14.6.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 todisti: sähköauto on halpa huoltaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on perustellut sähköauton hankintaa pienemmillä käyttövoimakustannuksilla. Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiauton huolto-ohjelmaan tutustuminen kuitenkin osoittaa, ettei tämä ole ainoa asia missä sähköautoilla säästää rahaa. Eräs sähköautojen eduista on vähäinen huoltotarve. Polttomoottoriautoissa kriittisimmät määräaikaishuollon tarpeet liittyvät moottoriin ja voimansiirtoon, kun taas sähkömoottori ei juuri huoltoa kaipaa ja voimansiirtokin on yksinkertaisempi. Tämä ei kuitenkaan poista huoltotarvetta täysin. Etenkin alustan ja jarrujen osat on syytä pitää kunnossa ajoturvallisuuden varmistamiseksi. Päätimme tarkastella asiaa Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiautomme kautta, ja täytyy sanoa sen huolto-ohjelman näyttävän totuttuun verrattuna suorastaan tyngältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmea erilaista Huolto-ohjelman mukaan Ioniq 5 kuuluu huoltaa Suomessa 30 000 kilometrin tai kahden vuoden välein, sen mukaan kumpi näistä tulee ensin täyteen. Huoltojärjestys on yksinkertaistettuna pieni huolto, iso huolto, pieni huolto, iso huolto plus alennusvaihteiston öljyt. Pikkuhuoltoon kuuluu raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihto. Kysyimme huoltojen hintoja muutamalta viralliselta Hyundai-huollolta ympäri Suomen: näistä edullisin oli Seinäjoen Autotalolla, jossa pienelle huollolle jäi hintaa 215 euroa. Kallein vastine löytyi pääkaupunkiseudulla, mutta silti huollon hinta jäi 250 euroon. ”Isoon huoltoon” kuuluvat samat toimenpiteet kuin pikkuhuoltoonkin, mutta lisäksi tehdään jäähdytinnesteiden vaihto. Huomattavaa on, että Ioniq 5:ssä on kaksi erillistä nestekiertoa: sähkömoottoreita jäähdytetään tavallisella jäähdytinnesteellä, korkeajännite-elektroniikkaa puolestaan kalliimmalla alhaisen sähkönjohtavuuden nesteellä. Hintaa tälle huollolle tulisi 467–515 euroa. Kahdeksan vuotta reilulla 1 500 eurolla Joka neljännessä huollossa ison huollon repertoaariin lisätään vielä alennusvaihteiston öljyjen vaihto. Tämän kalleimman huoltokokonaisuuden hinnat vaihtelivat 605–630 euron välillä. Kaikkiaan 120 000 kilometrin tai kahdeksan vuoden huolto-ohjelmalle hinnaksi tulisi 1 527–1 580 euroa, joka on varsin edullinen setti. Vertailun vuoksi: Hyundai Tucson -mallille jo kuuden vuoden / 90 000 kilometrin huoltojen hinnaksi tulisi 2 256 euroa –näihin sisältyy muun muassa öljyjen, hihnojen ja tulppien vaihtoja. Ei tässä kuitenkaan kaikki Täytyy kuitenkin muistaa, että määräaikaishuollot eivät ikinä ole kaikki mitä autolle tarvitsee tehdä. Sähköautojenkin alusta on toteutettu samaan tapaan kuin polttomoottoriautojenkin, ja ajan saatossa erilaiset puslat ja nivelet kuluvat väkisinkin vaihtokuntoon. Kuitenkin, perushuollot sähköautolle ovat polttomoottoriautoja edullisempia. Tämä saattaa tulla tulevaisuudessa vaikuttamaan myös siihen millaisia korjaamopalveluita on tarjolla – töiden vähentyessä jatkossa myös mekaanikkojen tarve tulee vähenemään. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku