14.6.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 todisti: sähköauto on halpa huoltaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on perustellut sähköauton hankintaa pienemmillä käyttövoimakustannuksilla. Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiauton huolto-ohjelmaan tutustuminen kuitenkin osoittaa, ettei tämä ole ainoa asia missä sähköautoilla säästää rahaa. Eräs sähköautojen eduista on vähäinen huoltotarve. Polttomoottoriautoissa kriittisimmät määräaikaishuollon tarpeet liittyvät moottoriin ja voimansiirtoon, kun taas sähkömoottori ei juuri huoltoa kaipaa ja voimansiirtokin on yksinkertaisempi.Tämä ei kuitenkaan poista huoltotarvetta täysin. Etenkin alustan ja jarrujen osat on syytä pitää kunnossa ajoturvallisuuden varmistamiseksi. Päätimme tarkastella asiaa Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiautomme kautta, ja täytyy sanoa sen huolto-ohjelman näyttävän totuttuun verrattuna suorastaan tyngältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmea erilaistaHuolto-ohjelman mukaan Ioniq 5 kuuluu huoltaa Suomessa 30 000 kilometrin tai kahden vuoden välein, sen mukaan kumpi näistä tulee ensin täyteen. Huoltojärjestys on yksinkertaistettuna pieni huolto, iso huolto, pieni huolto, iso huolto plus alennusvaihteiston öljyt. Pikkuhuoltoon kuuluu raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihto.Kysyimme huoltojen hintoja muutamalta viralliselta Hyundai-huollolta ympäri Suomen: näistä edullisin oli Seinäjoen Autotalolla, jossa pienelle huollolle jäi hintaa 215 euroa. Kallein vastine löytyi pääkaupunkiseudulla, mutta silti huollon hinta jäi 250 euroon. ”Isoon huoltoon” kuuluvat samat toimenpiteet kuin pikkuhuoltoonkin, mutta lisäksi tehdään jäähdytinnesteiden vaihto.Huomattavaa on, että Ioniq 5:ssä on kaksi erillistä nestekiertoa: sähkömoottoreita jäähdytetään tavallisella jäähdytinnesteellä, korkeajännite-elektroniikkaa puolestaan kalliimmalla alhaisen sähkönjohtavuuden nesteellä. Hintaa tälle huollolle tulisi 467–515 euroa.Kahdeksan vuotta reilulla 1 500 eurollaJoka neljännessä huollossa ison huollon repertoaariin lisätään vielä alennusvaihteiston öljyjen vaihto. Tämän kalleimman huoltokokonaisuuden hinnat vaihtelivat 605–630 euron välillä. Kaikkiaan 120 000 kilometrin tai kahdeksan vuoden huolto-ohjelmalle hinnaksi tulisi 1 527–1 580 euroa, joka on varsin edullinen setti.Vertailun vuoksi: Hyundai Tucson -mallille jo kuuden vuoden / 90 000 kilometrin huoltojen hinnaksi tulisi 2 256 euroa –näihin sisältyy muun muassa öljyjen, hihnojen ja tulppien vaihtoja.Ei tässä kuitenkaan kaikkiTäytyy kuitenkin muistaa, että määräaikaishuollot eivät ikinä ole kaikki mitä autolle tarvitsee tehdä. Sähköautojenkin alusta on toteutettu samaan tapaan kuin polttomoottoriautojenkin, ja ajan saatossa erilaiset puslat ja nivelet kuluvat väkisinkin vaihtokuntoon.Kuitenkin, perushuollot sähköautolle ovat polttomoottoriautoja edullisempia. Tämä saattaa tulla tulevaisuudessa vaikuttamaan myös siihen millaisia korjaamopalveluita on tarjolla – töiden vähentyessä jatkossa myös mekaanikkojen tarve tulee vähenemään.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous