkaisuja erityisesti auton etupäässä, sillä driftaaminen vaatii varsin reiluja ohjauskulmia.

Jarrutehostin on sähköinen ja auttaa yhdistämään jarruenergian talteenoton, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmän toiminnan. Itse jarrut on valmistanut Brembo. Matkaan mahtunut hydraulinen käsijarru on yhdistetty voimansiirtoon katkaisemaan taka-akselin sähkömoottoreiden pyörintä käsijarrua käytettäessä driftaamiseen.

Ford Mustang Mach-E 1400 Prototype wheel

Kaikesta huolimatta Mustang Mach-E 1400 tulee tekemään ensiesiintymisensä Nascar-sarjassa. Se toimii samalla testipenkkinä uusille materiaaleille, sillä konepelti on hiilikuidulle tulevaisuudessa mahdollisena vaihtoehtona toimivaa uudenlaista komposiittia. Käytännössä loput autosta onkin sitten edellä mainittua hiilikuitua.

Ford investoi maailmanlaajuisesti yli 11,5 miljardia dollaria sähköautoihin, joten ilmankos näemme tämänkaltaisia voimannäyttöjä. Tarkoituksena on tietysti muistuttaa, että tavanomainen katumaasturi Mustang Mach-E on nyt tilattavissa. Näyttävä kuminpolttovideo asettaa odotukset ehkä hieman turhan korkealle.

Ford Mustang Mach-E 1400 Prototype front

– Mustang Mach-E tulee olemaan nautittava ajaa, aivan kuten kaikki Mustangit ennen sitä, mutta, kiitos Ford Performancen ja RTR:n ponnistelujen, Mustang Mach-E 1400 on täysin mielipuolinen, kertoo Fordin insinööri Ron Heiser.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Y3846KFDmFQ&feature=emb_logo[/embed]

Lähde ja kuvat: Ford 

Luetuimmat