7.2.2023 Ajoneuvot Jäätävä driftaamisen maailmanennätys – Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto on yliveto. Talven liukkaus ei paljon haittaa, jos jokainen kulma raapii, mutta mikä merkitys on auton voimanlähteellä? Bensiinimoottorin edut tiedämme hyvin. Nykyisten normien mukaan tehty moottori on yhä erittäin käyttökelpoinen useimmissa olosuhteissa. Samoin on dieselin laita, mutta miten toimii sähköauto Pohjolan talvessa? On selvää, että sähkö ei ole vielä joka pojan juttu. Infran rakentaminen Kehä III:n ulkopuolella on pahasti kesken, eikä ole täyttä takuuta, milloin asiat etenevät merkittävästi. Siitä huolimatta jokainen maailman johtavista autonvalmistajista on reagoinut uuteen aikakauteen jollain tavalla. Skodan malliperheessä löytyy menopelejä jos jonkinlaisiin olosuhteisiin. Moottori oli paikalla Pohjois-Ruotsissa vertailemassa eri autojen ominaisuuksia, joista etenkin auton paino käsittelyyn vaikuttavana tekijänä nousi merkittävään rooliin. Ennen radalle pääsyä Superb-mallin ajo-ominaisuuksia testattiin maantieolosuhteissa. Pakkasaamu tarjosi lumisten teiden kanssa ihanteelliset olosuhteet nelivedon testaamiselle. Tiukaksi tamppaantuneessa lumessa neliveto ei ihmettele, vaan puskee rivakasti eteenpäin. Auto on periaatteessa etuvetoinen, mutta muuttuu automatiikan haistellessa nelivetoiseksi silmänräpäyksessä. Ainakaan testiolosuhteissa emme huomanneet minkäänlaista viivettä, vaan kiihtyvyys ja suuntavakaus olivat erinomaisia. Varsinaiselle testialueelle saavuttuamme pääsimme testaamaan eri mallien ominaisuuksia perinteisellä pujotteluradalla. Keiloja kiertäessä innostuu helposti, ja ohjausliikkeistä tulee varsin laajakaarisia. Muutaman harjoituskerran jälkeen tuntuma alkoi kuitenkin löytyä, ja ajamisesta tuli auton ominaisuudet huomioon ottavaa ja tiukempilinjaista. Lopun jarrutus- ja väistötestissä saattoi vielä ihastella kiitettävää hidastuvuutta, jota kevyemmästä päästä oleva Superb tarjosi yllin kyllin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmanennätys driftaamisessa Ruotsin Frösössä Skoda nappasi jääradalla haltuun maailmanennätyksen driftaamisessa. Ennätys tehtiin merkin toisella täyssähköisellä Enyaq RS iV -mallilla. Itse asiassa Skoda nappasi peräti kaksi Guinnessin ennätystenkirjaan päätynyttä ennätystä. Ennätysten täsmälliset nimet ovat "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä" ja "Pisin yhtäjaksoinen ajoneuvolla driftaaminen jäällä (sähköautolla)". Matkaa kertyi 7,351 kilometriä. Ennätys tehtiin 188,496 metriä pitkää rataa kiertäen Stortjärnen -nimisellä järvellä lähellä Östersundia 19.tammikuuta. Aikaa ennätykseen kului 15 minuuttia ja 58 sekuntia, joiden aikana moottoritoimittaja Richard Meaden kiersi radan 39 kertaa. Nopeus vaihteli 31,64 ja 48,69km/h välillä. Myös Moottori koeajoi kyseisen auton samaisella jääradalla. Olosuhteet olivat jo muuttumassa varsin keväisiksi, mutta suurin osa radasta kesti vielä ajon rasitukset. Moottorin murinan puuttuminen on ensimmäinen iso ero perinteiseen polttomoottoriin. "Korvakuulolta" ei autoa pysty ajamaan millään tavalla, mutta toisaalta, sähkömoottori ei ole millään tavalla herkkä kierrosten suhteen. Sähköauton kaasuun vastaavuus on omaan luokkaansa, joten Enyaq hyökkää eteenpäin eleettömästi ja pehmeästi. Jääradan mutkat on tehty hyvin jouheiksi, mutta valtavan, 2000 kilon painon huomaa heti ensimmäisessä mutkassa. Siinä missä Superb ja Octavia tuntuvat varsin ketteriltä käsitellä ja paiskoa puolelta toiselle, vaatii "sähkömöhkäle" huomattavasti hienostuneempaa ratin pyörittelyä ja ennakoivampaa ajoa. Tällaisella massalla auton sivuluisussa ajaminen on yhtä helppoa kuin vasaran heitto varsi edellä. Etuakselin sähkömoottori aktivoituu, kun pelkkä takaveto ei riitä - siis, juuri päinvastaisesti kuin polttomoottorilla varustetuissa malleissa. Nyt ei kuitenkaan olla kikkailemassa ja räppäämässä hulvattomasti, vaan saamassa aivan uudenlaista takapuolituntumaa siihen, miten auto ääriolosuhteissa käyttäytyy. Toki, sähköautossakin löytyy sen verran automatiikkaa, että täysin käsistä auto ei lähde, vaikka tekisi kaiken väärin. Koeajot olivat opettavainen kokemus, jonka aikana sai hakea omia ja auton rajoja oikein urakalla. Lopputulos oli se, että omaan talviajoon tuli taas ehkä hieman enemmän malttia lisää. Skodan tarina nelivetoautojen tuottajana alkoi varsinaisesti vuonna 1999, kun Octavia Combi 4x4 julkaistiin. Sittemmin neliveto on asennettu myös viiteen muuhunkin malliin, ja nykyisin tshekkimerkki on nelivedon taitaja siinä missä vaikkapa pioneerina henkilöautomarkkinoille tullut Audi. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Skoda Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt