5.9.2020

Huutokauppahelmet – Ferrari Testarossa

1991 Ferrari Testarossa rear quarter - RM Sotheby's

Valkoinen Ferrari Testarossa on ollut 80-luvun unelma siitä lähtien kun Miami Vice alkoi pyörimään televisiossa. Tämä yksilö on tosin viimeistä vuosimallia ja siten 90-luvun puolella valmistettu.

Ferrari Testarossa on vuonna 1984 tuotantoon tullut keskimoottorinen urheiluauto, jonka voimanlähteenä toimii V12. Sen seuraajina nähtiin teknisesti hyvin samankaltaiset 512 TR ja 512 M, jotka venyttivät tuotantoa aina vuoteen 1996 asti. Testarossa tarjosi jo 80-luvulla lähes 400 hevosvoimaa. 

Kun Testarossan tuotanto päättyi vuonna 1991, siitä oli jo kasvanut kulttiklassikko. Yhteensä 7 177 kappaletta valmistui tehtaalta ja siten arvokas lippulaivamalli oli merkille myyntimenestys. Ferrarin standardeilla tuo on suuri lukema pitkälti käsityönä valmistettavia autoja.

Väreistä eräs yleisimpiä lienee punainen Rosso, joten se ei auta erottumaan mallin kokoontumisajoissa. Jos Pininfarinan muotoilema auto onkin pysäyttävä missä tahansa värissä, niin erityisen vaikuttava ja harvinainen se on valkoisena. Myös Miami Vice kasvatti varmasti valkoisen haluttavuutta. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1991 Ferrari Testarossa – RM Sotheby’s

Lauantaina 5.9.2020, eli jutun julkaisun kanssa samana päivänä, huutokaupattava vuosimallin 1991 Ferrari Testarossa on valkoinen vaaleanruskealla verhoilulla – juurikin kuten alkuperäisessä Miami Vice -televisiosarjassa. Tässä yksilössä on tosin hieman tummempaa ruskeaa esimerkiksi kojelaudassa. 

Tämä Testarossa toimitettiin uutena Lake Forest Sports cars myymälään Illinoisin osavaltion Lake Forestiin. Autolla on ollut vain kolme omistajaa uudesta ja heistä ensimmäinen piti autoa vuoteen 1996 asti. Toisen omistajan hallusta auto myytiin vuonna 2016 yksityiskokoelmaan Floridan osavaltioon, joten ehkä se on jopa nähnyt Miamin. 

Kaikkien kolmen omistajan aikana auton mittarilukemaksi on kierinyt vain 6 890 mailia uudesta. Ilahduttavasti auton kunto vastaa mittarilukemaa sekä ulkoa että sisältä – myös kaikki paneelit istuvat ainakin yhtä hyvin kuin tehtaalta lähtiessään. Maalipinnan uskotaan olevan alkuperäinen ja tähän viittaa myös maalinpaksuus, joka on kauttaaltaan välillä 106 - 143 mikrometriä. 

Etulipassa ja auton alla on vain lieviä jälkiä, joka myös osaltaan kertoo auton pidosta ja kertyneistä maileista. Toki sisätiloissakin näkyy ajan jäljet, mutta kunto on silti hieno. Nahkapinnat ovat siistejä, ovipahvit puhtaat ja koko kojelauta istuu kauniisti ilman ainuttakaan halkeamaa.  

Myös konehuone jatkaa samaa linjaa ja sitä kelpaakin esitellä. Kuuluisan 4,9-litraisen V12-moottorin sylinterikansien punainen ryppymaalikin on upeassa kunnossa – mainitaan nyt vielä varmuuden vuoksi että kyseessä ei suinkaan ole vastaiskumoottori 180 asteen sylinterikulmasta huolimatta. Pakoputkistona on italialainen Tubi Style, mutta alkuperäinen toimitetaan auton mukana.

Hienosti pidetty ja vähän ajettu viimeistä vuosimallia edustava valkoinen Ferrari Testarossa on melkoinen 80-luvun ikoni. Auton mukana toimitetaan alkuperäiset käyttöohjekirjat, takuutodistus ja muu materiaali nahkakansiossa sekä lisäksi pino vanhoja valokuvia, osittainen huoltohistoria, vararengas, työkalut ja alkuperäinen pakoputkisto. Kymmenisen vuotta takaperin räjähtäneisiin klassikkoautojen hintoihin nähden tämän Testarossan hinta-arvio (130 000 - 160 000 dollaria) tuntuu jopa jokseenkin siedettävältä.

1991 Ferrari Testarossa front quarter - RM Sotheby's

Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat