7.11.2015 Ajoneuvot GTÜ-katsastusraportti: Varmat ja heikot erottuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli viisi miljoonaa katsastusta paljastavat: Mercedes-Benz petrannut laatua, Fiatilla vaikeaa. Saksalaisten automerkkien laadunparannus on tuottanut tulosta, paljastaa tuore ja kattava GTÜ-katsastusraportti. Saksalaiset merkit saalistivat useimpien luokkien kärkitilat 1–3 vuotta vanhoissa autoissa. Mercedes-Benz sai viisi ykköstilaa eri kokoluokissa. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä lukuun ottamatta Toyotaa ja Prius-hybridiautoa, joka porskuttaa luokkansa kärjessä peräti neljässä eri ikäryhmässä. Japanilaiset ovat edelleen parhaita pienten ja keskikokoisten autojen vanhimmissa ikäryhmissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaista voimaa Vähävikaisimpia ovat alle kolmevuotiaat urheilu- ja avoautot. Paras on Mercedes-Benz SLK, jossa havaittiin vain 1,88 vikaa sataa autoa kohti. Toisena on Porsche 911 (2,38) ja kolmantena BMW 6-sarja (2,40). Eniten vikoja esiintyi yli yhdeksänvuotiaasta Fiat Doblò -tila-autosta, 150,58 vikaa sataa autoa kohti. Alle kolmevuotiaiden kehnoin on Jeep Wrangler (21,31). Vikaindeksi kertoo heikkoudet GTÜn vikaindeksi perustuu Saksan kolmanneksi suurimman katsastusyrityksen yli viiden miljoonan henkilöauton määräaikaiskatsastukseen Saksassa aikavälillä 1.1.2014–30.6.2015. Vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat ovat sellaisia, jotka vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Ongelmana valot ja sähkölaitteet Eniten vikoja ilmeni valaisimissa ja sähkölaitteissa (20 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja (17,3 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (13,3 prosenttia). Neljäntenä vikaryhmänä ovat akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (10 prosenttia). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaiden laaja merkkikirjo GTÜn katsastusraportissa on tarjolla 40 kärki- ja jumbosijaa. Mercedes-Benz ja Toyota ylsivät 9 kärkisijaan. Sitten tulivat Porsche (6 kärkisijaa), Audi (5), Volkswagen (3) sekä Jaguar ja Mazda (2). Yhteen kärkisijaan ylsivät BMW, Honda, Opel ja Škoda. Peränpitäjä on eniten jumbosijoja kerännyt Fiat (9). Seuraavina tulivat BMW, Dacia ja Mercedes-Benz (4), Renault ja Volvo (3), Alfa Romeo, Citroën, Opel/Chevrolet ja Peugeot (2). Yhden jumbosijan automerkkejä ovat Hyundai, Jeep, Opel, Smart ja Suzuki. Toyota porskuttaa Toyota pärjää hyvin etenkin pienemmässä keskiluokassa. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa ylivoimaisesti paras peräti neljässä ikäryhmässä. Valmistaja saa monimutkaisen hybridin pysymään kunnossa iäkkäänäkin: Esimerkiksi 8–9-vuotiaassa Priuksessa on vain 22,45 vikaa sataa autoa kohti, kun kokoluokan heikoimmassa, Fiat Bravossa on 106,32 vikaa sataa autoa kohti. Ero on yli nelinkertainen. Heikoimpien pikkuautojen ja tila-autojen vikamäärät kasvavat jyrkästi vanhimmissa ikäryhmissä. Korealaiset tulevat Korealaiset ja ranskalaiset eivät vielä yllä mitalisijoille, mutta uudehkot yksittäiset mallit tietyssä ikäryhmissä ovat jo kärjen tuntumassa, esimerkiksi Hyundai i40 luokkansa neljäs ja Kia Soul luokkansa viides alle kolmivuotiaissa. Ranskalaisista mainittakoon Renault Scénicin kolmas sija ja Peugeot 5008:n kuudes tila 4–5 –vuotiaiden tila-autojen ryhmässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keski-ikä jo yhdeksän vuotta Saksassa henkilöautojen keski-ikä on nousut yhdeksään vuoteen. Puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet ja erot eri mallien ajomäärissä. Ajomäärä suhteuttaa Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan mallien vertailua. Selville käyvät myös keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja. Mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita. Se on merkittävä puute. Esimerkiksi tila-autoissa ja katumaastureissa on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Automallin keskimääräinen mittarilukema auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty esimerkillisessä Suomen A-Katsastuksen raportissa. Teksti ja taulukot: Timo Turkula 1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT 4–5-vuotiaat henkilöautot 6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT 8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy YLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT *Vikaindeksi = katsastuksessa havaittujen vikojen määrä 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannalta tärkeässä vikaryhmässä. Lähde: Auto Zeitung -Sonderheft: Gebrauchtwagen 2016 mit GTÜ-Report. Saksalaisen Auto Zeitung -lehden erikoisnumero sisältäen GTÜ-katsastustilaston. Käytettyjen autojen opas 2016, 240 mallia, 196 sivua Ilmestynyt Saksassa 17.9.2015 GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio. GTÜ-raportti 2015 koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä tammi-joulukuu 2014 ja tammi-kesäkuu 2015. Lisätietoja: www.autozeitung.de, www.gtue.de Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?