7.11.2015

GTÜ-katsastusraportti: Varmat ja heikot erottuvat

Yli viisi miljoonaa katsastusta paljastavat: Mercedes-Benz petrannut laatua, Fiatilla vaikeaa.

Saksalaisten automerkkien laadunparannus on tuottanut tulosta, paljastaa tuore ja kattava GTÜ-katsastusraportti. Saksalaiset merkit saalistivat useimpien luokkien kärkitilat 1–3 vuotta vanhoissa autoissa. Mercedes-Benz sai viisi ykköstilaa eri kokoluokissa. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä lukuun ottamatta Toyotaa ja Prius-hybridiautoa, joka porskuttaa luokkansa kärjessä peräti neljässä eri ikäryhmässä.

Japanilaiset ovat edelleen parhaita pienten ja keskikokoisten autojen vanhimmissa ikäryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaista voimaa

Vähävikaisimpia ovat alle kolmevuotiaat urheilu- ja avoautot. Paras on Mercedes-Benz SLK, jossa havaittiin vain 1,88 vikaa sataa autoa kohti. Toisena on Porsche 911 (2,38) ja kolmantena BMW 6-sarja (2,40).

Eniten vikoja esiintyi yli yhdeksänvuotiaasta Fiat Doblò -tila-autosta, 150,58 vikaa sataa autoa kohti. Alle kolmevuotiaiden kehnoin on Jeep Wrangler (21,31).

Vikaindeksi kertoo heikkoudet

GTÜn vikaindeksi perustuu Saksan kolmanneksi suurimman katsastusyrityksen yli viiden miljoonan henkilöauton määräaikaiskatsastukseen Saksassa aikavälillä 1.1.2014–30.6.2015.

Vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.

Viat ovat sellaisia, jotka vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.

Ongelmana valot ja sähkölaitteet

Eniten vikoja ilmeni valaisimissa ja sähkölaitteissa (20 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja (17,3 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (13,3 prosenttia).

Neljäntenä vikaryhmänä ovat akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (10 prosenttia).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parhaiden laaja merkkikirjo

GTÜn katsastusraportissa on tarjolla 40 kärki- ja jumbosijaa. Mercedes-Benz ja Toyota ylsivät 9 kärkisijaan. Sitten tulivat Porsche (6 kärkisijaa), Audi (5), Volkswagen (3) sekä Jaguar ja Mazda (2). Yhteen kärkisijaan ylsivät BMW, Honda, Opel ja Škoda.

Peränpitäjä on eniten jumbosijoja kerännyt Fiat (9). Seuraavina tulivat BMW, Dacia ja Mercedes-Benz (4), Renault ja Volvo (3), Alfa Romeo, Citroën, Opel/Chevrolet ja Peugeot (2). Yhden jumbosijan automerkkejä ovat Hyundai, Jeep, Opel, Smart ja Suzuki.

Toyota porskuttaa

Toyota pärjää hyvin etenkin pienemmässä keskiluokassa. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa ylivoimaisesti paras peräti neljässä ikäryhmässä.

Valmistaja saa monimutkaisen hybridin pysymään kunnossa iäkkäänäkin: Esimerkiksi 8–9-vuotiaassa Priuksessa on vain 22,45 vikaa sataa autoa kohti, kun kokoluokan heikoimmassa, Fiat Bravossa on 106,32 vikaa sataa autoa kohti. Ero on yli nelinkertainen.

Heikoimpien pikkuautojen ja tila-autojen vikamäärät kasvavat jyrkästi vanhimmissa ikäryhmissä.

Korealaiset tulevat

Korealaiset ja ranskalaiset eivät vielä yllä mitalisijoille, mutta uudehkot yksittäiset mallit tietyssä ikäryhmissä ovat jo kärjen tuntumassa, esimerkiksi Hyundai i40 luokkansa neljäs ja Kia Soul luokkansa viides alle kolmivuotiaissa.

Ranskalaisista mainittakoon Renault Scénicin kolmas sija ja Peugeot 5008:n kuudes tila 4–5 –vuotiaiden tila-autojen ryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keski-ikä jo yhdeksän vuotta

Saksassa henkilöautojen keski-ikä on nousut yhdeksään vuoteen. Puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet ja erot eri mallien ajomäärissä.

Ajomäärä suhteuttaa

Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan mallien vertailua. Selville käyvät myös keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.

Mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita. Se on merkittävä puute. Esimerkiksi tila-autoissa ja katumaastureissa on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Automallin keskimääräinen mittarilukema auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty esimerkillisessä Suomen A-Katsastuksen raportissa.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula

1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

4–5-vuotiaat henkilöautot

6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

YLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

*Vikaindeksi = katsastuksessa havaittujen vikojen määrä 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannalta tärkeässä vikaryhmässä.

Lähde:

Auto Zeitung -Sonderheft: Gebrauchtwagen 2016 mit GTÜ-Report.
Saksalaisen Auto Zeitung -lehden erikoisnumero sisältäen GTÜ-katsastustilaston.
Käytettyjen autojen opas 2016, 240 mallia, 196 sivua
Ilmestynyt Saksassa 17.9.2015

  • GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio.
  • GTÜ-raportti 2015 koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä tammi-joulukuu 2014 ja tammi-kesäkuu 2015.
  • Lisätietoja: www.autozeitung.de, www.gtue.de

Luetuimmat