10.5.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – varo vaaleaa verhoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestiautomme vaaleaa verhoilua olisi hoidettava tavallista tarkemmin. Vaalea sisusta on sekä uhka että mahdollisuus. Mikä ihana eleganssi ja tilan tuntu käyttötestiautomme sisätiloissa vallitseekaan. Tilaa on itse asiassa ihan mittanauhallakin runsaasti, mutta sisätilojen valinnat korostavat tätä entisestään. Vaaleaa verhoilua on kuitenkin varottava aivan toisella tavalla. Päätöstä kannattaa harkita kahteen kertaan. Tiedän sanoneeni samaa myös mattamaalipinnan valitsemisesta eikä sekään kaduta. Toisinaan päätöksiä kannattaa katsella myös käytännön kannalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaaleaa verhoilua on rähmitty sormin Moottorin käyttötestiautolla on kirjoitushetkellä taitettu jo yli 27 000 kilometriä. Se on auton eliniänodotteessa vielä varhaislapsuus, mutta toki kunnioitettava lukema ottaen huomioon verrattain lyhyen aikavälin. Tässä ajassa auton sisätilat eivät vielä yleensä näytä kulumisen merkkejä. Tarkempi lukija huomasi matkassa sanan yleensä. Väite on epätosi esimerkiksi kestotestiautomme kohdalla. Verhoilumateriaalit ovat pitäneet pintansa hienosti eikä laadussa ole valittamista. Minkäänlaista alustavaa suojaamista tai sitä seuraava ylläpitoa ei kuitenkaan ole tehty. Nämä ovat vaalean verhoilun kohdalla molemmat virheitä. Ei likaa tule sen enempää kuin tummaankaan sisustaan, se vain näkyy eri tavalla. Likaiset ihohuokoset, näpeistä irtoava rasva ja kaikki muu mahdollinen epäpuhtaus korostuu tummana kerroksena vaaleassa oviverhoilussa ja keskikonsolin kyynärnojassa. Vaaleisiin istuimiin on tarttunut rutkasti sinistä väriä farkuista. Puhtaanapito puoli ruokaa Nämä pinnat olisi kannattanut suojata uutena. Moottorin Autonhoitojuttusarja on testannut kankaalle soveltuvan tuotteenkin. Tästäkään huolimatta ongelma ei ole merkittävä, sillä säännöllinen puhdistus pitää pinttymät poissa ja pinnat puhtaana. Tätäkään ei ole muistettu tehdä. Saamme silti pinnat varsin siisteiksi ja kohtuullisen pienellä vaivalla. Sisätiloihin tarkoitettu ”quick detailer” eli niin sanottu pikakiilloke riittää pehmeän froteeliinan kanssa vielä tässä kohti. Tämänkin olemme neuvoneet ja tarvittaessa löytyisi vielä tehokkaampia keinoja. Käytännössä liinaa kostutetaan kevyesti suihkuttamalla siihen ainetta ja aine levitetään pinnalle, kunnes jäämiä ei juuri näy. Tämän jälkeen kaikki mahdollinen kosteus kuivataan vielä liinan kuivalla puolella. Pinttyneet tahrat saattavat vaatia hieman hankaamista, mutta erityisen kovia otteita on vältettävä – on parempi vaihtaa tehokkaampiin, tai ennemminkin kyseiseen tahraan keskittyviin, kemikaaleihin. Moottorin verkossa jo kerran aiemmin vilahtanut, käyttämämme Chemical Guysin Inner Clean jättää jälkeensä lievästi ananasta ja kookosta muistuttavan tuoksun. Tämä voi joko miellyttää tai ärsyttää, mutta allekirjoittanut myöntää pitävänsä siitä. Pintojen pyyhintään ei kovin montaa minuuttia kulu. Aivan kaikkein pinttyneimpiin tahroihin tämä ei pysty, mutta ruma tasaisen epätasainen likakalvo saadaan irtoamaan. Uutuuttaan kiiltävä tai vain asiallisesti puhdistettu vaalea verhoilu näyttää valoisalta, avaralta ja ilahduttavan raikkaalta. Ehkä vika ei olekaan autossa, vaan omistajassa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku