18.11.2019

Ford Mustangin saa nyt alle 50 000 eurolla – ja se on sähköinen katumaasturi

Ford Mustang Mach-E

Ford nimesi ensimmäisen merkittävän sähköautonsa yllättäen Mustang Mach-E:ksi. Uusi katumaasturi lupaa varsin pitkää toimintamatkaa kohtuurahalla.

Fordin kauan odotettu täyssähköauto julkaistiin Los Angelesissa maanantain sarastaessa. Moottori pääsi tutustumaan autoon heti muutamaa tuntia myöhemmin Oslossa järjestetyssä Euroopan tilaisuudessa.

Jo ennen julkaisua autosta paljastettiin nimi: odotettu Mach-E tunnus liitettiin hohdokkaaseen Mustang-perheeseen, eli uutuuden koko nimi on Ford Mustang Mach-E. Nimeä ehdimme jo pohtia aiemmin Ajatuksia autoista -sarjassa.

Ford Mustang Mach-E

Ford kertoo katumaasturikorin kantavan sulavia muotoja, jotka henkivät Mustangin linjoja. Sähköauton kerrotaan myös viestivän samaa vapautta ja kevyttä kapinallisuutta, jota alkuperäinen poniauto tarjosi vuonna 1964.

Se nimestä. Katumaasturit ovat vielä ainakin toistaiseksi haluttuja, ja lajityypin tarjoama korkeus helpottaa suuren ajoakun asentamista auton pohjaan. Viisiovisena auto tarjoaa tilat koko perheelle.

Ford Mustang Mach-E

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 600 kilometriä

Ensivaikutelma auton sähkötekniikasta on lupaava. Perusmallin akkukapasiteetti on 75,7 kWh ja tarjolla on myös 98,8 kilowattituntinen vaihtoehto. Valmistaja ei vielä paljasta onko kyseessä teoreettinen kapasiteetti vai asiakkaan käytössä oleva, eikä näihin käytöntöihin ole vielä saatu vakiintunutta käytäntöä automaailmaan.

Toimintamatka on joka tapauksessa pitkä: suurakkuisen takavetomallin kerrotaan tähtäävän WLTP-syklissä jopa 600 kilometrin matkaan. Edullisin takavetoinen 75,7 kWh versio liikkuu sekin mainiot 450 kilometriä.

Ford Mustang Mach-E
Fordin studiokuvat antavat superruuhkaista hallia paremman vaikutelman ulkonäöstä – ja ainakin nopealla vilkaisulla muoto toimii livenä kuvia paremmin.

Mallisto laajenee nopealla GT:llä

Alkuun Mustang Mach-E -malliston vaihtoehdot ovat mainitut kaksi akkukokoa joko taka- tai nelivetoisena versiona.

Takavetoisen 75 kWh mallin tehot ovat 190 kW (258 hv), kun 99 kilowattituntinen versio liikkuu 210 kilowatilla (285 hv).

Nelivetopuolella tarjolla on 75 kilowattituntinen 190 kW (258 hv) ja 90 kilowattituntinen 248 kW (337 hv) malli.

Ford Mustang Mach-E

Lisäksi Ford on jo paljastanut tuovansa vuonna 2021 Mustang Mach-E GT:n, jonka 342 kilowattia (465 hv) vievät auton sataseen alle viidessä sekunnissa.

Mach-E:n latauksesta

Ford Mustang Mach-E
Latauspistoke löytyy auton kuljettajan puolen etulokasuojasta.

Fordin lehdistötiedote on latauksesta varsin vaitonainen, mutta tehtaan edustaja paljasti Moottorille Type2-vaihtosähkölatauksen tukevan kolmea vaihetta ja yltävän 22 kilowatin tehoon (3x32A). Pikalataus onnistuu CCS-järjestelmän kautta enimmillään 150 kilowatin teholla. Valmistaja ei kerro miten kauan auto voi ylläpitää huipputehoa, mutta perusmallin 75 kilowattitunnin akun kerrotaan täyttyvän kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin noin 38 minuutissa.

Akun lämmönhallinta on toteutettu vesikierrolla. Mustang Mach-E:n sähkömoottorit ovat kestomagneettimoottoreita, ja ne on asennettu akseleiden yhteyteen, vetotavasta riippuen joko taka-akselille tai kummallekin akselille.

Auton jousitus perustuu kierrejousiin, ja Mach-E GT on varustettu MagneRide-iskunvaimennuksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teslan tyyliä

Ford Mustang Mach-E

Mustangin sisätiloja inspiroinutta valmistajaa ei tarvitse kauaa miettiä. Keskikonsolia hallitsee suuri 15,5-tuumainen kosketusnäyttö, mutta ohjauspyörän päältä löytää pienen digitaalimittariston. Ensiesittelyssä oli mahdollista koeistua uutuus nopeasti, mutta huomion kiinnittyessä suurta karttaa näyttävään kosketusnäyttöön kielsivät isännät nopeasti tutkimasta järjestelmää sen enempää. Saa siis nähdä, millä tavoin Fordin insinöörit aikovat hyödyntää näyttöpinta-alaa. Onko vihdoin isolla valmistajalla rohkeutta kopioida Teslaa muutenkin kuin näyttökoossa?

Ulkokuoren erikoisin yksityiskohta on perinteisten ovenkahvojen siirtäminen koripinnasta ylöspäin ikkunalinjan alalaitaan. Pienet kahvat ja painonapit vaikuttivat ihan toimivalta, mutta palataan tähän koeajossa.

Ford Mustang Mach-E
Ison näytön hyödyt eivät vielä selvinneet – eikä sitä annettu käyttää.

Käsityönä valmistetun prototyypin yksityiskohdista ei vielä voi vetää johtopäätöksiä valmistuksen laadusta. Fordilla on kuitenkin pitkä historia autojen sarjavalmistuksessa, joten se puoli lienee kunnossa. Esillä olleen auton materiaalit olivat perushyviä, selkeästi esimerkiksi Audi E-tronia edullisempia, mutta täysin kelvon tuntuisia.

Ford Mustang Mach-E
Itse mittaristo on suppea.

Yllättävät tilat – ja hinta

Viistosta kattolinjasta ja lattiaan asennetusta akusta huolimatta Ford on onnistunut rakentamaan autoon keskimittaiselle hyvät takatilat. Istuin tarjoaa kunnollisen reisituen ja optionaalisen lasikaton rakenteista huolimatta pääntilaakin riittää.

Tavaratila vetää 402 litraa, ja tarvittaessa keulasta löytyy vielä sata litraa lisää säilytystilaa. Keulatila on myös viemäröity, mikä helpottaa esimerkiksi märkien latauskaapelien kuljettamisessa.

Ford Mustang Mach-E
Fordin uutuus keräsi Oslossa runsaasti huomiota.

Ehkä vaikuttavinta ainakin paperilla Ford Mustang Mach-E:ssä on kuitenkin hinnoittelu. Takavetoisen 75 kWh -mallin lähtöhinta on Suomessa 49 980 euroa, ja 99 kWh akulla 58 3745 euroa. Toimitukset kuitenkin alkavat nelivetoversiolla, joista 75 kWh versio maksaa 57 872 euroa ja First Edition -varusteltu 99 kilowattituntinen 71 726 euroa. Ford kertoo ensimmäisten asiakastoimitusten tapahtuvan vuoden 2020 loppuun mennessä, ja takavetomallien toimitukset menevät jo vuoden 2021 puolelle.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Ford

Luetuimmat