7.11.2015 Ajoneuvot GTÜ-katsastusraportti: Varmat ja heikot erottuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli viisi miljoonaa katsastusta paljastavat: Mercedes-Benz petrannut laatua, Fiatilla vaikeaa. Saksalaisten automerkkien laadunparannus on tuottanut tulosta, paljastaa tuore ja kattava GTÜ-katsastusraportti. Saksalaiset merkit saalistivat useimpien luokkien kärkitilat 1–3 vuotta vanhoissa autoissa. Mercedes-Benz sai viisi ykköstilaa eri kokoluokissa. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä lukuun ottamatta Toyotaa ja Prius-hybridiautoa, joka porskuttaa luokkansa kärjessä peräti neljässä eri ikäryhmässä.Japanilaiset ovat edelleen parhaita pienten ja keskikokoisten autojen vanhimmissa ikäryhmissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaista voimaaVähävikaisimpia ovat alle kolmevuotiaat urheilu- ja avoautot. Paras on Mercedes-Benz SLK, jossa havaittiin vain 1,88 vikaa sataa autoa kohti. Toisena on Porsche 911 (2,38) ja kolmantena BMW 6-sarja (2,40).Eniten vikoja esiintyi yli yhdeksänvuotiaasta Fiat Doblò -tila-autosta, 150,58 vikaa sataa autoa kohti. Alle kolmevuotiaiden kehnoin on Jeep Wrangler (21,31).Vikaindeksi kertoo heikkoudetGTÜn vikaindeksi perustuu Saksan kolmanneksi suurimman katsastusyrityksen yli viiden miljoonan henkilöauton määräaikaiskatsastukseen Saksassa aikavälillä 1.1.2014–30.6.2015.Vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt.Viat ovat sellaisia, jotka vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.Ongelmana valot ja sähkölaitteetEniten vikoja ilmeni valaisimissa ja sähkölaitteissa (20 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja (17,3 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (13,3 prosenttia).Neljäntenä vikaryhmänä ovat akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (10 prosenttia).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaiden laaja merkkikirjoGTÜn katsastusraportissa on tarjolla 40 kärki- ja jumbosijaa. Mercedes-Benz ja Toyota ylsivät 9 kärkisijaan. Sitten tulivat Porsche (6 kärkisijaa), Audi (5), Volkswagen (3) sekä Jaguar ja Mazda (2). Yhteen kärkisijaan ylsivät BMW, Honda, Opel ja Škoda.Peränpitäjä on eniten jumbosijoja kerännyt Fiat (9). Seuraavina tulivat BMW, Dacia ja Mercedes-Benz (4), Renault ja Volvo (3), Alfa Romeo, Citroën, Opel/Chevrolet ja Peugeot (2). Yhden jumbosijan automerkkejä ovat Hyundai, Jeep, Opel, Smart ja Suzuki.Toyota porskuttaaToyota pärjää hyvin etenkin pienemmässä keskiluokassa. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa ylivoimaisesti paras peräti neljässä ikäryhmässä.Valmistaja saa monimutkaisen hybridin pysymään kunnossa iäkkäänäkin: Esimerkiksi 8–9-vuotiaassa Priuksessa on vain 22,45 vikaa sataa autoa kohti, kun kokoluokan heikoimmassa, Fiat Bravossa on 106,32 vikaa sataa autoa kohti. Ero on yli nelinkertainen.Heikoimpien pikkuautojen ja tila-autojen vikamäärät kasvavat jyrkästi vanhimmissa ikäryhmissä.Korealaiset tulevatKorealaiset ja ranskalaiset eivät vielä yllä mitalisijoille, mutta uudehkot yksittäiset mallit tietyssä ikäryhmissä ovat jo kärjen tuntumassa, esimerkiksi Hyundai i40 luokkansa neljäs ja Kia Soul luokkansa viides alle kolmivuotiaissa.Ranskalaisista mainittakoon Renault Scénicin kolmas sija ja Peugeot 5008:n kuudes tila 4–5 –vuotiaiden tila-autojen ryhmässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeski-ikä jo yhdeksän vuottaSaksassa henkilöautojen keski-ikä on nousut yhdeksään vuoteen. Puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet ja erot eri mallien ajomäärissä. Ajomäärä suhteuttaa Raportissa automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan mallien vertailua. Selville käyvät myös keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja. Mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita. Se on merkittävä puute. Esimerkiksi tila-autoissa ja katumaastureissa on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Automallin keskimääräinen mittarilukema auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty esimerkillisessä Suomen A-Katsastuksen raportissa. Teksti ja taulukot: Timo Turkula1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT4–5-vuotiaat henkilöautot6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT *Vikaindeksi = katsastuksessa havaittujen vikojen määrä 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannalta tärkeässä vikaryhmässä. Lähde: Auto Zeitung -Sonderheft: Gebrauchtwagen 2016 mit GTÜ-Report. Saksalaisen Auto Zeitung -lehden erikoisnumero sisältäen GTÜ-katsastustilaston. Käytettyjen autojen opas 2016, 240 mallia, 196 sivua Ilmestynyt Saksassa 17.9.2015 GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio. GTÜ-raportti 2015 koostuu yli viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä tammi-joulukuu 2014 ja tammi-kesäkuu 2015. Lisätietoja: www.autozeitung.de, www.gtue.de Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa