14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hinnaltaan kevennetty vähäpäästöinen CR-V on kiinnostava lisä suosikin mallivalikoimaan. Hyvää: moottorin alavääntö, tilat, ketteryys. Huonoa: ohjauksen keskialue (varauksin). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän painoa, päästöjä ja hintaa – siinä suositun Honda CR-V:n tuoreimmat kuulumisetAlkuvuonna markkinoillemme saapunut uusi, neljännen sukupolven Honda CR-V on saamassa odotetun lisän moottoriperheeseen. Civicin yhteydessä esitelty 1.6 i-DTEC istutetaan nyt myös etuvetoisen CR-V:n nokalle.Onnistunut laihdutusUuden voimanlähteen avulla Honda pudotti Civicin hiilidioksidipäästöt alle sadan gramman. Nyt etuvetoisessa CR-V:ssä samalla moottorilla päästään 119 grammaan kilometrillä. Japanilaisvalmistaja nimesi uuden moottoriperheen kolmella sanalla: Earth dreams technology.Pienempi diesel on niin sanottu Eurooppa-moottori. Englannin Swindonissa valmistettavien autojen myynti keskittyy vanhalle mantereelle. Moottori on 47 kiloa kevyempi kuin 2,2-litrainen dieselmoottori ja kun kyseessä on etuveto, myös voimansiirrossa on säästetty painoa.Aiempien kokemusten valossa etuvetoisen CR-V:n kaltaisen auton kysyntä on kymmenyksen luokkaa kokoisissaan.Esimerkiksi crossover-tyyppinen Nissan Qashqai on ensimmäisen vuosipuoliskon perusteella Suomen kolmanneksi myydyin automalli. Suurin osa Qashqain kaupasta perustuu etuvetoiseen mallistoon.Hondalla halutaan uutuusmoottorin innostamana ottaa huomioon myös tilavia crossovereita haikailevat.Entistä ketterämpiKoeajossa alla oli Englannista Ahvenanmaalle tuotu esisarjan auto. Muilta osin auto on tuttu, joskin jousituksessa on tehty muutoksia sekä keveyden että vetotavan johdosta. Jousitusta on pehmennetty mmuun muassa iskunvaimennusta muuttamalla.Pehmeys ei tuntunut häiritsevältä. Auton ketteryys on lisääntynyt, mistä osa johtuu painon pudotuksesta. Käännöksissä oli havaittavissa, että jousituksen ja alustageometrian muutokset tuovat käytökseen lisää täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Ohjaamon melutaso oli alhainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienikin jaksaaPieni moottori tarjoaa tehoa 120 hevosvoimaa. Se ei ole valtavasti.Mutta peräti 300 newtonmetrin vääntö ja huiput jo 2000 kierroksella, antavat riittävän suorituskyvyn.Sujuva kuusiportainen vaihteisto toki on ahkerassa käytössä, mutta ei niin paljon kuin voisi luulla. Pikkumoottori jaksaa hyvän vääntönsä ansiosta viedä isoa autoa sujuvasti ainakin kaupunki- ja maantieajossa. Moottoriteitä ei Ahvenanmaalla päästy kokemaan.Automaattivaihteistoa ei näillä tiedoin ole saatavilla 1,6-litraiseen dieseliin. Varustevaihtoehtoja on saatavilla neljä, S, Comfort, Elegance ja Lifestyle.Honda-tulokas saa ensikasteensa Suomessa lokakuun lopulla.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Honda CR-V 1.6 i-DTEC Hinta alkaen 29 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 582 € Ajoneuvovero 101 €/ v Käyttövoimavero 361 €/ v Moottori 1 597 cm3, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 4000 r/min Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Vääntö 300 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4570 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 589-1669 l Omamassa: 1541 kg Muu tieto Maavara 165 mm. Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta