14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksitoista vuotta, eikä suotta. Hondan muotovalio tila-ihme kiilaa farmarikilpailuun. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan koko ja muunneltavuus, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, bensiinimoottorin puhdittomuus, turvajärjestelmän (lisä)hinta Hondalla ei ole ollut yli vuosikymmeneen tarjota alemman keskiluokan farmaria. Yhdysvaltain tai Aasian markkinoilla farmarikorinen ei kiinnosta, ja Euroopan markkinat ovat maailmanmitassa pienet.Englannin Swindonissa tehtävä farmari-Honda omaa eväät menestyä suomalaisten suosikkiluokassa: ajettavuus ja muotoilu ovat kunnossa ja kekseliästä tavaratilaa riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaiden rallatustaAjomelua on vaikea olla havaitsematta. Renkaiden rallatuksen lisäksi sisälle kantaa epämääräinen kumina jostakin alustasta. Äänieristys saisi olla paremmalla tolalla, sillä etenkin bensiinimoottorin ääntely kantaa korviin turhan voimallisena.Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kohdillaan, kunhan tottuu kaksiosaiseen mittaristoon. Istuin tukee napakasti sivuilta ja säätyy ratin kanssa monipuolisesti, joten ajoasennon löytäminen ei ole ongelma. Materiaalituntu on miellyttävä ja viimeistelyn taso on korkealla. Hondan ohjaus on tunnokas, joskin sen keskialueella on tahmeutta ja vastetta saisi olla ylipäätään lisää.Säätyvä jousitusJousitusta voi säätää ajotavan, kuormauksen ja ajoalustan mukaan. Säätö perustuu takaiskunvaimentimien öljyn kulkuun. Automatiikka tekee työtään myös kuljettajasta huolimatta, jollon esimerkiksi jyrkässä kaarteessa iskunvaimennus jäykkenee kuskin valitsemasta asetuksesta huolimatta.Kaupungissa ja taajamassa on helppo mieltyä jousituksen säädöistä Comfortiin, jolloin auto nielee kiltisti tien epätasaisuudet. Dynamicilla meno käy tärisyttäväksi, joskin moottoritienopeuksissa asetus kitkee vaeltelua, joka on aiemmin ollut Hondan taipumuksena. Kekseliäs konttiHartaasti odotetun tulokkaan parasta antia ovat kuljetuskyvyt.Tavaratila on leveä ja kookas. Jos lattialuukun alla oleva 117 litran tila lasketaan mukaan, kertyy luokkakärkeen vieviä litroja 624. Oli muuten pakko kokeilla, mahtuuko kannen alle luvatut kaksi lentolaukua: mahtuivat helposti.Kekseliäs sijoittelu mahdollistaa myös alhaisen lastauskynnyksen, tilaa vievä polttoainetankki ei sijaitse tavaratilan alla, vaan edempänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiesel vie voitonVapaastihengittävä 1,8-litrainen bensiinimoottori tuntuu koeajossa 142 hevosvoimaansa tehottomammalta. Kulku on miellyttävää kunnes tulee ohitustarve tai ylämäki, jolloin käsi saa käydä tiuhaan vaihdekepillä voimaa ja ripeyttä houkuttelemassa.Dieselin sitkeys on toista. 1,6-litraisessa riittää vääntöä riittää alakierroksilta lähtien, eikä vauhdin muutoksissa ole pakko heti vaihtaa vaihteita.Keskikulutus sadalla kilometrillä on bensiinimoottorilla 6,2 litraa, dieselillä vain 3,8 litraa.Dieselin kumppanina on kuusilovinen manuaalivaihteisto, bensiinimoottorin yhteyteen voi valita koeajetun kuusilovisen manuaalin tai viisilovisen automaattivaihteiston välillä.Helmikuussa SuomeenCivic Tourer rantautuu Suomeen helmikuussa. Bensiinimoottorisena hinnat alkavat 23 640 eurosta, dieselinä 25 440 eurosta. Hinnaston yläpäässä on Executive-diesel, jonka hinta kipuaa 36–37 000 euroon. Varustetasot tuovat mukanaan lisäherkkuja. Jo Comfort-tasolta tulee muun muassa automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin, seuraavilta tasoilta esimerkiksi sadetunnistin, ksenonvalot, pysäköintitutkat ja navigaattori.Rahalla saa myös turvallisuutta keväästä 2014 alkaen. ADASiksi nimettyyn järjestelmään kuuluvat useilta kilpailijoilta tutut automaattisesti ja kuljettajasta riippumatta toimiva hätäjarrutus kaupunkinopeuksissa, etutörmäysvaroitin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman varoitin sekä takaa tai sivusuunnasta tulevasta liikenteestä varoittava järjestelmä.Turvapaketin saa vain yhtenä kokonaisuutena ja se maksaa non 1 200 euroa.Japanissa on tarjolla neliveto, mutta sen tulo Eurooppaan ei ole suunnitelmissa. Tässä suhteessa Honda jättää kentän kilpailijoille. Uudet moottoripolvet tuovat lisäpotkua tulevaisuudessa, sillä Hondakin on alkanut kehitellä turbomoottoreita.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Honda Civic Tourer Hinta alkaen 25 440 € Moottori Dieselrivimoottori (1.6 i-DTEC) 1 597 cm³, 4 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 4,2 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 624-1668 l Omamassa: 1890 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen