14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksitoista vuotta, eikä suotta. Hondan muotovalio tila-ihme kiilaa farmarikilpailuun. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan koko ja muunneltavuus, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, bensiinimoottorin puhdittomuus, turvajärjestelmän (lisä)hinta Hondalla ei ole ollut yli vuosikymmeneen tarjota alemman keskiluokan farmaria. Yhdysvaltain tai Aasian markkinoilla farmarikorinen ei kiinnosta, ja Euroopan markkinat ovat maailmanmitassa pienet. Englannin Swindonissa tehtävä farmari-Honda omaa eväät menestyä suomalaisten suosikkiluokassa: ajettavuus ja muotoilu ovat kunnossa ja kekseliästä tavaratilaa riittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renkaiden rallatusta Ajomelua on vaikea olla havaitsematta. Renkaiden rallatuksen lisäksi sisälle kantaa epämääräinen kumina jostakin alustasta. Äänieristys saisi olla paremmalla tolalla, sillä etenkin bensiinimoottorin ääntely kantaa korviin turhan voimallisena. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kohdillaan, kunhan tottuu kaksiosaiseen mittaristoon. Istuin tukee napakasti sivuilta ja säätyy ratin kanssa monipuolisesti, joten ajoasennon löytäminen ei ole ongelma. Materiaalituntu on miellyttävä ja viimeistelyn taso on korkealla. Hondan ohjaus on tunnokas, joskin sen keskialueella on tahmeutta ja vastetta saisi olla ylipäätään lisää. Säätyvä jousitus Jousitusta voi säätää ajotavan, kuormauksen ja ajoalustan mukaan. Säätö perustuu takaiskunvaimentimien öljyn kulkuun. Automatiikka tekee työtään myös kuljettajasta huolimatta, jollon esimerkiksi jyrkässä kaarteessa iskunvaimennus jäykkenee kuskin valitsemasta asetuksesta huolimatta. Kaupungissa ja taajamassa on helppo mieltyä jousituksen säädöistä Comfortiin, jolloin auto nielee kiltisti tien epätasaisuudet. Dynamicilla meno käy tärisyttäväksi, joskin moottoritienopeuksissa asetus kitkee vaeltelua, joka on aiemmin ollut Hondan taipumuksena. Kekseliäs kontti Hartaasti odotetun tulokkaan parasta antia ovat kuljetuskyvyt. Tavaratila on leveä ja kookas. Jos lattialuukun alla oleva 117 litran tila lasketaan mukaan, kertyy luokkakärkeen vieviä litroja 624. Oli muuten pakko kokeilla, mahtuuko kannen alle luvatut kaksi lentolaukua: mahtuivat helposti. Kekseliäs sijoittelu mahdollistaa myös alhaisen lastauskynnyksen, tilaa vievä polttoainetankki ei sijaitse tavaratilan alla, vaan edempänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Diesel vie voiton Vapaastihengittävä 1,8-litrainen bensiinimoottori tuntuu koeajossa 142 hevosvoimaansa tehottomammalta. Kulku on miellyttävää kunnes tulee ohitustarve tai ylämäki, jolloin käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä voimaa ja ripeyttä houkuttelemassa. Dieselin sitkeys on toista. 1,6-litraisessa riittää vääntöä riittää alakierroksilta lähtien, eikä vauhdin muutoksissa ole pakko heti vaihtaa vaihteita. Keskikulutus sadalla kilometrillä on bensiinimoottorilla 6,2 litraa, dieselillä vain 3,8 litraa. Dieselin kumppanina on kuusilovinen manuaalivaihteisto, bensiinimoottorin yhteyteen voi valita koeajetun kuusilovisen manuaalin tai viisilovisen automaattivaihteiston välillä. Helmikuussa Suomeen Civic Tourer rantautuu Suomeen helmikuussa. Bensiinimoottorisena hinnat alkavat 23 640 eurosta, dieselinä 25 440 eurosta. Hinnaston yläpäässä on Executive-diesel, jonka hinta kipuaa 36–37 000 euroon. Varustetasot tuovat mukanaan lisäherkkuja. Jo Comfort-tasolta tulee muun muassa automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin, seuraavilta tasoilta esimerkiksi sadetunnistin, ksenonvalot, pysäköintitutkat ja navigaattori. Rahalla saa myös turvallisuutta keväästä 2014 alkaen. ADASiksi nimettyyn järjestelmään kuuluvat useilta kilpailijoilta tutut automaattisesti ja kuljettajasta riippumatta toimiva hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa, etutörmäysvaroitin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitin sekä takaa tai sivusuunnasta tulevasta liikenteestä varoittava järjestelmä. Turvapaketin saa vain yhtenä kokonaisuutena ja se maksaa non 1 200 euroa. Japanissa on tarjolla neliveto, mutta sen tulo Eurooppaan ei ole suunnitelmissa. Tässä suhteessa Honda jättää kentän kilpailijoille. Uudet moottoripolvet tuovat lisäpotkua tulevaisuudessa, sillä Hondakin on alkanut kehitellä turbomoottoreita. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Honda Civic Tourer Hinta alkaen 25 440 € Moottori Dieselrivimoottori (1.6 i-DTEC) 1 597 cm³, 4 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 4,2 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 624-1668 l Omamassa: 1890 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta