16.3.2023

Indian Sport Chief – Urheilullisempaa ajettavuutta

Indian esittelee Chief-malliston huipulle paremmilla jousituskomponenteilla ja tehokkaammilla jarruilla varustetun Sport Chiefin.

Mallinimi Chief on kuulunut Indianin mallistoon jo vuodesta 1921. Tasan sata vuotta ensimmäisen Chiefin esittelyn jälkeen Indian julkisti täysin uuden, mutta alkuperäistä kunnioittavan pitkän, matalan ja isolla moottorilla varustetun Chiefin vuonna 2021.

Nyt vuorossa on malliston täydennys Sport Chiefillä, joka urheilullisimpana versiona kunnioittaa vieläkin paremmin alkuperäisen vuoden 1921 Chiefin suunnittelija Charles Franklinin luomuksen henkeä, tunnettiinhan Franklin paitsi insinöörinä ja suunnittelijana, alunperin myös kilpamoottoripyöräilijänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutulla moottorilla

Sport Chiefin suunnittelussa moottoriin ei ole koskettu, vaan voimanlähde on muista Chiefeistä tuttu 116-tuumainen Thunder Stroke -moottori. Ilmajäähdytteisen V2-moottorin maksimitehoksi kerrotaan 162 newtonmetriä matalalla 3200 kierroksella, mutta periamerikkalaiseen tyyliin teholukemista ei hiiskuta sanaakaan.

Aikaisempien Thunder Stroke -moottoristen mallien koeajon perusteella voimaa onkin tämän tyylisuunnan pyörään aivan riittävästi, ja lisäksi kuljettajan valittavista ajoasetuksista urheilullisimmalla eli Sportilla (Tour-Standard-Sport) moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin erittäin terävästi.

Moottorissa on myös takasylinterin lepuutustoiminto, joka vähentää hukkalämmön syntymistä esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.

Tyylikästä varttikatetta

Sport Chiefin halkaisijaltaan 43-millinen USD-etujousitus tulee Kayabalta ja takapään perinteiset kaksi, esijännitykseltään säädettävää iskunvaimenninta ovat Foxin käsialaa. Perusmallin takajousituksen 75 millimetrin joustomatka on Sportissa kasvanut täyteen 100 millimetriin, mikä samalla kasvattaa kallistusvaraa.

Perusmallin yksi 300-millinen etujarrulevy on saanut väistyä kahden 320-millisen levyn tieltä ja levyjä puristavat Brembon valmistamat nelimäntäiset radiaalikiinnitteiset jarrusatulat.

Ulkoisesti uuden mallin tunnistaa tyylikkäästä varttikatteesta, joka yhdessä uudelleen muotoillun ohjaustangon kanssa tarjoaa kuljettajalle suojaa ajoviimalta matka-ajossa. Katteen suojassa on moderni nelituumainen (101 mm) kosketusnäyttömittaristo Ride Command -järjestelmällä, jossa bluetooth-yhteyden avulla kuljettaja saa kypäräänsä niin puhelut, haluamansa musiikin kuin nuolinavigoinnin ohjeetkin.

Lisävarustelistalta löytyy mm. vieläkin urheilullisempi, täysin säädettävä Fox Piggyback -takajousitus, adaptiivinen 146-milllinen led-ajovalo, eri korkuisia tuulilasivaihtoehtoja, runsas laukkutarjonta sekä alkuperäisen yksipaikkaisen satulan ohella myös kaksipaikkainen vaihtoehto matkustajan selkänojalla varustettuna. Sport Chiefin värivaihtoehtoina ovat musta, harmaa ja punainen.

Indian Sport Chief

Moottori: ilmajäähdytteinen, 1890-kuutioinen V2
Teho: ei ilmoiteta
Vääntö: 162 Nm / 3200 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto

Rengaskoot: 130/60B19 ja 180/65B16
Akseliväli: 1640 mm
Istuinkorkeus: 686 mm
Tankin tilavuus: 15,1 litraa
Paino tankattuna: 311 kg

Hinnat:

  • 27 799 € (musta)
  • 28 299 € (harmaa ja punainen)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Indian

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat