24.7.2021

Huutokauppahelmet – Porsche 917 K

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Tämä uniikki Porsche 917 K osallistui Le Mansin 24 tunnin ajoon sekä kilpailussa että elokuvissa. Toivottavasti Steve McQueen on tuttu nimi.

Mikäli et pysty kukistamaan heitä, liittoudu. Porsche halusi saavuttaa Le Mansin 24 tunnin ajon voiton, mutta voittoa ei tuntunut heltiävän millään. Tämä on tarina siitä kuinka Porsche 917 voitti radalla ja Porsche 917 K Steve McQueenin elokuvassa.

JW Automotive Engineering nousi tärkeäksi nimeksi moottoriurheilussa vastattuaan Fordin kahdesta Le Mans voitosta vuosina 1968 ja 1969. Näistä jälkimmäinen oli Stuttgartissa erityisen kivulias, kun Ickx/Oliver ja GT40 päihitti 24 tunnin kilvanajon jälkeen tehtaan Porsche 908:n ja Hermann/Larrousse -parin vain hieman yli 100 metrin erolla. Tuntui kuin Porsche ei tulisi ikinä voittamaan Le Mansia.

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Samaan aikaan JW Automotive Engineering etsi jo uutta kilpuria seuraava vuotta varten ja Porsche halusi valjastaa tämän osaamisen omaan käyttöönsä. Yhteistyötä tehtiin täydellä tehtaan tuella Gulf-Porsche-vaakunan alla. Tallin johdossa jatkoi kunnioitusta herättänyt John Wyer ja hänen apunaan toimi vain hieman vähemmän uhkaavan ulosannin omannut David Yorke.

Yhteistyö alkoi uskomattomalla tavalla, kun JW Automotiven tallin autot voittivat viisi ensimmäisestä kuudesta kisasta, joihin lukeutui myös maineikas Daytonan 24 tunnin ajo. Le Mansiin he ilmoittivat kaksi 4,9-litraisella moottorilla varustettua autoa (917-016 ja 917-017/004) kuljettajinaan Pedro Rodriguez/Leo Kinnunen ja Jo Siffert/Brian Redman. 

Kolmas auto oli uusi 4,5-litraisella moottorilla varustettu 917-026 ratissaan David Hobbs sekä moninkertainen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari Mike Hailwood. Juuri tuo viimeksi mainittu runkonumeron 917-026 Porsche 917 K on nyt huutokaupattavana, mutta emme ole vielä ehtineet edes aloittaa sen upeaa tarinaa.

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Vuoden 1970 Le Mansin 24 tunnin ajon lähtölista on eräs kaikkien aikojen upeimpia asettaen vastakkain kahdeksan Porsche 917 ja peräti yksitoista Ferrari 512 -kilpa-autoa. Pitkällä perällä muotoiltu Porsche Salzburgin 917 Langheck nappasi Elford/Ahrens -parin ohjastamana paalupaikan ajalla 3 minuuttia 19 sekuntia ja 8 kymmenystä, näin tuo rata kierrettiin ensimmäistä kertaa alle 200 sekunnin ja yli . 

Sitä seurasi tehtaan Ferrari 512 (Vaccarella/Giunti), kolmanneksi sijoittui 917 Siffert/Redman ja viidenneksi Rodriguez/Kinnunen. Tarinamme kannalta keskiössä oleva pari Hobbs/Hailwood sijoittui kovassa seurassa kunnioitettavasti kymmenenteen ruutuun.

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Elford heilutti tahtipuikkoa alusta alkaen sekä Siffertin ja Rodriguezin että Ferrarin tehdaskuljettajien Merzarion ja Vaccarellan edellä. Hobbs sai loistavan lähdön nousten peräti viidenneksi ennen ensimmäistä tankkausta. Rodriguezin aikainen kesketys nosti Hobbsin autolla 917-026 jo neljänneksi. 

Heti ensimmäisen kuljettajanvaihdon jälkeen pari onnistui kipuamaan jo kolmannelle sijalle, mutta katastrofi odotti jo kulman takana. Hailwood kieltäytyi tulemasta varikolle vaihtamaan sadekelin renkaat rankan sateen alettua – hän halusi välttämättä jatkaa välikelin renkailla. Tämä päätös mahtoi kalvata mieltä hänen loppuelämänsä ajan.

Mike the Bike menetti auton hallinnan Dunlopin mutkassa kierroksella 49 luisuen Facettin ohjastaman Alfa T33/3:n kylkeen. Vaikka 917-026 selvisi varsin pienin vaurioin, oli lopputuloksena keskeytys. 

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Hailwood joutui laahustamaan takaisin varikolle tunnetusti suorasanaisen tallipäällikkönsä Wyerin nuhdeltavaksi. Hän ei ollut varsinaisesti hyvällä tuulella kahden kolmanneksen tallin autoista keskeytettyä kilpailu ennen ensimmäistä neljännestä. Hailwood ei ajanut enää toiste tälle tallille. 

Kaiken kukkuraksi Siffert/Redman -pari joutui keskeyttämään seitsemän kierroksen johtomatkalta muutama tunti puolen yön jälkeen moottorin hajottua ja Elford/Ahrens koki saman kohtalon kuusi tuntia myöhemmin. Ferrarien yritys hajosi sekin kappaleiksi.

Näin kaikkien yllätykseksi toinen Salzburg-Porsche (Attwood/Hermann) nappasi erittäin muistettavan voiton. Tallipäällikkö Wyer tiesi takuuvarmasti, että voittoauto sijoittui aika-ajoissa viisi lähtöruutua auton 917-026 taakse ja oli kilpailussakin keskeytyshetkellä kaksi sijaa takana.

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Steve McQueen ja Le Mans

Osin hyvinkin hämmentäen tuon kilpailun ajan seassa liikkui myös Porsche 908 kamera-autona. Se tallensi aitoa kilpailua käytettäväksi Steve McQueenin tulevaan kilpailusta kertovaan elokuvaan. Tuo elokuva nimettiin hyvin kuvaavasti ja yksinkertaisesti: Le Mans.

Moottoriurheilua rakastaneen McQueenin intohimoprojekti Le Mans teki kaikkensa kuvatakseen äärimmäisen tarkasti huippuluokan kestävyyskilpailuiden jokaista osa-aluetta. Lopputulos yhdistelee taitavasti aitoja vuoden 1970 kilvassa kuvattuja kohtauksia jälkikäteen näyteltyihin studio-otoksiin ja vaikka elokuvassa on kovin vähän vuorosanoja se keräsi mittavasti kehuja realismistaan ja upeista otoksista. 

Elokuvassa McQueenin näyttelemä henkilöhahmo Michael Delaney ajaa elokuvassa useampaakin Porschea, mutta juuri runkonumeron 917-026 Porsche 917 K kohotetaan valkokankaan vaihtoehtotodellisuudessa Le Mansin voittajaksi. Näin kyseessä on kuolematon klassikko.

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Kilvan jälkeen

Tuon jälkeen kori 917-026 palasi JW Automotiven hoiviin, jossa se purettiin ja uusi auto rakennettiin tehtaalta tilatun uuden korin (917-031) ympärille. Käytännöllisistä syistä tuo uusi kori numeroitiin vanhalle tunnukselle (026) ja tämä on myös dokumentoitu vuodelta 1970 olevaan kirjeeseen. Tuo uusiksi rakennettu auto jatkoi kilpakäytössä kahden vuoden ajan. 

Tällä aikaa Hobbsin ja Hailwoodin Le Mansissa ajama kori sai vastaavasti tunnuksen 031 ja palasi Porschelle, jossa se korjattiin varaosakäyttöä varten. Tuosta korista Porsche rakensi vuonna 1971 Porsche 917 Spyderin 5,0-litraisella moottorilla, jonka moottorinumero oli sama (917-031). Tämän yksilön historia tunnetaan tänäkin päivänä ja siihen viitataan tästä eteenpäin autona 917-031/026.

