28.3.2020

Huutokauppahelmet – McLaren Senna

McLaren Senna rear quarter - RM Sotheby's

McLaren Senna on merkin viimeisin hyperauto ja yksi sellainen on nyt tarjolla eniten huutavalle. Koronan takia verkkoon siirtynyttä huutokauppaa voi seurata suorana kuka tahansa.

McLaren Senna esiteltiin jatkamaan merkin huipputuotteiden linjaa, johon sekä P1 että F1 kuuluvat, Geneven autonäyttelyssä 2018. Viime viikolla esittelimme Huutokauppahelmet -juttusarjassa nimensä takia kovat paineet omanneen Ferrari Enzon eikä kolminkertainen Formula 1 -maailmanmestari Ayrton Senna ole autolle ainakaan kevyempi taakka. McLaren Senna on suunniteltu vain rata-ajo mielessä, mutta tieliikennelailliseksi. Toisin kuin sitä edeltänyt P1, Sennan voimalinjasta jätettiin kaikki sähköinen edistyksellisyys pois. Sen 4-litrainen kaksoisahdettu V8-polttomoottori (M840TR) on kuitenkin huipputeknologiaa ja tuottaa 789 hevosvoimaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana sen käyttämä ilma tuodaan moottorille katon päältä sijaitsevaa snorkkelia pitkin. Todellinen taidonnäyte on kuitenkin suoritettu aerodynamiikan, alustasuunnittelun ja korirakenteiden puolella. Keulaa hallitsee valtavat ilmanottoaukot, jotka ohjaavat aktiivisesti ilmaa auton alle. Sen sijaan jäähdyttimiltä tuleva lämmin ilma ohjataan auton yli, mutta moottorin ilmanottosnorkkelin ohi, jättimäisen aktiivisesti säätyvän takasiiven hyödynnettäväksi. Takasiipeä ohjataan jatkuvasti aina jarruavuksi asti. Kevytrakennetekniikka hyödyntää hiilikuidun tarjoamia mahdollisuuksia korissa, joka tunnetaan nimellä Monocell III. Pysähtymisestä vastaava kokonaisuus omaa yhden ennätyksenkin: pysähtyminen onnistuu 200 kilometrin tuntinopeudesta 100 metrin matkalla. Jousitusjärjestelmästä vastaa viimeisimmän version McLaren Race Active Chassis Control II, jonka osaamisalaan kuuluu muun muassa korkeuden, kallistuksenvaimennuksen ja iskunvaimennuksen säätäminen. Tässä tapauksessa kaikki niin sanotut iskunvaimentimet on yhdistetty hydraulisesti toisiinsa. Iskunvaimentimet sisältävät myös useita kammioita aktuaattoreille, joita voidaan hydraulipumpun avulla käyttää edellä mainittujen ominaisuuksien saavuttamiseksi. Näin ollen autossa ei ole ollenkaan perinteistä kallistuksenvakaajaa. Luvatut lukuarvot ovat hurjia. Vain 1200 kilogrammaa painava hyperauto tarjoaa 685 hevosvoimaa tuhatta kiloa kohti, joka siirtää sen myös merkin sisäisessä kilvassa jopa P1:n ohi. Kiihtyvyyden saralla 100 kilometrin tuntinopeus saavutetaan 2,8 sekunnissa ja ehkä vieläkin vaikuttavampaa on 6,8 sekunnin kiihtyvyys paikaltaan 200 kilometrin tuntinopeuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2019 McLaren Senna – RM Sotheby’s

McLaren Senna on erityinen myös myynnin kannalta. Koko 500 auton tuotanto oli loppuunmyyty ennne kuin auto esiteltiin julkisesti. Aikana jona superautojenkin valmistajat ovat alkaneet turvautumaan sähköisten voimalinjojen apuun äärimmäistä suorituskykyä haettaessa, Senna saattaa jäädä pelkkään polttomoottoriin perustuvien hyperautojen huipentumaksi. Nyt huutokaupattava McLaren Senna on valmistunut tehtaalta numerolla 146 ja toimitettu ensimmäiselle, ja toistaiseksi ainoalle, omistajalleen alkuvuodesta 2019. Maalipinnaksi on valittu harmaa Sarthe Grey ja kontrastiväriksi merkille tunnusomainen oranssi McLaren Orange. Turvavyöt noudattavat näistä jälkimmäistä väriteemaa ja tummanpuhuvasta sisustasta löytyy esimerkiksi Alcantaralla verhoiltu ohjauspyörä. McLaren on merkkinä kaiken kaikkiaan kunnioitusta herättävä ja Senna on sen teknisen osaamisen huipentuma. Nyt on tarjolla vain 200 mailia ajettu käytännössä uudenveroinen yksilö. Hyperautokokoelma ei välttämättä ole täydellinen ilman Sennaa, mutta toivottavasti tämä pääsee jatkossa nauttimaan myös ajokilometreistä.   Teksti: Henri Posa, Kuvat: Motorcar Studios/RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat