7.2.2023 Ajoneuvot Jäätävä driftaamisen maailmanennätys – Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto on yliveto. Talven liukkaus ei paljon haittaa, jos jokainen kulma raapii, mutta mikä merkitys on auton voimanlähteellä? Bensiinimoottorin edut tiedämme hyvin. Nykyisten normien mukaan tehty moottori on yhä erittäin käyttökelpoinen useimmissa olosuhteissa. Samoin on dieselin laita, mutta miten toimii sähköauto Pohjolan talvessa?On selvää, että sähkö ei ole vielä joka pojan juttu. Infran rakentaminen Kehä III:n ulkopuolella on pahasti kesken, eikä ole täyttä takuuta, milloin asiat etenevät merkittävästi. Siitä huolimatta jokainen maailman johtavista autonvalmistajista on reagoinut uuteen aikakauteen jollain tavalla.Skodan malliperheessä löytyy menopelejä jos jonkinlaisiin olosuhteisiin. Moottori oli paikalla Pohjois-Ruotsissa vertailemassa eri autojen ominaisuuksia, joista etenkin auton paino käsittelyyn vaikuttavana tekijänä nousi merkittävään rooliin.Ennen radalle pääsyä Superb-mallin ajo-ominaisuuksia testattiin maantieolosuhteissa. Pakkasaamu tarjosi lumisten teiden kanssa ihanteelliset olosuhteet nelivedon testaamiselle. Tiukaksi tamppaantuneessa lumessa neliveto ei ihmettele, vaan puskee rivakasti eteenpäin. Auto on periaatteessa etuvetoinen, mutta muuttuu automatiikan haistellessa nelivetoiseksi silmänräpäyksessä.Ainakaan testiolosuhteissa emme huomanneet minkäänlaista viivettä, vaan kiihtyvyys ja suuntavakaus olivat erinomaisia.Varsinaiselle testialueelle saavuttuamme pääsimme testaamaan eri mallien ominaisuuksia perinteisellä pujotteluradalla. Keiloja kiertäessä innostuu helposti, ja ohjausliikkeistä tulee varsin laajakaarisia.Muutaman harjoituskerran jälkeen tuntuma alkoi kuitenkin löytyä, ja ajamisesta tuli auton ominaisuudet huomioon ottavaa ja tiukempilinjaista. Lopun jarrutus- ja väistötestissä saattoi vielä ihastella kiitettävää hidastuvuutta, jota kevyemmästä päästä oleva Superb tarjosi yllin kyllin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailmanennätys driftaamisessaRuotsin Frösössä Skoda nappasi jääradalla haltuun maailmanennätyksen driftaamisessa. Ennätys tehtiin merkin toisella täyssähköisellä Enyaq RS iV -mallilla. Itse asiassa Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystenkirjaan päätynyttä ennätystä.Ennätysten täsmälliset nimet ovat "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä" ja "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä (sähköautolla)". Matkaa kertyi 7,351 kilometriä. Ennätys tehtiin 188,496 metriä pitkää rataa kiertäen Stortjärnen -nimisellä järvellä lähellä Östersundia 19.tammikuuta.Aikaa ennätykseen kului 15 minuuttia ja 58 sekuntia, joiden aikana moottoritoimittaja Richard Meaden kiersi radan 39 kertaa. Nopeus vaihteli 31,64 ja 48,69km/h välillä.Myös Moottori koeajoi kyseisen auton samaisella jääradalla.Olosuhteet olivat jo muuttumassa varsin keväisiksi, mutta suurin osa radasta kesti vielä ajon rasitukset. Moottorin murinan puuttuminen on ensimmäinen iso ero perinteiseen polttomoottoriin. "Korvakuulolta" ei autoa pysty ajamaan millään tavalla, mutta toisaalta, sähkömoottori ei ole millään tavalla herkkä kierrosten suhteen.Sähköauton kaasuun vastaavuus on omaan luokkaansa, joten Enyaq hyökkää eteenpäin eleettömästi ja pehmeästi. Jääradan mutkat on tehty hyvin jouheiksi, mutta valtavan, 2000 kilon painon huomaa heti ensimmäisessä mutkassa.Siinä missä Superb ja Octavia tuntuvat varsin ketteriltä käsitellä ja paiskoa puolelta toiselle, vaatii "sähkömöhkäle" huomattavasti hienostuneempaa ratin pyörittelyä ja ennakoivampaa ajoa. Tällaisella massalla auton sivuluisussa ajaminen on yhtä helppoa kuin vasaran heitto varsi edellä. Etuakselin sähkömoottori aktivoituu, kun pelkkä takaveto ei riitä - siis, juuri päinvastaisesti kuin polttomoottorilla varustetuissa malleissa.Nyt ei kuitenkaan olla kikkailemassa ja räppäämässä hulvattomasti, vaan saamassa aivan uudenlaista takapuolituntumaa siihen, miten auto ääriolosuhteissa käyttäytyy. Toki, sähköautossakin löytyy sen verran automatiikkaa, että täysin käsistä auto ei lähde, vaikka tekisi kaiken väärin.Koeajot olivat opettavainen kokemus, jonka aikana sai hakea omia ja auton rajoja oikein urakalla. Lopputulos oli se, että omaan talviajoon tuli taas ehkä hieman enemmän malttia lisää.Skodan tarina nelivetoautojen tuottajana alkoi varsinaisesti vuonna 1999, kun Octavia Combi 4x4 julkaistiin. Sittemmin neliveto on asennettu myös viiteen muuhunkin malliin, ja nykyisin tshekkimerkki on nelivedon taitaja siinä missä vaikkapa pioneerina henkilöautomarkkinoille tullut Audi.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Skoda Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen