18.11.2019 Ajoneuvot Ford Mustangin saa nyt alle 50 000 eurolla – ja se on sähköinen katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford nimesi ensimmäisen merkittävän sähköautonsa yllättäen Mustang Mach-E:ksi. Uusi katumaasturi lupaa varsin pitkää toimintamatkaa kohtuurahalla. Fordin kauan odotettu täyssähköauto julkaistiin Los Angelesissa maanantain sarastaessa. Moottori pääsi tutustumaan autoon heti muutamaa tuntia myöhemmin Oslossa järjestetyssä Euroopan tilaisuudessa.Jo ennen julkaisua autosta paljastettiin nimi: odotettu Mach-E tunnus liitettiin hohdokkaaseen Mustang-perheeseen, eli uutuuden koko nimi on Ford Mustang Mach-E. Nimeä ehdimme jo pohtia aiemmin Ajatuksia autoista -sarjassa.Ford kertoo katumaasturikorin kantavan sulavia muotoja, jotka henkivät Mustangin linjoja. Sähköauton kerrotaan myös viestivän samaa vapautta ja kevyttä kapinallisuutta, jota alkuperäinen poniauto tarjosi vuonna 1964.Se nimestä. Katumaasturit ovat vielä ainakin toistaiseksi haluttuja, ja lajityypin tarjoama korkeus helpottaa suuren ajoakun asentamista auton pohjaan. Viisiovisena auto tarjoaa tilat koko perheelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 600 kilometriäEnsivaikutelma auton sähkötekniikasta on lupaava. Perusmallin akkukapasiteetti on 75,7 kWh ja tarjolla on myös 98,8 kilowattituntinen vaihtoehto. Valmistaja ei vielä paljasta onko kyseessä teoreettinen kapasiteetti vai asiakkaan käytössä oleva, eikä näihin käytöntöihin ole vielä saatu vakiintunutta käytäntöä automaailmaan.Toimintamatka on joka tapauksessa pitkä: suurakkuisen takavetomallin kerrotaan tähtäävän WLTP-syklissä jopa 600 kilometrin matkaan. Edullisin takavetoinen 75,7 kWh versio liikkuu sekin mainiot 450 kilometriä.Fordin studiokuvat antavat superruuhkaista hallia paremman vaikutelman ulkonäöstä – ja ainakin nopealla vilkaisulla muoto toimii livenä kuvia paremmin.Mallisto laajenee nopealla GT:lläAlkuun Mustang Mach-E -malliston vaihtoehdot ovat mainitut kaksi akkukokoa joko taka- tai nelivetoisena versiona.Takavetoisen 75 kWh mallin tehot ovat 190 kW (258 hv), kun 99 kilowattituntinen versio liikkuu 210 kilowatilla (285 hv).Nelivetopuolella tarjolla on 75 kilowattituntinen 190 kW (258 hv) ja 90 kilowattituntinen 248 kW (337 hv) malli.Lisäksi Ford on jo paljastanut tuovansa vuonna 2021 Mustang Mach-E GT:n, jonka 342 kilowattia (465 hv) vievät auton sataseen alle viidessä sekunnissa.Mach-E:n latauksestaLatauspistoke löytyy auton kuljettajan puolen etulokasuojasta.Fordin lehdistötiedote on latauksesta varsin vaitonainen, mutta tehtaan edustaja paljasti Moottorille Type2-vaihtosähkölatauksen tukevan kolmea vaihetta ja yltävän 22 kilowatin tehoon (3x32A). Pikalataus onnistuu CCS-järjestelmän kautta enimmillään 150 kilowatin teholla. Valmistaja ei kerro miten kauan auto voi ylläpitää huipputehoa, mutta perusmallin 75 kilowattitunnin akun kerrotaan täyttyvän kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin noin 38 minuutissa.Akun lämmönhallinta on toteutettu vesikierrolla. Mustang Mach-E:n sähkömoottorit ovat kestomagneettimoottoreita, ja ne on asennettu akseleiden yhteyteen, vetotavasta riippuen joko taka-akselille tai kummallekin akselille.Auton jousitus perustuu kierrejousiin, ja Mach-E GT on varustettu MagneRide-iskunvaimennuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeslan tyyliäMustangin sisätiloja inspiroinutta valmistajaa ei tarvitse kauaa miettiä. Keskikonsolia hallitsee suuri 15,5-tuumainen kosketusnäyttö, mutta ohjauspyörän päältä löytää pienen digitaalimittariston. Ensiesittelyssä oli mahdollista koeistua uutuus nopeasti, mutta huomion kiinnittyessä suurta karttaa näyttävään kosketusnäyttöön kielsivät isännät nopeasti tutkimasta järjestelmää sen enempää. Saa siis nähdä, millä tavoin Fordin insinöörit aikovat hyödyntää näyttöpinta-alaa. Onko vihdoin isolla valmistajalla rohkeutta kopioida Teslaa muutenkin kuin näyttökoossa?Ulkokuoren erikoisin yksityiskohta on perinteisten ovenkahvojen siirtäminen koripinnasta ylöspäin ikkunalinjan alalaitaan. Pienet kahvat ja painonapit vaikuttivat ihan toimivalta, mutta palataan tähän koeajossa.Ison näytön hyödyt eivät vielä selvinneet – eikä sitä annettu käyttää.Käsityönä valmistetun prototyypin yksityiskohdista ei vielä voi vetää johtopäätöksiä valmistuksen laadusta. Fordilla on kuitenkin pitkä historia autojen sarjavalmistuksessa, joten se puoli lienee kunnossa. Esillä olleen auton materiaalit olivat perushyviä, selkeästi esimerkiksi Audi E-tronia edullisempia, mutta täysin kelvon tuntuisia.Itse mittaristo on suppea.Yllättävät tilat – ja hintaViistosta kattolinjasta ja lattiaan asennetusta akusta huolimatta Ford on onnistunut rakentamaan autoon keskimittaiselle hyvät takatilat. Istuin tarjoaa kunnollisen reisituen ja optionaalisen lasikaton rakenteista huolimatta pääntilaakin riittää.Tavaratila vetää 402 litraa, ja tarvittaessa keulasta löytyy vielä sata litraa lisää säilytystilaa. Keulatila on myös viemäröity, mikä helpottaa esimerkiksi märkien latauskaapelien kuljettamisessa.Fordin uutuus keräsi Oslossa runsaasti huomiota.Ehkä vaikuttavinta ainakin paperilla Ford Mustang Mach-E:ssä on kuitenkin hinnoittelu. Takavetoisen 75 kWh -mallin lähtöhinta on Suomessa 49 980 euroa, ja 99 kWh akulla 58 3745 euroa. Toimitukset kuitenkin alkavat nelivetoversiolla, joista 75 kWh versio maksaa 57 872 euroa ja First Edition -varusteltu 99 kilowattituntinen 71 726 euroa. Ford kertoo ensimmäisten asiakastoimitusten tapahtuvan vuoden 2020 loppuun mennessä, ja takavetomallien toimitukset menevät jo vuoden 2021 puolelle.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa