5.3.2022

Huutokauppahelmet – Bugatti Type 57 Cabriolet

Bugatti Type 57 Cabriolet

Tämä varhainen Bugatti Type 57 Cabriolet on niin erikoinen, että ei ole edes täysin selvillä mistä on kyse.

Mikä tahansa Bugattin valmistama auto on aina erityinen sen valmistusajankohdasta riippumatta. Ettore Bugatti varmisti yrityksensä tuotteiden olevan mekaanisia taideteoksia pienimpään yksityiskohtaankin asti. Nyt huutokaupattava Bugatti Type 57 Cabriolet on tästä vain yksi esimerkki.

Paikallaan seistessäänkin vauhdikkailta näyttävät kauniit aerodynaamiset muodot sekä vahvat moottorit varmistivat toista maailmansotaa edeltäneiden Bugattien kykenevän ohittamaan kilpailijansa. Tämä ulottui moottoriradoilta, näin jälkikäteen katsottuna, monelta osin myös jälleenmyyntiarvon saralle. Autojen ystävien onneksi Bugattin tie jatkui myös tuon virstanpylvään jälkeen.

Amelia Islandin huutokauppatapahtuma tarjoaakin peräti kolme eri aikakauden Bugattia. Näistä ikäjärjestyksessä keskimmäinen on EB110 GT, jonka kanssa samat geenit jakava EB110 Super Sport onkin jo esiintynyt Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarjassa. Kolmikon Tuorein on mielipuolinen Chiron Sport ja Chironia esiteltiin laaja-alaisesti Moottorin verkossa sen ilmestymisen aikoihin reilut viisi vuotta takaperin.

Bugatti Type 57 Cabriolet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bugatti Type 57 Cabriolet – RM Sotheby´s

Ei ole mikään ihme, että monelle juuri sotaa edeltänyt koritus edustaa autoilun kulta-aikaa. Koripajoja oli vielä runsain mitoin ympäri Eurooppa ja joitakin myös Yhdysvalloissa. Tämä tarkoitti, että rikkaat yksityisasiakkaat pystyivät tilaamaan itselleen käytännössä jopa täysin uniikkeja tuotteita.

Bugatti Type 57 Cabriolet

Vuosien 1934 ja 1940 välillä Bugatti valmisti 710 kappaletta Type 57 -runkoja ja vain pienessä osassa näistä näkyi avokori. Nyt huutokaupattava kiehtova runkonumeron 57156 yksilö aloitti tiensä tiettävästi neliovisena (Galibier), mutta muutosaikeita oli jo varhain mielessä.

Se myytiin uutena Bugattin pariisilaisen jälleenmyyjän Bucarin kautta jo saman päivän aikana, jona se toimitettiin sinne. Ensimmäinen omistaja palautti yksilön tehtaalle saamaan päivitetyn toisen sarjan korin vuonna 1936. Pian tämän jälkeen auto myytiin belgialaiselle korittajalle (d’Ieteren), joka on muuten yhä olemassa, ilmeisesti osamaksuna uutta käsityönä valmistettua mallia rahoittamaan.

Auton seuraavat vaiheet eivät kuitenkaan ole täysin aukottomasti tiedossa. Eräs alankomaalainen Bugatti-asiantuntija Kees Jansen tutki yksilön uskoen sen olevan Paul Neen käsialaa, mutta jäljessä on myös runsaasti yhtäläisyyksiä erääseen toiseen d’Ieterenin korittamaan avokattoiseen yksilöön.

Omistajahistoria kertoo auton olleen alkujaan Antwerpissä ja matkanneen sieltä vuonna 1955 Yhdysvaltoihin. Useamman omistajan jälkeen autolle on suoritettu perustavanlaatuinen entisöinti Kaliforniassa vuonna 2003, jonka yhteydessä se sai uudet lokasuojat, oven pintapellit, konepellin sekä joitakin koristelistoja. Lopputuloksessa on myös Bugattin suosiman korittajan (Gangloff) piirteitä.

Tämä runkonumeron 57156 avoauto on saanut useita kutsuja concours d’elegance -tapahtumiin ja palkittukin sellaisissa. Kyllähän vanha Bugatti on aina hieno. Alustavaksi hinta-arvioksi on asetettu 600 000 - 700 000 euroa.

Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat