7.2.2023 Ajoneuvot Jäätävä driftaamisen maailmanennätys – Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto on yliveto. Talven liukkaus ei paljon haittaa, jos jokainen kulma raapii, mutta mikä merkitys on auton voimanlähteellä? Bensiinimoottorin edut tiedämme hyvin. Nykyisten normien mukaan tehty moottori on yhä erittäin käyttökelpoinen useimmissa olosuhteissa. Samoin on dieselin laita, mutta miten toimii sähköauto Pohjolan talvessa? On selvää, että sähkö ei ole vielä joka pojan juttu. Infran rakentaminen Kehä III:n ulkopuolella on pahasti kesken, eikä ole täyttä takuuta, milloin asiat etenevät merkittävästi. Siitä huolimatta jokainen maailman johtavista autonvalmistajista on reagoinut uuteen aikakauteen jollain tavalla. Skodan malliperheessä löytyy menopelejä jos jonkinlaisiin olosuhteisiin. Moottori oli paikalla Pohjois-Ruotsissa vertailemassa eri autojen ominaisuuksia, joista etenkin auton paino käsittelyyn vaikuttavana tekijänä nousi merkittävään rooliin. Ennen radalle pääsyä Superb-mallin ajo-ominaisuuksia testattiin maantieolosuhteissa. Pakkasaamu tarjosi lumisten teiden kanssa ihanteelliset olosuhteet nelivedon testaamiselle. Tiukaksi tamppaantuneessa lumessa neliveto ei ihmettele, vaan puskee rivakasti eteenpäin. Auto on periaatteessa etuvetoinen, mutta muuttuu automatiikan haistellessa nelivetoiseksi silmänräpäyksessä. Ainakaan testiolosuhteissa emme huomanneet minkäänlaista viivettä, vaan kiihtyvyys ja suuntavakaus olivat erinomaisia. Varsinaiselle testialueelle saavuttuamme pääsimme testaamaan eri mallien ominaisuuksia perinteisellä pujotteluradalla. Keiloja kiertäessä innostuu helposti, ja ohjausliikkeistä tulee varsin laajakaarisia. Muutaman harjoituskerran jälkeen tuntuma alkoi kuitenkin löytyä, ja ajamisesta tuli auton ominaisuudet huomioon ottavaa ja tiukempilinjaista. Lopun jarrutus- ja väistötestissä saattoi vielä ihastella kiitettävää hidastuvuutta, jota kevyemmästä päästä oleva Superb tarjosi yllin kyllin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmanennätys driftaamisessa Ruotsin Frösössä Skoda nappasi jääradalla haltuun maailmanennätyksen driftaamisessa. Ennätys tehtiin merkin toisella täyssähköisellä Enyaq RS iV -mallilla. Itse asiassa Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystenkirjaan päätynyttä ennätystä. Ennätysten täsmälliset nimet ovat "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä" ja "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä (sähköautolla)". Matkaa kertyi 7,351 kilometriä. Ennätys tehtiin 188,496 metriä pitkää rataa kiertäen Stortjärnen -nimisellä järvellä lähellä Östersundia 19.tammikuuta. Aikaa ennätykseen kului 15 minuuttia ja 58 sekuntia, joiden aikana moottoritoimittaja Richard Meaden kiersi radan 39 kertaa. Nopeus vaihteli 31,64 ja 48,69km/h välillä. Myös Moottori koeajoi kyseisen auton samaisella jääradalla. Olosuhteet olivat jo muuttumassa varsin keväisiksi, mutta suurin osa radasta kesti vielä ajon rasitukset. Moottorin murinan puuttuminen on ensimmäinen iso ero perinteiseen polttomoottoriin. "Korvakuulolta" ei autoa pysty ajamaan millään tavalla, mutta toisaalta, sähkömoottori ei ole millään tavalla herkkä kierrosten suhteen. Sähköauton kaasuun vastaavuus on omaan luokkaansa, joten Enyaq hyökkää eteenpäin eleettömästi ja pehmeästi. Jääradan mutkat on tehty hyvin jouheiksi, mutta valtavan, 2000 kilon painon huomaa heti ensimmäisessä mutkassa. Siinä missä Superb ja Octavia tuntuvat varsin ketteriltä käsitellä ja paiskoa puolelta toiselle, vaatii "sähkömöhkäle" huomattavasti hienostuneempaa ratin pyörittelyä ja ennakoivampaa ajoa. Tällaisella massalla auton sivuluisussa ajaminen on yhtä helppoa kuin vasaran heitto varsi edellä. Etuakselin sähkömoottori aktivoituu, kun pelkkä takaveto ei riitä - siis, juuri päinvastaisesti kuin polttomoottorilla varustetuissa malleissa. Nyt ei kuitenkaan olla kikkailemassa ja räppäämässä hulvattomasti, vaan saamassa aivan uudenlaista takapuolituntumaa siihen, miten auto ääriolosuhteissa käyttäytyy. Toki, sähköautossakin löytyy sen verran automatiikkaa, että täysin käsistä auto ei lähde, vaikka tekisi kaiken väärin. Koeajot olivat opettavainen kokemus, jonka aikana sai hakea omia ja auton rajoja oikein urakalla. Lopputulos oli se, että omaan talviajoon tuli taas ehkä hieman enemmän malttia lisää. Skodan tarina nelivetoautojen tuottajana alkoi varsinaisesti vuonna 1999, kun Octavia Combi 4x4 julkaistiin. Sittemmin neliveto on asennettu myös viiteen muuhunkin malliin, ja nykyisin tshekkimerkki on nelivedon taitaja siinä missä vaikkapa pioneerina henkilöautomarkkinoille tullut Audi. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Skoda Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?