24.12.2022

Huutokauppahelmet – Renault Clio Williams ja ralliluokittelun riemut

Renault Clio Williams I huutokauppa luokittelu ralli F1

Monien pienten autojen tavoin myös Renault Cliosta on moneksi. Vuonna 1994 Clio oli lähdössä rallitaipaleille ja nimikumppaniksi haettiin F1:stä tuttu Williams.

Ensimmäisen sukupolven Renault Clio oli toki esiintynyt edukseen jo 16S/16V-versioina, joissa 1,8-litrainen moottori ja 137 hevosvoimaa tuntuivat paljolta alle 1 000 kilogramman autossa. Tarvittiin kuitenkin lisävaihde, sillä Renault halusi viedä Clion ralliin A- ja N-ryhmiin, mikä vaatisi 2 500 luokitteluautoa.

Ratkaisuksi syntyi Renault Sportin taidonnäyte Renault Clio Williams. Nimi lainattiin Renaultin yhteistyökumppanilta Formula 1:ssä, vaikka Williamsilla ei ollutkaan roolia auton suunnittelussa. F1-kytkös saatiin kuitenkin käyttämällä autoa turva-autona kaudella 1996.

Renault Clio Williams I huutokauppa luokittelu ralli F1

Vaikka auton 2,0-litrainen moottori oli sukua Clio 16S:n vastaavalle, oltiin siihen tehty iskutilavuuden kasvatuksen lisäksi kansimuutoksia, dieselistä lainatun kampiakselin ja moottori sai oman öljynjäähdyttimen. Hienoisesti kasvaneen huipputehon (150 hv) lisäksi muutoksilla saatiin lisää vääntöä sekä huipussa että kierrosalueessa mitattuna.

Myös viisivaihteinen manuaalilaatikko, tukivarret ja raideväli saivat päivityskierroksen. Renault Sport huolehti autosta myös vahvistetulla etuapurungolla, jäykemmällä alustalla ja tymäkämmillä vakaajilla.

Renault Clio Williams I huutokauppa luokittelu ralli F1

Muutoslistan kruunasivat hienovaraiset ulkonäköviilaukset, kuten konepellin ilmanottoskuuppi, kultasävyiset Speedline-vanteet ja sininen Bleu Sport -värisävy ensimmäisen sarjan autoissa. Sisätiloissa harmaat etuistuimet saivat reilut sivuttaistuet ja mittaristoa täydennettiin lisämittareilla, joiden tausta on sininen.

Oliko resepti sitten toimiva? Kyllä vain! Luokittelusyistä autoja tarvittiin 2 500 kappaletta, mutta jo ensimmäisen tuotantosarjan kohdalla autoja tehtiin 3 800 kysynnän ansiosta. Lisäksi Clio Williamseja valmistettiin numeroimattomina tuotantoerinä II ja III -sarjojen verran, nostaen autojen kokonaismäärän yli 12 000 kappaleen. Toisaalta autot olivat suosittuja moottoriurheilussa, joten autoja käytettiin sekä kilpailu- että varaosakäytössä.

Renault Clio Williams I huutokauppa luokittelu ralli F1

Muun muassa brittiläinen Evo-lehti kommentoi, että Renault Clio Williams oli ensimmäinen "hot hatch", joka kykeni syrjäyttämään Peugeot 205 GTi:n valtaistuimelta. Autojen välissäkin on tosin merkittävästi aikaa, mutta helpolla 1990-luku ei päihittänyt 1980-lukua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1994 Renault Clio Williams I #2180

Alankomaissa myytävä Renault Clio Williams I on alkuperäistä tuotantosarjaa numerolla 2180. Auton matkamittarissa on 144 856 kilometriä ja myös auton viimeisin öljynvaihto on tehty samalla kilometrilukemalla. Auto on viimeksi katsastettu Suomessa vuonna 2020, jolloin auton kilometrimäärä oli 144 258 km.

Renault Clio Williams I huutokauppa luokittelu ralli F1

Maalipinnan kunto on yleisesti hyvä, sillä auton kyljet on maalattu uudelleen jossain vaiheessa. Keulassa, etupyöränkaarien takaosassa ja takapyöränkaarien etuosassa on joitain kiveniskemiä. Sisustassa kangasverhoilu on hyvässä kunnossa ja istuimissa näkyy kevyttä käytön jälkeä. Myyjän mukaan ovitaskujen muovit ovat kovettuneet ja kuljettajan ovenkahva on murtunut. Pientä käyttöä näkyy myös ikkunoiden kytkimissä.

Autossa ei ole vikoja ja sen mukana tulee ohjekirja ja huoltohistoria. Auton pakoputkisto on vaihdettu Supersprintin valmistamaan.

Lähde ja kuvat: Collecting Cars Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat