24.7.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 917 K Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä uniikki Porsche 917 K osallistui Le Mansin 24 tunnin ajoon sekä kilpailussa että elokuvissa. Toivottavasti Steve McQueen on tuttu nimi. Mikäli et pysty kukistamaan heitä, liittoudu. Porsche halusi saavuttaa Le Mansin 24 tunnin ajon voiton, mutta voittoa ei tuntunut heltiävän millään. Tämä on tarina siitä kuinka Porsche 917 voitti radalla ja Porsche 917 K Steve McQueenin elokuvassa.JW Automotive Engineering nousi tärkeäksi nimeksi moottoriurheilussa vastattuaan Fordin kahdesta Le Mans voitosta vuosina 1968 ja 1969. Näistä jälkimmäinen oli Stuttgartissa erityisen kivulias, kun Ickx/Oliver ja GT40 päihitti 24 tunnin kilvanajon jälkeen tehtaan Porsche 908:n ja Hermann/Larrousse -parin vain hieman yli 100 metrin erolla. Tuntui kuin Porsche ei tulisi ikinä voittamaan Le Mansia.Samaan aikaan JW Automotive Engineering etsi jo uutta kilpuria seuraava vuotta varten ja Porsche halusi valjastaa tämän osaamisen omaan käyttöönsä. Yhteistyötä tehtiin täydellä tehtaan tuella Gulf-Porsche-vaakunan alla. Tallin johdossa jatkoi kunnioitusta herättänyt John Wyer ja hänen apunaan toimi vain hieman vähemmän uhkaavan ulosannin omannut David Yorke.Yhteistyö alkoi uskomattomalla tavalla, kun JW Automotiven tallin autot voittivat viisi ensimmäisestä kuudesta kisasta, joihin lukeutui myös maineikas Daytonan 24 tunnin ajo. Le Mansiin he ilmoittivat kaksi 4,9-litraisella moottorilla varustettua autoa (917-016 ja 917-017/004) kuljettajinaan Pedro Rodriguez/Leo Kinnunen ja Jo Siffert/Brian Redman. Kolmas auto oli uusi 4,5-litraisella moottorilla varustettu 917-026 ratissaan David Hobbs sekä moninkertainen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari Mike Hailwood. Juuri tuo viimeksi mainittu runkonumeron 917-026 Porsche 917 K on nyt huutokaupattavana, mutta emme ole vielä ehtineet edes aloittaa sen upeaa tarinaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1970 Porsche 917 K – RM Sotheby’sVuoden 1970 Le Mansin 24 tunnin ajon lähtölista on eräs kaikkien aikojen upeimpia asettaen vastakkain kahdeksan Porsche 917 ja peräti yksitoista Ferrari 512 -kilpa-autoa. Pitkällä perällä muotoiltu Porsche Salzburgin 917 Langheck nappasi Elford/Ahrens -parin ohjastamana paalupaikan ajalla 3 minuuttia 19 sekuntia ja 8 kymmenystä, näin tuo rata kierrettiin ensimmäistä kertaa alle 200 sekunnin ja yli . Sitä seurasi tehtaan Ferrari 512 (Vaccarella/Giunti), kolmanneksi sijoittui 917 Siffert/Redman ja viidenneksi Rodriguez/Kinnunen. Tarinamme kannalta keskiössä oleva pari Hobbs/Hailwood sijoittui kovassa seurassa kunnioitettavasti kymmenenteen ruutuun.Elford heilutti tahtipuikkoa alusta alkaen sekä Siffertin ja Rodriguezin että Ferrarin tehdaskuljettajien Merzarion ja Vaccarellan edellä. Hobbs sai loistavan lähdön nousten peräti viidenneksi ennen ensimmäistä tankkausta. Rodriguezin aikainen kesketys nosti Hobbsin autolla 917-026 jo neljänneksi. Heti ensimmäisen kuljettajanvaihdon jälkeen pari onnistui kipuamaan jo kolmannelle sijalle, mutta katastrofi odotti jo kulman takana. Hailwood kieltäytyi tulemasta varikolle vaihtamaan sadekelin renkaat rankan sateen alettua – hän halusi välttämättä jatkaa välikelin renkailla. Tämä päätös mahtoi kalvata mieltä hänen loppuelämänsä ajan.Mike the Bike menetti auton hallinnan Dunlopin mutkassa kierroksella 49 luisuen Facettin ohjastaman Alfa T33/3:n kylkeen. Vaikka 917-026 selvisi varsin pienin vaurioin, oli lopputuloksena keskeytys. Hailwood joutui laahustamaan takaisin varikolle tunnetusti suorasanaisen tallipäällikkönsä Wyerin nuhdeltavaksi. Hän ei ollut varsinaisesti hyvällä tuulella kahden kolmanneksen tallin autoista keskeytettyä kilpailu ennen ensimmäistä neljännestä. Hailwood ei ajanut enää toiste tälle tallille. Kaiken kukkuraksi Siffert/Redman -pari joutui keskeyttämään seitsemän kierroksen johtomatkalta muutama tunti puolen yön jälkeen moottorin hajottua ja Elford/Ahrens koki saman kohtalon kuusi tuntia myöhemmin. Ferrarien yritys hajosi sekin kappaleiksi.Näin kaikkien yllätykseksi toinen Salzburg-Porsche (Attwood/Hermann) nappasi erittäin muistettavan voiton. Tallipäällikkö Wyer tiesi takuuvarmasti, että voittoauto sijoittui aika-ajoissa viisi lähtöruutua auton 917-026 taakse ja oli kilpailussakin keskeytyshetkellä kaksi sijaa takana.Steve McQueen ja Le MansOsin hyvinkin hämmentäen tuon kilpailun ajan seassa liikkui myös Porsche 908 kamera-autona. Se tallensi aitoa kilpailua käytettäväksi Steve McQueenin tulevaan kilpailusta kertovaan elokuvaan. Tuo elokuva nimettiin hyvin kuvaavasti ja yksinkertaisesti: Le Mans.Moottoriurheilua rakastaneen McQueenin intohimoprojekti Le Mans teki kaikkensa kuvatakseen äärimmäisen tarkasti huippuluokan kestävyyskilpailuiden jokaista osa-aluetta. Lopputulos yhdistelee taitavasti aitoja vuoden 1970 kilvassa kuvattuja kohtauksia jälkikäteen näyteltyihin studio-otoksiin ja vaikka elokuvassa on kovin vähän vuorosanoja se keräsi mittavasti kehuja realismistaan ja upeista otoksista. Elokuvassa McQueenin näyttelemä henkilöhahmo Michael Delaney ajaa elokuvassa useampaakin Porschea, mutta juuri runkonumeron 917-026 Porsche 917 K kohotetaan valkokankaan vaihtoehtotodellisuudessa Le Mansin voittajaksi. Näin kyseessä on kuolematon klassikko.Kilvan jälkeenTuon jälkeen kori 917-026 palasi JW Automotiven hoiviin, jossa se purettiin ja uusi auto rakennettiin tehtaalta tilatun uuden korin (917-031) ympärille. Käytännöllisistä syistä tuo uusi kori numeroitiin vanhalle tunnukselle (026) ja tämä on myös dokumentoitu vuodelta 1970 olevaan kirjeeseen. Tuo uusiksi rakennettu auto jatkoi kilpakäytössä kahden vuoden ajan. Tällä aikaa Hobbsin ja Hailwoodin Le Mansissa ajama kori sai vastaavasti tunnuksen 031 ja palasi Porschelle, jossa se korjattiin varaosakäyttöä varten. Tuosta korista Porsche rakensi vuonna 1971 Porsche 917 Spyderin 5,0-litraisella moottorilla, jonka moottorinumero oli sama (917-031). Tämän yksilön historia tunnetaan tänäkin päivänä ja siihen viitataan tästä eteenpäin autona 917-031/026.Valmistumisensa jälkeen Team Shell Heckersbruch aloitti sillä vuoden 1971 Interserie-sarjan. Se kiersikin näitä ratoja vielä vuonna 1973 säilyen yllättävänkin kilpailukykyisenä taitavien mekaanikkojen ja upeiden kuljettajien ansiosta alati vahvemmin turboahdettuihin moottoreihin siirtyneitä kilpakumppaneita vastaan.Vielä 1974 sitä saatettiin käyttää kilpailuissa, mutta auto eläköityi pikkuhiljaa harrastajien talleihin. Joskus 80-luvun lopulla 917-031/026 entisöitiin ja entinen tehtaan 917 moottorimekaanikko Gustav Nietsche rakensi moottorista 5,4-litraisen ja dynotulokseksi saatiin 628 hevosvoimaa. Omistaja nauttikin autosta radoilla erilaisissa tapahtumissa vuosikymmenten ajan.Tunnettu entisöijä Paul Lanzante päästettiin auton kimppuun budjetista murehtimatta nykyisen omistajan aikana. Autoon etsittiin useita alkuperäisiä käyttämättömiä varaosia ja se palautettiin coupéksi alkuperäiseen Porsche 917 K asuun, jossa sillä kilpailtiin vuoden 1970 Le Mansissa ja siten myös valkokankaalla. Interserien ajoilta peräisin oleva 12-sylinterinen moottori on tosin jätetty 5,4-litraiseksi.Auton mukana toimitetaan kuitenkin myös siihen kuuluva 917 Spyder kori, joka on entisöity. Tämä tarjoaa tulevalle omistajalle mahdollisuuden palauttaa auto tuohon vuoden 1971 Interseriessä esiintyneeseen asuun milloin tahansa. On helppoa todeta kyseessä olevan täysin poikkeuksellinen autoyksilö moottoriurheilun, ja siihen liittyvän elokuvateollisuuden, historiasta.Alla vielä listaus tällä yksilöllä ajetuista kilpailuista tuloksineen. DATEEVENTDRIVERNUMBERRESULT14 June 1970Le Mans 24 HoursDavid Hobbs/Mike Hailwood22DNF12 April 1971Nürburgring 300 KMJürgen Neuhaus1125 April 1971Krähberg-RennenJürgen Neuhaus1102 May 1971Interserie ImolaJürgen Neuhaus1DNF06 June 1971Interserie ZolderJürgen Neuhaus1420 June 1971Internationales Hainz-FinthenJürgen Neuhaus1104 July 1971Interserie Hockenheim SüdwestpokalJürgen Neuhaus1511 July 1971Interserie NorisringJürgen Neuhaus1DNF18 July 1971OberpfalzJürgen Neuhaus155125 July 1971Eller-berg-RennenJürgen Neuhaus188122 August 1971Interserie KeimolaJürgen Neuhaus1429 August 1971Mendig - Sports Racing PrototypesJürgen Neuhaus1112 September 1971500 KM Interserie ImolaJürgen Neuhaus1DNF03 October 1971Interserie Hockenheim Preis von Baden-WürttembergJürgen Neuhaus1410 October 1971SauerlandJürgen Neuhaus1103 April 1972Nürburgring 300 KMJürgen Neuhaus6506 August 1972Interserie NorisringFranz Pesch29401 October 1972Interserie Hockenheim Preis von Baden WürttembergFranz Pesch30724 June 1973Interserie NorisringJürgen Barth23515 July 1973Interserie Hockenheim SüdwestpokalJürgen Barth23519 August 1973Interserie Misano, Santa MonicaJürgen Barth23630 September 1973Interserie Hockenheim Preis von Baden-WürttembergJürgen Barth237Teksti: Henri Posa, Kuvat: Nat Twiss & Phil Norton / RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: NSU Ro 80 by Pininfarina 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon