14.6.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 todisti: sähköauto on halpa huoltaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on perustellut sähköauton hankintaa pienemmillä käyttövoimakustannuksilla. Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiauton huolto-ohjelmaan tutustuminen kuitenkin osoittaa, ettei tämä ole ainoa asia missä sähköautoilla säästää rahaa. Eräs sähköautojen eduista on vähäinen huoltotarve. Polttomoottoriautoissa kriittisimmät määräaikaishuollon tarpeet liittyvät moottoriin ja voimansiirtoon, kun taas sähkömoottori ei juuri huoltoa kaipaa ja voimansiirtokin on yksinkertaisempi. Tämä ei kuitenkaan poista huoltotarvetta täysin. Etenkin alustan ja jarrujen osat on syytä pitää kunnossa ajoturvallisuuden varmistamiseksi. Päätimme tarkastella asiaa Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiautomme kautta, ja täytyy sanoa sen huolto-ohjelman näyttävän totuttuun verrattuna suorastaan tyngältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmea erilaista Huolto-ohjelman mukaan Ioniq 5 kuuluu huoltaa Suomessa 30 000 kilometrin tai kahden vuoden välein, sen mukaan kumpi näistä tulee ensin täyteen. Huoltojärjestys on yksinkertaistettuna pieni huolto, iso huolto, pieni huolto, iso huolto plus alennusvaihteiston öljyt. Pikkuhuoltoon kuuluu raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihto. Kysyimme huoltojen hintoja muutamalta viralliselta Hyundai-huollolta ympäri Suomen: näistä edullisin oli Seinäjoen Autotalolla, jossa pienelle huollolle jäi hintaa 215 euroa. Kallein vastine löytyi pääkaupunkiseudulla, mutta silti huollon hinta jäi 250 euroon. ”Isoon huoltoon” kuuluvat samat toimenpiteet kuin pikkuhuoltoonkin, mutta lisäksi tehdään jäähdytinnesteiden vaihto. Huomattavaa on, että Ioniq 5:ssä on kaksi erillistä nestekiertoa: sähkömoottoreita jäähdytetään tavallisella jäähdytinnesteellä, korkeajännite-elektroniikkaa puolestaan kalliimmalla alhaisen sähkönjohtavuuden nesteellä. Hintaa tälle huollolle tulisi 467–515 euroa. Kahdeksan vuotta reilulla 1 500 eurolla Joka neljännessä huollossa ison huollon repertoaariin lisätään vielä alennusvaihteiston öljyjen vaihto. Tämän kalleimman huoltokokonaisuuden hinnat vaihtelivat 605–630 euron välillä. Kaikkiaan 120 000 kilometrin tai kahdeksan vuoden huolto-ohjelmalle hinnaksi tulisi 1 527–1 580 euroa, joka on varsin edullinen setti. Vertailun vuoksi: Hyundai Tucson -mallille jo kuuden vuoden / 90 000 kilometrin huoltojen hinnaksi tulisi 2 256 euroa –näihin sisältyy muun muassa öljyjen, hihnojen ja tulppien vaihtoja. Ei tässä kuitenkaan kaikki Täytyy kuitenkin muistaa, että määräaikaishuollot eivät ikinä ole kaikki mitä autolle tarvitsee tehdä. Sähköautojenkin alusta on toteutettu samaan tapaan kuin polttomoottoriautojenkin, ja ajan saatossa erilaiset puslat ja nivelet kuluvat väkisinkin vaihtokuntoon. Kuitenkin, perushuollot sähköautolle ovat polttomoottoriautoja edullisempia. Tämä saattaa tulla tulevaisuudessa vaikuttamaan myös siihen millaisia korjaamopalveluita on tarjolla – töiden vähentyessä jatkossa myös mekaanikkojen tarve tulee vähenemään. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe