25.11.2023

Honda CBR 600 RR – Supersport-luokan Honda palaa Euroopan mallistoon

Kuva Honda
24YMHONDACBR600RRSOCIAL

Hondan ikoninen CBR 600 RR ehti jo poistua Euroopan mallistosta mutta tekee nyt paluun kuuden vuoden tauon jälkeen.

600-kuutioisten sporttipyörien suosio ei enää ole markkinoilla huippuluokkaa, ja monet valmistajat ovatkin siirtyneet iskutilavuudeltaan isompiin moottoreihin. Alati tiukkenevat päästönormit eivät nekään suosi korkealle kiertäviä ja korkeaviritteisiä kuussatasia, mutta siitä huolimatta Honda palauttaa CBR 600 RR:n Euroopan mallistoonsa. Mallilla on menestyksekäs kilpailuhistoria, sillä CBR 600 RR:llä voitettiin mm. vuosina 2003-2008 kaikki ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan maailmanmestaruudet kuten myös vuosina 2010, 2012 ja 2014. Lisäksi samaa moottoria käytettiin Moto2-luokan voimanlähteenä vuosina 2010-2018.

Sporttipyörän kyseessä ollessa eniten kiinnostavat teholukemat. Hondan moottori tuottaa tehoa 121 hevosvoimaa 14 250 kierroksella ja vääntöä 63 newtonmetriä 11 500 kierroksella. Painoksi ajokunnossa kerrotaan 193 kiloa. RC213V-S -mallista lainattu elektroniikkapaketti sisältää mm. vaijerittoman ride-by-wire -kaasun, kuljettajan valittavat ajotilat, quickshifter-vaihdeavustimen, yhdeksäntasoisen luistoneston, keulimiseneston ja kaarre-ABS-järjestelmä rajoittaa myös takapyörän nousua jarrutuksissa.

Täysin säädettävät jousitukset tulevat Hondalle tyypilliseen tapaan Showalta. Etupäässä on 41-millinen Big Piston USD-teleskooppi ja takana Unit Pro Link -monojousitus. Joustomatka edessä 120 ja takana 128 millimetriä. Lisäksi vakautta menoon tuo elektroninen ohjausiskunvaimennin.

Sekä runko että takahaarukka on valmistettu alumiinista. TFT-värinäytöllisessä mittaristossa on kolme kuljettajan valittavissa olevaa teemaa: Street, Circuit ja Mechanic. Vaihtovalo ja kierrosaikanäyttö kuuluvat varustukseen. Ulkonäköä koristavat nykymuodin mukaiset siivekkeet ajovalojen sivuilla ja Honda ilmoittaakin ilmasvastuksen olevan kuljettajan kanssa mitattuna luokkansa alhaisin.

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 599cc

Teho: 89 kW (121 hv) / 14 250 r/min

Vääntö: 63 Nm / 11 500 r/min

Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1370 mm

Istuinkorkeus. 820 mm

Tankin tilavuus: 18 litraa

Paino tankattuna: 193 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat