12.3.2022

Huutokauppahelmet – Riva Ferrari 32

1990 Riva Ferrari 32 – RM Sotheby´s

Tanssiva ori on kestopäällysteellä moottoriurheilun kuninkuusluokan kiistaton ykkönen. Riva Ferrari 32 ei kulje maalla vaan merellä.

Vaikka olisit onnekkaassa asemassa kerännyt tallisi täyteen Ferrarin mallistoa sekä katulaillisina malleina että kilpa-autoina, tämä yksi tuote sieltä vielä todennäköisesti puuttuu. Italian ori on nimittäin saatavilla myös vetten päälle. Riva Ferrari 32 kelpaa aivan varmasti sekä suuremmille järville että merelle.

RM Sotheby’s järjestää Fort Lauderdalen huutokauppatapahtuman Floridassa maaliskuun loppupuolella. Toivottavasti Ferrarin fanit, todelliset Tifosot, osaavat kuvitella hevosmerkin myös moottoriratojen ulkopuolella, sillä sille on nyt tarvetta.

1990 Riva Ferrari 32 – RM Sotheby´s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1990 Riva Ferrari 32 – RM Sotheby´s

Huutokaupattava Riva Ferrari 32 omaa hieman samankaltaiset ilmanottoaukot, jollaisia Testarossa meidät opetti rakastamaan ja tämä mielikuva tyydyttäisi varmasti venettä suunnitelleita tahoja. Suurin osa sekä purjeveneistä että jahdeista on maalattu kiiltävänvalkoiseksi, joten Ferrarin räiskyvänpunainen Rosso Corsa erottaa tämän massasta.

Itse asiassa massasta erottumisen väittämä ulottuu maalipintaakin syvemmälle. Tämän veneen harvinaisuus saa monet rajoitetun erän Ferrarin automallit näyttämään tusinatuotteilta. Vain 40 yksilöä valmistettiin, joista tämä on numero 28.

Kuljettajakeskeisellä komentosillalla havaitsee useita viitteitä merkin moottoriajoneuvojen perinteisiin. Ohjauspyörä on luonnollisesti kolmipuolainen ja päällystetty nahalla ja sen takaa löytyy korkean kontrastin VDO:n mittaristo, joten esimerkiksi Testarossan omistaja tuntee olonsa välittömästi kotoisaksi. Vesitiiviys on tosin hieman paremmalla tolalla kuin merkin katuautoissa.

1990 Riva Ferrari 32 – RM Sotheby´s

Sen sijaan autoista poiketen tämä vene on suunniteltu pidempääkin oleskelua, suorastaan elämistä, varten. Itse asiassa mallinimi kertoo veneen pituuden jaloissa ja kyseessä on siten takuulla eräs pisimmistä koskaan valmistetuista Ferrareista.

Kattavasti varusteltu kajuutta sisältää makuutilat kahdelle. Lisäksi kannen alle on rakennettu äänentoistojärjestelmä valmistusajankohdan trendien mukaisesti cd-soittimen ja radion ympärille. Tässä Ferrarissa kelpaisi yöpyä.

Ferrari Testarossa sai täydet 12 pyttyä, mutta tässäkin suhteessa Riva Ferrari 32 pyrkii nokittamaan. Sen Vulcano 400 V8 -moottorissa on todellakin vain kahdeksan sylinteriä, mutta moottoreita on siksi kaksi kappaletta. Yksittäiselle moottorille luvattiin uutena 390 hevosvoimaa ja Borg Warnerin vaihteisto hoitaa voiman välityksen potkureille.

Kapteeni kykenee käskyttämään moottoreita myös erikseen. Rollan potkureiden kautta huippunopeuden pitäisi olla 54 solmua, joten pelkästä näyttelyesineestä on turha puhua.

1990 Riva Ferrari 32 – RM Sotheby´s

Tehokkailla moottoreilla ja hiilikuitusiivellä varustettu punainen moottorivene tekee kyllä kulkuaikeensa selväksi. Tämä on toisaalta veneitä tuntevalle täysin selvä asia jo kyseisen tuotteen valmistaneen Rivan logosta. Se on omalla alallaan verrattavissa Ferrariin, vaikka juuret juontavat vielä selvästi pidemmälle aina vuoteen 1842 asti.

Huutokaupattava yksilö on käynyt läpi mittavan huollon vuonna 2015 ja ylläpitoon onkin kulunut jo yli 100 000 dollaria edellisen omistajan kuittipinon perusteella. Siihen nähden, tai juuri siitä johtuen, veneen 100 000 - 150 000 dollarin hintapyyntihän on suorastaan kohtuullinen. Tutummassa valuutassa tuo lukema on tällä hetkellä noin 90 000 - 135 000 euroa.

Teksti: Henri Posa, kuvat: Jasen Delgado/RM Sotheby’s ja lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat