20.4.2022

Harley-Davidson Nightster – Sportster 883:n seuraaja

Harley Davidson Nightster

Harley-Davidson esitteli uuden 975-kuutioisen Nightsterin, josta tulee Sportster-malliston uusi hinnat alkaen -malli.

Amerikkalainen moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson esitteli ensimmäisen Sportster-mallin 65 vuotta sitten. Sportsterin tavaramerkiksi muodostui 45-asteinen ilmajäähdytteinen V2-moottori, josta luovuttiin vasta viime vuonna isomman 1200 Sportsterin korvaavan Sportster S:n 1250-kuutioisella 60-asteen sylinterikulmalla varustetulla ja nestejäähdytteisellä moottorilla.

Alati tiukkenevat päästönormit ja kovemmat tehotavoitteet ajoivat lopulta tilanteen siihen, että oli suunniteltava nestejäähdytteinen Revolution Max -moottori. Se esiteltiin ensin seikkailupyörä Pan Americassa 152-hevosvoimaisena ja vähän myöhemmin saman moottorin 122-hevosvoimainen T-versio (=torque=vääntö) nähtiin uudessa Sportster S:ssä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Revolution Maxin toinen aalto

Nyt nähdään Revolution Max -moottorin toinen aalto, kun pienempi 975-kuutioinen moottoriversio vauhdittaa Nightsteriä, joka käytännössä korvaa pienemmän Sportster 883:n. Tai korvaa ja korvaa, sillä Nightster on 35 kiloa kevyempi ja vanhan Sportsterin teho on lähes tuplaantunut 90 hevosvoimaan. Lähes yhtä suuret erot nähtiin viime vuonna, kun uusi Sportster S korvasi vanhan ilmajäähdytteisen Sportster 1200:n.

Kun isommassa moottoriversiossa on sekä imu- että pakoventtiileissä muuttuva ajoitus, niin 975-moottorissa sama ominaisuus on vain imupuolella. Myös sytytystulppien määrä on pudotettu kahdesta yhteen per sylinteri. Hintaa on saatu alas myös sillä, että Showan valmistamassa jousituksessa ainoana säätömahdollisuutena on takajousen esijännityssäätö.

Ajoasetuksia moottorissa on kolme: Sport, Road ja Rain. Sport-asetus on kaasunvasteeltaan terävin, ja Road-asetuksessa keskialueen voimaa on suitsittu miedommaksi. Myös luistoneston ja ABS-jarrujen herkkyydet muuttuvat ajoasetuksen mukaan. Mittaristona on neljän tuuman TFT-näyttö, mutta isommasta mallista poiketen tässä ei ole älypuhelimen liitäntämahdollisuutta.

Missä tankki?

Vaikka ”peltinen tankki” näyttää perinteiseltä Sportsterin ”peanut”-tankilta, niin todellisuudessa polttoainesäiliö sijaitsee satulan alla. Täyttöaukko löytyy, kun satula käännetään pystyyn. Polttoainesäiliön sijoittelulla on haluttu saavuttaa mahdollisimman keskitetty ja matala painopiste ja samanaikaisesti Sportsterin perinteinen ulkonäkö.

Nightsterin hinta alkaa 20 300 eurosta (musta), ja muut värivaihtoehdot ovat 380 euroa kalliimpia. Vertailun vuoksi Sportster S:n hinta alkaa 21 950 eurosta.

Moottori: nestejäähdytteinen 975cc V2

Teho: 90 hv / 7500 r/miin

Vääntö: 95 Nm / 5750 r/min

Akseliväli: 1545 mm

Istuinkorkeus: 705 mm

Tankin tilavuus: 11,7 litraa

Renkaat: 100/90-19 ja 150/80B16

Paino tankattuna: 221 kg

Hinta: 20 300 € (musta), 20 680 € (muut värit)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Harley-Davidson

Luetuimmat