14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksitoista vuotta, eikä suotta. Hondan muotovalio tila-ihme kiilaa farmarikilpailuun. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan koko ja muunneltavuus, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, bensiinimoottorin puhdittomuus, turvajärjestelmän (lisä)hinta Hondalla ei ole ollut yli vuosikymmeneen tarjota alemman keskiluokan farmaria. Yhdysvaltain tai Aasian markkinoilla farmarikorinen ei kiinnosta, ja Euroopan markkinat ovat maailmanmitassa pienet.Englannin Swindonissa tehtävä farmari-Honda omaa eväät menestyä suomalaisten suosikkiluokassa: ajettavuus ja muotoilu ovat kunnossa ja kekseliästä tavaratilaa riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaiden rallatustaAjomelua on vaikea olla havaitsematta. Renkaiden rallatuksen lisäksi sisälle kantaa epämääräinen kumina jostakin alustasta. Äänieristys saisi olla paremmalla tolalla, sillä etenkin bensiinimoottorin ääntely kantaa korviin turhan voimallisena.Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kohdillaan, kunhan tottuu kaksiosaiseen mittaristoon. Istuin tukee napakasti sivuilta ja säätyy ratin kanssa monipuolisesti, joten ajoasennon löytäminen ei ole ongelma. Materiaalituntu on miellyttävä ja viimeistelyn taso on korkealla. Hondan ohjaus on tunnokas, joskin sen keskialueella on tahmeutta ja vastetta saisi olla ylipäätään lisää.Säätyvä jousitusJousitusta voi säätää ajotavan, kuormauksen ja ajoalustan mukaan. Säätö perustuu takaiskunvaimentimien öljyn kulkuun. Automatiikka tekee työtään myös kuljettajasta huolimatta, jollon esimerkiksi jyrkässä kaarteessa iskunvaimennus jäykkenee kuskin valitsemasta asetuksesta huolimatta.Kaupungissa ja taajamassa on helppo mieltyä jousituksen säädöistä Comfortiin, jolloin auto nielee kiltisti tien epätasaisuudet. Dynamicilla meno käy tärisyttäväksi, joskin moottoritienopeuksissa asetus kitkee vaeltelua, joka on aiemmin ollut Hondan taipumuksena. Kekseliäs konttiHartaasti odotetun tulokkaan parasta antia ovat kuljetuskyvyt.Tavaratila on leveä ja kookas. Jos lattialuukun alla oleva 117 litran tila lasketaan mukaan, kertyy luokkakärkeen vieviä litroja 624. Oli muuten pakko kokeilla, mahtuuko kannen alle luvatut kaksi lentolaukua: mahtuivat helposti.Kekseliäs sijoittelu mahdollistaa myös alhaisen lastauskynnyksen, tilaa vievä polttoainetankki ei sijaitse tavaratilan alla, vaan edempänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiesel vie voitonVapaastihengittävä 1,8-litrainen bensiinimoottori tuntuu koeajossa 142 hevosvoimaansa tehottomammalta. Kulku on miellyttävää kunnes tulee ohitustarve tai ylämäki, jolloin käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä voimaa ja ripeyttä houkuttelemassa.Dieselin sitkeys on toista. 1,6-litraisessa riittää vääntöä riittää alakierroksilta lähtien, eikä vauhdin muutoksissa ole pakko heti vaihtaa vaihteita.Keskikulutus sadalla kilometrillä on bensiinimoottorilla 6,2 litraa, dieselillä vain 3,8 litraa.Dieselin kumppanina on kuusilovinen manuaalivaihteisto, bensiinimoottorin yhteyteen voi valita koeajetun kuusilovisen manuaalin tai viisilovisen automaattivaihteiston välillä.Helmikuussa SuomeenCivic Tourer rantautuu Suomeen helmikuussa. Bensiinimoottorisena hinnat alkavat 23 640 eurosta, dieselinä 25 440 eurosta. Hinnaston yläpäässä on Executive-diesel, jonka hinta kipuaa 36–37 000 euroon. Varustetasot tuovat mukanaan lisäherkkuja. Jo Comfort-tasolta tulee muun muassa automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin, seuraavilta tasoilta esimerkiksi sadetunnistin, ksenonvalot, pysäköintitutkat ja navigaattori.Rahalla saa myös turvallisuutta keväästä 2014 alkaen. ADASiksi nimettyyn järjestelmään kuuluvat useilta kilpailijoilta tutut automaattisesti ja kuljettajasta riippumatta toimiva hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa, etutörmäysvaroitin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitin sekä takaa tai sivusuunnasta tulevasta liikenteestä varoittava järjestelmä.Turvapaketin saa vain yhtenä kokonaisuutena ja se maksaa non 1 200 euroa.Japanissa on tarjolla neliveto, mutta sen tulo Eurooppaan ei ole suunnitelmissa. Tässä suhteessa Honda jättää kentän kilpailijoille. Uudet moottoripolvet tuovat lisäpotkua tulevaisuudessa, sillä Hondakin on alkanut kehitellä turbomoottoreita.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Honda Civic Tourer Hinta alkaen 25 440 € Moottori Dieselrivimoottori (1.6 i-DTEC) 1 597 cm³, 4 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 4,2 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 624-1668 l Omamassa: 1890 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?