Valmistumisensa jälkeen Team Shell Heckersbruch aloitti sillä vuoden 1971 Interserie-sarjan. Se kiersikin näitä ratoja vielä vuonna 1973 säilyen yllättävänkin kilpailukykyisenä taitavien mekaanikkojen ja upeiden kuljettajien ansiosta alati vahvemmin turboahdettuihin moottoreihin siirtyneitä kilpakumppaneita vastaan.

1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’s

Vielä 1974 sitä saatettiin käyttää kilpailuissa, mutta auto eläköityi pikkuhiljaa harrastajien talleihin. Joskus 80-luvun lopulla 917-031/026 entisöitiin ja entinen tehtaan 917 moottorimekaanikko Gustav Nietsche rakensi moottorista 5,4-litraisen ja dynotulokseksi saatiin 628 hevosvoimaa. Omistaja nauttikin autosta radoilla erilaisissa tapahtumissa vuosikymmenten ajan.

Tunnettu entisöijä Paul Lanzante päästettiin auton kimppuun budjetista murehtimatta nykyisen omistajan aikana. Autoon etsittiin useita alkuperäisiä käyttämättömiä varaosia ja se palautettiin coupéksi alkuperäiseen Porsche 917 K asuun, jossa sillä kilpailtiin vuoden 1970 Le Mansissa ja siten myös valkokankaalla. Interserien ajoilta peräisin oleva 12-sylinterinen moottori on tosin jätetty 5,4-litraiseksi.

Auton mukana toimitetaan kuitenkin myös siihen kuuluva 917 Spyder kori, joka on entisöity. Tämä tarjoaa tulevalle omistajalle mahdollisuuden palauttaa auto tuohon vuoden 1971 Interseriessä esiintyneeseen asuun milloin tahansa. On helppoa todeta kyseessä olevan täysin poikkeuksellinen autoyksilö moottoriurheilun, ja siihen liittyvän elokuvateollisuuden, historiasta.

Alla vielä listaus tällä yksilöllä ajetuista kilpailuista tuloksineen.  

DATEEVENTDRIVERNUMBERRESULT
14 June 1970Le Mans 24 HoursDavid Hobbs/Mike Hailwood22DNF
12 April 1971Nürburgring 300 KMJürgen Neuhaus11
25 April 1971Krähberg-RennenJürgen Neuhaus11
02 May 1971Interserie ImolaJürgen Neuhaus1DNF
06 June 1971Interserie ZolderJürgen Neuhaus14
20 June 1971Internationales Hainz-FinthenJürgen Neuhaus11
04 July 1971Interserie Hockenheim SüdwestpokalJürgen Neuhaus15
11 July 1971Interserie NorisringJürgen Neuhaus1DNF
18 July 1971OberpfalzJürgen Neuhaus1551
25 July 1971Eller-berg-RennenJürgen Neuhaus1881
22 August 1971Interserie KeimolaJürgen Neuhaus14
29 August 1971Mendig - Sports Racing PrototypesJürgen Neuhaus11
12 September 1971500 KM Interserie ImolaJürgen Neuhaus1DNF
03 October 1971Interserie Hockenheim Preis von Baden-WürttembergJürgen Neuhaus14
10 October 1971SauerlandJürgen Neuhaus11
03 April 1972Nürburgring 300 KMJürgen Neuhaus65
06 August 1972Interserie NorisringFranz Pesch294
01 October 1972Interserie Hockenheim Preis von Baden WürttembergFranz Pesch307
24 June 1973Interserie NorisringJürgen Barth235
15 July 1973Interserie Hockenheim SüdwestpokalJürgen Barth235
19 August 1973Interserie Misano, Santa MonicaJürgen Barth236
30 September 1973Interserie Hockenheim Preis von Baden-WürttembergJürgen Barth237

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Nat Twiss & Phil Norton / RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat