3.5.2022

GasGas siirtyy maastosta kadulle – ensimmäiset katupyörämallit julkistettu

GasGas ES-700

KTM:n omistukseen siirryttyään GasGas on alkanut uusia ahkerasti offroad-moottoripyöriensä mallistoa. Nyt vuorossa on malliston laajennus katumoottoripyörien suuntaan.

Vuonna 1985 perustettu espanjalainen GasGas tunnetaan enduro-, motocross- ja trial-moottoripyöristään. Kilpailumenestystäkin on tullut roppakaupalla. Kolme vuotta sitten espanjalaismerkki myytiin KTM:lle, ja sen jälkeen uudistettujen mallien tekniikka perustuu vahvasti KTM:n malleihin.

Aivan samaan tyyliin kuin niinikään KTM:n omistuksessa oleva Husqvarna, jonka mallit myös jakavat saman perustekniikan KTM:n kanssa Viimeisin GasGasin menestys kilparintamalla on tämän vuoden Dakar-rallin voitto, kun Sam Sunderland ajoi vaativan aavikkokilpailun voittoon. Voitto oli Dakarissa ensimmäinen GasGasille. Nyt GasGas julkisti ensimmäiset katupyörämallinsa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmoset

GasGasin uutuudet ovat ES 700 -katuenduro ja SM 700 -supermoto. Niiden tekniikka perustuu KTM 690 Enduro R- ja Husqvarna 701 Enduro -malleihin sekä KTM 690 SMC R- ja Husqvarna 701 Supermotoon.

Sekä katuendurossa että supermotossa on sama runko, mutta erottavina tekijöinä ovat vannekoko, jousitus ja jarruvarustus. Yksisylinterisen, nestejäähdytteisen moottorin tehoksi kerrotaan 74 hevosvoimaa (55 kW), ja pyörät painavat ajokunnossa mutta ilman polttoainetta vajaat 150 kiloa.

Ratkaisevat erot

ES 700 osuu kevyiden kilpaenduroiden ja painavien seikkailupyörien puoliväliin, jolloin pyörään on saatu sisällytettyä hyviä puolia molemmista luokista. Joustomatkaa on peräti 250 millimetriä sekä edessä että takana. Korkea 269 millimetrin maavara mahdollistaa etenemisen vaikeassakin maastossa. Edellä mainitut ominaisuudet tuovat tosin mukanaan myös harvinaisen korkean istuinkorkeuden, peräti 935 millimetriä. Polttoainetankki on tilavuudeltaan 13,5 litraa ja se on sijoitettu poikkeuksellisesti aivan pyörän takaosaa, satulan takaosan alle. Runko on ristikkorakenteinen kromimolybdeeniteräsputkirunko. Rengaskoot ovat maastokäyttöön tarkoitetut, edessä 21 tuumaa ja takana 18 tuumaa.

SM 700:ssa on aitoon supermototyyliin 17-tuumaiset renkaat edessä ja takana. Joustomatkoja on enduroon nähden lyhennetty edessä 35 ja takana 10 millimetriä, jolloin istuinkorkeus on pari milliä vaille 900 millimetrin rajan. Enduron kaksimäntäinen etujarrusatula on saanut väistyä tehokkaamman nelimäntäisen radiaalisatulan tieltä ja samalla jarrulevyn halkaisijaa on kasvatettu 20 millimetrillä 320 milliin. Näin supermotosta on saatu kadulle ja jopa radalle sekä nopea että hauska ajettava.

GasGas ES 700 (SM 700 tiedot suluissa jos poikkeavat)

  • Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 693cc
  • 74 hv (55 kW) / 8 000 r/min
  • 73,5 Nm / 6 500 r/min
  • Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Rengaskoot: 90/90-21; 140/80-18 (120/70ZR17; 160/60ZR17)
  • Akseliväli: 1506 mm (1476 mm)
  • Istuinkorkeus: 935 mm (898 mm)
  • Caster/jättö: 27,7 (26,4) astetta
  • Tankin tilavuus: 13,5 litraa
  • Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 147,5 kg (148,5 kg)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: GasGas

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat