Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2014

Koeajo: Honda CR-V

1.6 i-DTEC

Hinnaltaan kevennetty vähäpäästöinen CR-V on kiinnostava lisä suosikin mallivalikoimaan. Hyvää: moottorin alavääntö, tilat, ketteryys. Huonoa: ohjauksen keskialue (varauksin).

Jaa artikkeli

Vähemmän painoa, päästöjä ja hintaa – siinä suositun Honda CR-V:n tuoreimmat kuulumiset

Alkuvuonna markkinoillemme saapunut uusi, neljännen sukupolven Honda CR-V on saamassa odotetun lisän moottoriperheeseen. Civicin yhteydessä esitelty 1.6 i-DTEC istutetaan nyt myös etuvetoisen CR-V:n nokalle.

Onnistunut laihdutus

Uuden voimanlähteen avulla Honda pudotti Civicin hiilidioksidipäästöt alle sadan gramman. Nyt etuvetoisessa CR-V:ssä samalla moottorilla päästään 119 grammaan kilometrillä. Japanilaisvalmistaja nimesi uuden moottoriperheen kolmella sanalla: Earth dreams technology.

Pienempi diesel on niin sanottu Eurooppa-moottori. Englannin Swindonissa valmistettavien autojen myynti keskittyy vanhalle mantereelle. Moottori on 47 kiloa kevyempi kuin 2,2-litrainen dieselmoottori ja kun kyseessä on etuveto, myös voimansiirrossa on säästetty painoa.

Aiempien kokemusten valossa etuvetoisen CR-V:n kaltaisen auton kysyntä on kymmenyksen luokkaa kokoisissaan.

Esimerkiksi crossover-tyyppinen Nissan Qashqai on ensimmäisen vuosipuoliskon perusteella Suomen kolmanneksi myydyin automalli. Suurin osa Qashqain kaupasta perustuu etuvetoiseen mallistoon.

Hondalla halutaan uutuusmoottorin innostamana ottaa huomioon myös tilavia crossovereita haikailevat.

Entistä ketterämpi

Koeajossa alla oli Englannista Ahvenanmaalle tuotu esisarjan auto. Muilta osin auto on tuttu, joskin jousituksessa on tehty muutoksia sekä keveyden että vetotavan johdosta. Jousitusta on pehmennetty mmuun muassa iskunvaimennusta muuttamalla.

Pehmeys ei tuntunut häiritsevältä. Auton ketteryys on lisääntynyt, mistä osa johtuu painon pudotuksesta. Käännöksissä oli havaittavissa, että jousituksen ja alustageometrian muutokset tuovat käytökseen lisää täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Ohjaamon melutaso oli alhainen.

Pienikin jaksaa

Pieni moottori tarjoaa tehoa 120 hevosvoimaa. Se ei ole valtavasti.

Mutta peräti 300 newtonmetrin vääntö ja huiput jo 2000 kierroksella, antavat riittävän suorituskyvyn.

Sujuva kuusiportainen vaihteisto toki on ahkerassa käytössä, mutta ei niin paljon kuin voisi luulla. Pikkumoottori jaksaa hyvän vääntönsä ansiosta viedä isoa autoa sujuvasti ainakin kaupunki- ja maantieajossa. Moottoriteitä ei Ahvenanmaalla päästy kokemaan.

Automaattivaihteistoa ei näillä tiedoin ole saatavilla 1,6-litraiseen dieseliin. Varustevaihtoehtoja on saatavilla neljä, S, Comfort, Elegance ja Lifestyle.

Honda-tulokas saa ensikasteensa Suomessa lokakuun lopulla.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat