7.2.2023 Ajoneuvot Jäätävä driftaamisen maailmanennätys – Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto on yliveto. Talven liukkaus ei paljon haittaa, jos jokainen kulma raapii, mutta mikä merkitys on auton voimanlähteellä? Bensiinimoottorin edut tiedämme hyvin. Nykyisten normien mukaan tehty moottori on yhä erittäin käyttökelpoinen useimmissa olosuhteissa. Samoin on dieselin laita, mutta miten toimii sähköauto Pohjolan talvessa? On selvää, että sähkö ei ole vielä joka pojan juttu. Infran rakentaminen Kehä III:n ulkopuolella on pahasti kesken, eikä ole täyttä takuuta, milloin asiat etenevät merkittävästi. Siitä huolimatta jokainen maailman johtavista autonvalmistajista on reagoinut uuteen aikakauteen jollain tavalla. Skodan malliperheessä löytyy menopelejä jos jonkinlaisiin olosuhteisiin. Moottori oli paikalla Pohjois-Ruotsissa vertailemassa eri autojen ominaisuuksia, joista etenkin auton paino käsittelyyn vaikuttavana tekijänä nousi merkittävään rooliin. Ennen radalle pääsyä Superb-mallin ajo-ominaisuuksia testattiin maantieolosuhteissa. Pakkasaamu tarjosi lumisten teiden kanssa ihanteelliset olosuhteet nelivedon testaamiselle. Tiukaksi tamppaantuneessa lumessa neliveto ei ihmettele, vaan puskee rivakasti eteenpäin. Auto on periaatteessa etuvetoinen, mutta muuttuu automatiikan haistellessa nelivetoiseksi silmänräpäyksessä. Ainakaan testiolosuhteissa emme huomanneet minkäänlaista viivettä, vaan kiihtyvyys ja suuntavakaus olivat erinomaisia. Varsinaiselle testialueelle saavuttuamme pääsimme testaamaan eri mallien ominaisuuksia perinteisellä pujotteluradalla. Keiloja kiertäessä innostuu helposti, ja ohjausliikkeistä tulee varsin laajakaarisia. Muutaman harjoituskerran jälkeen tuntuma alkoi kuitenkin löytyä, ja ajamisesta tuli auton ominaisuudet huomioon ottavaa ja tiukempilinjaista. Lopun jarrutus- ja väistötestissä saattoi vielä ihastella kiitettävää hidastuvuutta, jota kevyemmästä päästä oleva Superb tarjosi yllin kyllin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmanennätys driftaamisessa Ruotsin Frösössä Skoda nappasi jääradalla haltuun maailmanennätyksen driftaamisessa. Ennätys tehtiin merkin toisella täyssähköisellä Enyaq RS iV -mallilla. Itse asiassa Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystenkirjaan päätynyttä ennätystä. Ennätysten täsmälliset nimet ovat "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä" ja "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä (sähköautolla)". Matkaa kertyi 7,351 kilometriä. Ennätys tehtiin 188,496 metriä pitkää rataa kiertäen Stortjärnen -nimisellä järvellä lähellä Östersundia 19.tammikuuta. Aikaa ennätykseen kului 15 minuuttia ja 58 sekuntia, joiden aikana moottoritoimittaja Richard Meaden kiersi radan 39 kertaa. Nopeus vaihteli 31,64 ja 48,69km/h välillä. Myös Moottori koeajoi kyseisen auton samaisella jääradalla. Olosuhteet olivat jo muuttumassa varsin keväisiksi, mutta suurin osa radasta kesti vielä ajon rasitukset. Moottorin murinan puuttuminen on ensimmäinen iso ero perinteiseen polttomoottoriin. "Korvakuulolta" ei autoa pysty ajamaan millään tavalla, mutta toisaalta, sähkömoottori ei ole millään tavalla herkkä kierrosten suhteen. Sähköauton kaasuun vastaavuus on omaan luokkaansa, joten Enyaq hyökkää eteenpäin eleettömästi ja pehmeästi. Jääradan mutkat on tehty hyvin jouheiksi, mutta valtavan, 2000 kilon painon huomaa heti ensimmäisessä mutkassa. Siinä missä Superb ja Octavia tuntuvat varsin ketteriltä käsitellä ja paiskoa puolelta toiselle, vaatii "sähkömöhkäle" huomattavasti hienostuneempaa ratin pyörittelyä ja ennakoivampaa ajoa. Tällaisella massalla auton sivuluisussa ajaminen on yhtä helppoa kuin vasaran heitto varsi edellä. Etuakselin sähkömoottori aktivoituu, kun pelkkä takaveto ei riitä - siis, juuri päinvastaisesti kuin polttomoottorilla varustetuissa malleissa. Nyt ei kuitenkaan olla kikkailemassa ja räppäämässä hulvattomasti, vaan saamassa aivan uudenlaista takapuolituntumaa siihen, miten auto ääriolosuhteissa käyttäytyy. Toki, sähköautossakin löytyy sen verran automatiikkaa, että täysin käsistä auto ei lähde, vaikka tekisi kaiken väärin. Koeajot olivat opettavainen kokemus, jonka aikana sai hakea omia ja auton rajoja oikein urakalla. Lopputulos oli se, että omaan talviajoon tuli taas ehkä hieman enemmän malttia lisää. Skodan tarina nelivetoautojen tuottajana alkoi varsinaisesti vuonna 1999, kun Octavia Combi 4x4 julkaistiin. Sittemmin neliveto on asennettu myös viiteen muuhunkin malliin, ja nykyisin tshekkimerkki on nelivedon taitaja siinä missä vaikkapa pioneerina henkilöautomarkkinoille tullut Audi. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Skoda Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan