18.12.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Ruf BTR Stage III Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun 1980-luvun kaipuu käy kestämättömän kovaksi, Ruf BTR Stage III ahtaa elämään uutta intoa. Tässä pannaan Porsche toiseen potenssiin. Tällä hetkellä Singerin esimerkillä rakennettujen, viritettyjen ja jossain tapauksissa jopa paranneltujen klassisten 911-mallien markkinoita katsellessa unohtuu helposti, että kyseessä ei ole kovinkaan uusi konsepti. Jo Stuttgartin tamman alkuajoilta saakka koripajat ja insinöörit pyrkivät lisäämään oman kädenjälkensä jo valmiiksi upeisiin tuotteisiin. Ruf BTR Stage III on eräs esimerkki 1980-luvulta. Monelle Porschesta haaveilevalle, tai sellaisia omistavalle, eräs toinenkin saksalaismerkki omaa paikan samoissa pilvissä. Tietyllä tapaa, ainakin hinnaltaan, Porschen yläpuolella toimiva Ruf on tehnyt Porschen tuotteista vieläkin hurjempia. Alois Ruf on rakentanut Pfaffenhausenin tiloissaan kalustoa asiakkaille, jotka ovat vaatineet yhä enemmän ja enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1985 Ruf BTR Stage III – RM Sotheby´sOsin Ruf pystyi hyödyntämään materiaaleja ja ratkaisuja, jotka olisivat olleet Porschelle yksinkertaisesti liian kalliita sarjatuotantoautoihin. Ylpeästi Rufin logoja kantaneet autot hyödynsivät esimerkiksi turboahtimia, joilla autoista kutiteltiin vielä rutkasti enemmän tehoja. Kun Porschen legendaarinen 930 Turbo tuotti 80-luvulla noin 300-hevosvoimaa, Ruf BTR tarjosi lähtökohtaisesti 369 hevosvoimaa. Huutokauppahelmenä esiintyvän, tummansiniseen erikoisväriin maalatun, ja samoin sinisillä sisätiloilla varustellun, Ruf BTR Stage III -yksilön lukemat olivat vieläkin hurjemmat.Herkullisen leveällä korilla, viisipuolaisilla 17-tuumaisilla kevytmetallivanteilla ja tunnuksenomaisella takasiivellä varusteltu RUF BTR on ollut mielipuolinen näky tehtaalta tullessaan. Rufin insinöörit parantelivat muun muassa jäähdytystä, mäntiä ja polttoaineensyöttöä. Jokainen BTR valmistettiin tilauksesta, joten käytännössä joka ikinen yksilö on ainutlaatuinen. Silti erot näiden välillä ovat selvästi pienempiä kuin Rufin ja Porschen 930-versioiden. Toisen polttoainesuuttimen lisääminen jokaiseen pyttyyn, ratkaisun joka periytyi DTM-sarjasta, auttoi hallitsemaan polttoaineensyöttöä aiempaa paremmin. Keulaan lisätty öljynjäähdytin ja tehokkaampi välijäähdytin auttoivat pitämään lämmöt kurissa.Itse Alois Ruf suunnitteli tämän BTR:n rakentamista yhdessä auton alkuperäisen omistajan kanssa. Tästä on tallella useita käsinkirjoitettuja kirjeitä, joiden allekirjoituksena on pajan omistajan lempinimi “Luis”. Jo pelkät kirjeet olisivat arvokkaita kenelle tahansa Rufin historiasta kiinnostuneelle ja mukana on muun muassa käsin piirretty luonnostelma pakosarjan muutoksista ilmamassamittarin paremman sijoittelun sallimiseksi.Silti auton ensimmäinen omistaja pyysi vuonna 1991 faksin välityksellä Rufia rakentamaan autosta astetta nopeamman niin sanotun “Stage III” paketin avulla. Viestissä omistaja kertoi ajavansa autoa moottoriratojen lisäksi kadulla ja tahtoi tähän soveltuvan moottorin.Toisaalla sisätilojen puolella osa Rufin rakentamista autoista keskittyi keveyteen poistamalla perusmukavuudetkin, tämä yksilö oli kuitenkin suunnattu ylellisyyden suuntaan. Ohjaamossa oli radio, auton ulkoväriin sävytetyt sähkösäätöiset istuimet sekä arkikäytettävyyden kannalta oleellinen ilmastointi. Ei ohjaamo silti täysin Porschen jäljiltä ollut. Rufin mittaristo ja ohjauspyörä kertoivat mistä on kyse. Tämä yksilö sai myös Stage III -päivityksen matkassa kaksi lisävaihdetta, eli kepistä voi valikoida haluamansa vaihteen aina kuudenteen pykälään saakka. Etuistuimien väliin sijoitettu huomiota herättävä namiska on varustettu viestillä “Ladedruck”, josta siis ahtopainetta säädetään.Lienee sanomattakin selvää, että tämänkaltainen kokonaisuus saa kuolan valumaan moneltakin Porsche-harrastajalta tai muulta autofanaatikolta. Toisin kuin Singerin kanssa, tämän valmistumista ei enää tarvitse jonotella nimi listalla. Alustava hinta-arvio on toki ilmeen peruslukemille palauttava 325 000 - 375 000 dollaria, eli noin 287 000 - 331 000 euroa.Teksti: Henri Posa, kuvat: Josh Sweeney/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen